TANKERI ZA TEČNI GAS ČEKAJU PRED OBALOM ŠPANIJE: Evropa ima malo LNG terminala! Strahuje se da će brodovi krenuti u Aziju
Desetine tankera za tečni prirodni gas (LNG) čekaju na obali Španije zbog prenatrpanosti na gasnim terminalima, od kojih bi neki sada mogli da se okrenu i krenu ka azijskom tržištu.
Posle ruske invazije na Ukrajinu i opadanja isporuka ruskog gasa, Evropa se našla u teškoj energetskoj krizi, usled koje je počela da se grčevito okreće drugim izvorima snabdevanja, uključujući i uvoz tečnog gasa, koji sada izaziva problema u nekim evropskim zemljama.
Kako Evropa ima premalo LNG terminala, oni trenutno rade maksimalnim kapacitetom i stoga se ispred njih poređaju tankeri. Ukoliko se problemi uskoro ne reše, tankeri bi mogli da isplove i isporuče gas u luke van Evrope, najverovatnije Azije.
Rojters, pozivajući se na trgovce i analitičare, javlja da više od 35 LNG tankera čeka na obalama Španije i u Sredozemnom moru, od kojih je osam usidreno samo u zalivu Kadiz. Španija, s druge strane, može da pusti samo šest slotova za LNG gasifikaciju ove nedelje, znatno manje od tankera koji čekaju.
Španski energetski operater Enagas upozorio je u izveštaju o "izuzetnim operativnim uslovima" da bi ih zagušenje terminala primoralo da odvrate tankere za gas. Kako predviđaju, takva popunjenost terminala trebalo bi da traje najmanje do prve nedelje novembra.
Sa problemom čekanja tankera susreću se i druge evropske zemlje, gde nedostaju terminali za gasifikaciju LNG i gasovoda koji bi povezivali terminale sa zemljama u kojima ova postrojenja nisu dostupna. To dovodi do toga da ogromne količine LNG-a čekaju u tankerima na moru i ne mogu da se koriste.
Zastoji su, prema oceni stručnjaka, posledica smanjenih potreba industrije tokom zahlađenja evropske privrede i manje potrošnje zbog neuobičajeno toplog vremena za ovo vreme.
Aleks Froli iz analitičke firme ICIS vidi još jedan razlog, a to je da neki čekaju da dođe zima i povećanje potražnje za gasom za grejanje, što će takođe dovesti do poskupljenja. Tako da neki vlasnici tereta sada čekaju više cene da pokriju troškove trenutnog čekanja na moru.
Tankeri koji čekaju mogli bi imati koristi od kineske odluke da zabrani državnim uvoznicima energije da preprodaju LNG stranim kupcima kako bi osigurali dovoljno svojih zaliha, tako da neki očekuju da će tankeri sada krenuti ka Aziji.
Ranije se očekivalo da će kineski uvoznici obustaviti kupovinu na međunarodnom tržištu i prodati deo gasa koji su već kupili, pošto je rast tražnje za energentima u Kini pao na najniži nivo od 2002. godine.
Kurir.rs/RTV SLO
NIMALO SE NISMO UPLAŠILI SILEDŽIJA, NE DAMO IM SRBIJU! Vučić se obratio građanima: Srbiju im nećemo dati nizašta na svetu, jer Srbiju volimo više od svega