Brisel želi da revidira pravila polaganja vozačkog ispita i izdavanja vozačkih dozvola u EU.

Zabrana noćne vožnje za mlade vozače, lekarski pregledi sa kursevima obnavljanja znanja za starije vozače, posebna dozvola za vozače terenaca, zajednički evropski sistem kaznenih bodova... To su samo neke od najvidljivijih promena kojima Brisel želi da revidira pravila polaganja vozačkog ispita i izdavanja vozačkih dozvola.

Predložene promene još nisu potvrđene, ali bi u budućnosti mogle da utiču na milione sadašnjih i budućih vozača, piše N1 Slovenija. Novu direktivu trenutno ispituje parlamentarni Odbor za saobraćaj i turizam. Predložena revidirana pravila još nisu odobrena, ali zvaničnici iz Brisela naglašavaju nužnost poboljšanja bezbednosti saobraćaja i žele da promene stupe na snagu sledeće godine.

Među izmenama koje je odbor predložio u najnovijem nacrtu je novo ograničenje brzine koje bi se odnosilo samo na vozače početnike. Do sada su mogli da voze maksimalno 90 kilometara na sat što znači da bi teško mogli da pretiču na auto-putevima.

Predloženo je i da mladi vozači nakon dvogodišnjeg probnog roka još jednom odrade glavnu vožnju s instruktorom. Među mogućim izmenama je i zabrana vožnje noću za mlade vozače. Zemlje članice EU mogle bi da im zabrane vožnju između ponoći i 6 ujutro.

Nova pravila takođe bi promenila rokove za produženje vozačkih dozvola za starije osobe. Vozači stariji od 60 godina trebalo bi da obnavljaju dokument svakih sedam godina, stariji od 70 godina svakih pet godina, a svi stariji od 80 godina trebalo bi da obnavljaju svoju dozvolu svake dve godine. Pre produženja vozačke dozvole stariji vozači morali bi da prođu lekarski pregled i kurs osvežavanja znanja.

Promene bi zahvatile i vozače većih automobila - uključujući i popularne SUV-ove. Odbor je predložio uvođenje nove kategorije B+ za automobile teže od 1,8 tona. Vozači bi za to morali da vade novu vozačku dozvolu, a polaganje bi bilo moguće samo osobama starijim od 21 godine.

U nacrtu predloga članovi odbora napisali su da su sudari s težim automobilima i terencima verovatniji, a posledice ozbiljnije. Predsednica Komisije Karima Deli iz redova Zelenih takođe je istaknula veću potrošnju goriva i emisiju CO2.

Još jedna velika promena bilo bi uvođenje sistema kaznenih bodova koji bi vredeo u celoj EU. Vozači bi ih tako skupljali za saobraćajne prekršaje širom EU, a kad bi skupili određeni broj, oduzimala bi im se dozvola.

Nekoliko zemalja poznaje takav sistem, međutim, još ne postoji zajednički sistem na nivou cele EU.

(Kurir.rs/Jutarnji/N1)