Više od 30.000 ljudi, prema policiji, protestovalo je danas u Grčkoj u znak sećanja na smrtonosnu železničku nesreću pre godinu dana, "nacionalnu traumu" prema rečima premijera koji je priznao "kolektivni neuspeh" suočen sa velikim nemarom.

U Atini je bilo više od 20.000 demonstranata. Neki od njih bacili su molotovljeve koktele ispred parlamenta, a policija je odgovorila bacivši suzavac pre nego što se gomila razišla, prenosi AFP.

Takođe ispred parlamenta, drugi su crvenom bojom napisali imena 57 ljudi koji su poginuli 28. februara 2023. u najsmrtonosnijem sudaru u istoriji Grčke.

Incidenti i u Solunu

Slični incidenti izbili su i u Solunu, gde se, prema podacima policije, okupilo 10.000 ljudi. Grčka delimično štrajkuje na poziv glavnog sindikata javnog sektora ADEDI, koji predstavlja oko pola miliona radnika. Gotovo sav saobraćaj, od vozova do metroa, staje 24 sata dnevno.

xxx02-epa-george-vitsaras.jpg
EPA George Vitsaras 

Na mestu železničke nesreće u dolini Tempe, u teškoj i tužnoj atmosferi okupilo se više od hiljadu ljudi - uglavnom članova porodica nastradalih, preživelih i dvadesetak spasilaca, navodi AFP. Vence i fotografije žrtava uplakani roditelji ostavili su nedaleko od pruge.

Kakva je to nesreća?

28. februara 2023, pre ponoći, putnički voz koji je povezivao Atinu sa Solunom frontalno se sudario sa teretnim vozom na više od 300 kilometara severno od grčke prestonice. Tokom 19 minuta pre udesa, dva voza, od kojih je jedan prevozio više od 350 putnika, saobraćala su istim kolosekom bez aktiviranja alarmnog sistema.

Nekoliko sati nakon nesreće u februaru 2023. godine, šef stanice je uhapšen. Desetine su od tada optužene u vezi sa slučajem, koji je trenutno pod istragom lokalnog sudije. Vlada kaže da će suđenje verovatno početi u junu.

Ali mnogi preživeli i rođaci žrtava kažu da bi političari, koji su prema grčkom zakonu zaštićeni od krivičnog gonjenja i koje može da istražuje samo parlament, takođe trebalo da preuzmu odgovornost za propuste bezbednosnog sistema.

Crkvena zvona su zvonila 57 puta

Posle nesreće, konzervativna vlada je obećala da će reformisati železnicu i učiniti je bezbednijom. Ali godinu dana kasnije, stručnjaci za nesreće i železnički zvaničnici rekli su Rojtersu da bezbednosni sistemi još uvek nisu u potpunosti funkcionalni.

xxx04-epa-george-vitsaras.jpg
EPA George Vitsaras 

Ujutro su zvona svih crkava u zemlji zvonila 57 puta u znak sećanja na žrtve onoga što je premijer Kirijakos Micotakis nazvao „nacionalnom traumom“. Među žrtvama je bilo mnogo studenata koji su se vraćali kući nakon dugog vikenda.

Šef konzervativne vlade kaže da je to "kolektivni neuspeh" u svetlu ozbiljnog i višestrukog nemara u grčkoj železničkoj mreži. „Ljudske greške su se neizbežno susrele sa upornim neuspesima države“, naveo je on u saopštenju, dok su pljuštale optužbe za prikrivanje odgovornosti.

"Naša misija je da pretvorimo bol u akciju"

On je obećao da će krivci biti kažnjeni u zemlji u kojoj se pravda, spora i nedovoljno resursna, optužuje za pristrasnost.

„Kao premijer, kao građanin i kao otac, delim tugu zemlje“, rekao je Mitotakis u televizijskom obraćanju u sredu, obećavajući da će popraviti hronične nedostatke zemlje. „Naša misija je da pretvorimo bol u akciju.

Demonstranti su protestovali i zbog nedovoljnog povećanja plata, što je prvo u 14 godina u javnom sektoru. Kažu da povećanja nisu dovoljno velika da nadoknade uticaj rastućih troškova života. Radnici umesto toga žele povećanje od 10 odsto i više zapošljavanja.

(Kurir.rs/ Index.hr/ Preneo: T.A.)

Bonus video:

02:00
GRČKA JE NAJNEBEZBEDNIJA DRŽAVA U EVROPI! Okanović otkrio: Pooštrili su mere, sada više ni SRBIMA NE GLEDAJU KROZ PRSTE Izvor: Kurir televizija