Šesti dan napada na Ukrajinu, činilo se da sledi jedno zatišije, a onda iznenada u popodnevnim časovima krenule su informacije o masovnim raketnim napadima, ali i demonstracionim letovima ruskih borbenih aviona nad ukrajinskom prestonicom Kijevom.

Prema nezvaničnim saznanjima rusko ratno vazduhoplovstvo u pripremi za drugu fazu operacije koja je počela zvanično 10. oktobra u 8.07 sati po moskovskom vremenu aktivno je koristila izviđačke avione.

Naime, poslednjih 10-14 dana korišteni su pre svega strateški izviđački avioni TU-214R, koji su opremljeni sa nekoliko jakih radara i opto-elektornskim sistemima za otkrivanje ciljeva u operativno-strateškoj dubini duž cele linije fronta.

Upotreba ovih aviona pre napada, ali i kasnije tokom cele operacije ukazuje da je u toku faza pripremanja udara po svim ciljevima, i rezervama koje se nalaze u strateškoj dubini od 400-500 km od granice sa Rusijom i Belorusijom.

Pretpostavlja se da ono što je počelo 10. oktobra bilo uvod za strateški udar na Ukrajinu za šta će se koristiti hiljade raketa, bespilotnih letelica takozvanih dronova-kamikaza, stotine aviona i helikoptera, raketnih sistema Iskandder M i K, kao i Bastion, ako i višecevnih lansera dugog dometa.

Inače ruska vojska je sve ovo prikupljala u pograničnim oblastima Rusije i Belorisije za strateški udar. Za sada jedino postaje otvoreno pitanje, na koje niko nema odgovor, a to je kada će biti udar.

shutterstock-355498265.jpg
Shutterstock 

TU-214R

Izviđački avion Tu-214R, opremljen najsavremenijom optičkom i elektronskom opremom i radarskim sistemima, angažovan je po prvi put u borbenoj upotrebi u Siriji u februaru 2016. Dva primerka ovog tipa aviona napravljeni su po ugovoru sa Ministarstvom odbrane Rusije. Za razliku od Tu-214ON, koji je kreiran specijalno za inspekcijske misije u skladu sa sporazumom o Otvorenom nebu iz koga je Rusija istupila prošle godine i nosio je samo fotografsku opremu u letelici Tu-214R poseduje opremu za prikupljanje obaveštajnih podataka.

Tu-214R se razlikuje od civilne verzije po karakterističnim ispupčenjima ispod prednjeg i zadnjeg trupa, kao i kapljičastim oblogama na bočnim stranama tela, gde se nalaze moćni radarski sistemi sa faznim nizom za sveobuhvatno skeniranje i skeniranje sa boka. Ovi radari, uključeni u višefrekventni radiotehnički sistem MRK-411, su oči i uši aviona: operateri primaju informacije u aktivnom i pasivnom (bez otkrivanja svoje lokacije) režimima i mogu presresti neprijateljske radio komunikacije. Kaže se da je glavna karakteristika radara Tu-214R skeniranje . Drugim rečima Tu-214R će otkriti sve objekte skrivene pod zemljom, prekrivene snegom ili peskom, ili zamaskirane drvećem. Napraviće radarski snimak i odmah preneti informacije na komandno mesto.

Radio-inženjerski sistem je upotpunjen elektrooptičkim sistemom za snimanje Fraktsija, koji posada Tu-214R koristi za primanje visoko preciznih slika terena u vidljivom i infracrvenom opsegu u realnom vremenu.

Kurir.rs/A.Mlakar