Evropski parlament dao je konačno odobrenje za obaveznu primenu nulte stope emisije za nove automobile i kombije od 2035. godine, što znači da se za 12 godina više neće prodavati novi automobili na benzin i dizel.

Novi standardi emisije CO2 za automobile i kombije deo su zakonodavnog paketa "Spremni za 55", a izglasani su sa 340 glasova za, 279 protiv, uz 21 uzdržan. Uredbu su podržali predstavnici socijaldemokrata, zelenih i liberala.

shutterstock-1973933759.jpg
Shutterstock 

"Ova uredba podstiče proizvodnju vozila sa nultom i niskom emisijom (...) Ovi ciljevi daju jasnoću automobilskoj industriji i podstiču proizvođače automobila na inovacije i ulaganja. Potrošačima će biti pristupačnije da kupuju i koriste vozila sa nultom emisijom, a brže će se razvijati i tržište polovnih vozila. Na taj način će održivi transport postati dostupan svima“, rekao je poslanik Liberalnog kluba Jan Huitema (Renev).

Narodnjaci protiv zabrane

Poslanica Barbara Taler upozorila je na debati da će EU "stvoriti još veću zavisnost od Kine u vezi retkih metala", pošto ih EU uglavnom izvozi iz Kine, a koriste se u punjivim baterijama za električne i hibridne automobile.

Zastupnica Evropskog parlamenta (EPP/HDZ) Sunčana Glavak naglasila je Hini da podržava "raznovrsnost tehnologije i transformaciju sektora", ali da zabrane "nisu dobar pravac". Automobilska industrija EU je odgovorna za više od sedam odsto BDP-a i obezbeđuje skoro 13 miliona radnih mesta.

Nezavisni hrvatski poslanik u Evropskom parlamentu Mislav Kolakušić rekao je u debati da se vraćamo "u doba kamina i sveća".

„Uvođenjem desetina miliona električnih automobila cena struje će skočiti u nebo, koštaće kao zlato i siromašni građani to više neće moći da priušte“, rekao je Kolakušić.

Stari automobili i dalje ostaju na putevima

Uredba predviđa da se za 12 godina u EU više neće moći prodavati novi dizel i benzinski motori, već isključivo samo nova vozila bez štetnih emisija. Prelazni ciljevi za smanjenje štetnih emisija za 2030. su 55 odsto za automobile i 50 odsto za laka komercijalna vozila.

shutterstock-739515940.jpg
Shutterstock 

U praksi, to znači da novi automobili na tržištu više neće smeti da emituju CO2, ali automobili sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem još neće nestati sa puteva. Građani će i posle 2035. godine moći da voze svoje postojeće automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, pa čak i da kupuju polovne automobile na benzin i dizel.

Automobilska industrija počinje da šalje signale da je spremna za promene. Francuski Reno planira da od 2030. godine u Evropi prodaje samo električne automobile, a južnokorejski Hjundai je najavio da će od 2035. godine u Evropi nuditi samo električne automobile. Američki Ford i švedski Volvo podržali su zabranu prodaje automobila na fosilna goriva.

(Kurir.rs/Index.hr)