Ukrajinskim vazdušnim snagama nedostaje najbolje municije, među kojim su i protivvazdušni projektili američke izrade "patriot" sa dometom od 150 kilometara.

Ipak, Ukrajinci retko kad uludo potroše neki projektil. Kada ga ispale, uglavnom ne promašuju, piše Forbs.

Upravo zato je ukrajinska vojska, čak i dok preklinje i pregovara za još municije, srušila čak šest ruskih borbenih aviona u samo tri dana. To je stopa gubitaka koju ruske vazdušne snage ne mogu dugo da trpe.

Najbolji supersonični avioni

"Ruski avioni nastavljaju da padaju!", pohvalilo se u ponedeljak ukrajinsko ministarstvo odbrane. Tvrde kako se među srušenim avionima nalaze četiri borbena aviona suhoja "Su-34" i dva "Su-35".

"Su-34" su najbolji supersonični napadački avioni ruskih vazdušnih snaga. U poslednje vreme oni uglavnom lete u misijama za podršku - brzo dolećući do linije fronta i bacajući precizne klizne bombe KAB sa udaljenosti od 40 kilometara, a prate ih avioni Su-35.

Ukrajinci su prva tri aviona srušili u subotu, 90 kilometara istočno od Avdijevke (Avdejevke), dok su se avioni navodno pripremali za bombardovanje ukrajinskih trupa koje su se povlačile iz ruševina grada.

Ukrajinska vojska tvrdi kako su četvrti suhoj srušili u nedelju, a još dva u ponedeljak, iznad Azovskog mora na jugu.

Moguće je, možda čak i verovatno, da su za svih šest rušenja odgovorni upravo sistemi "patriot". Ukrajinske vazdušne snage jedan sistem su poslale u Kijev, i po jedan na jug i sever.

suhoj.jpg
Printscreen/ Facebook 

Gubitak za Rusiju bio bi nesaglediv

Ruskim vazdušnim snagama neće tako skoro ponestati aviona "suhoja". U dve godine žestokih borbi, podaci Oriksa pokazuju kako su Rusi izgubili 25 od ukupno 150 aviona Su-34 i šest od ukupno 120 Su-35.

Ipak, ovakva stopa gubitaka od šest aviona u samo tri dana nije održiva, naravno pod uslovom da se nastavi. Ruske vazdušne snage od februara 2022. su izgubile 95 aviona. To je četiri mesečno. U poslednjih nedelju dana, stopa gubitaka aviona popela se na šokantnih 60 mesečno. Za vazdušne snage koje imaju samo hiljadu brzih aviona gubici od 60 mesečno bili bi katastrofalni. Još bi gore bilo gubiti iskusne posade aviona tom brzinom, stoji u nedavnom izveštaju londonskog instituta RUSI.

Ruske vazdušne operacije “ograničene su dostupnošću pilota s dovoljnim iskustvom za obavljanje ključnih misija,” napisali su analitičari iz RUSI instituta Džek Vatling i Nik Rejnolds.

Mala verovatnoća kontinuirane uspešnosti obaranja aviona

Međutim, malo je verovatno da će ukrajinske vazdušne snage moći da nastave da ruše ruske avione u tempu od otprilike dva dnevno. Četiri meseca nakon što su proruski republikanci u američkom Kongresu počeli da blokiraju slanje američke pomoći Ukrajini, ukrajinske zalihe patriota “počele su da padaju na kritične nivoe”, kaže Anton Keraščenko, bivši savetnik u ukrajinskom ministarstvu unutrašnjih poslova.

Takođe, Ukrajinci ne mogu sve svoje "patriote" da posvete isključivo rušenju aviona suhoj. Na te sisteme računaju i za presretanje ruskih balističkih projektila čije su mete Kijev, Harkov i Odesa.

Ovaj “masakr” aviona suhoj trebalo bi da oslabi u narednim danima, budući da nestašica projektila stvara teret na ukrajinske kapacitete, iako možda ne i sposobnosti, da ruše najbolje ruske avione.

Kurir.rs/Forbs/Indeks/Preneo: P. P.