PILOTI F-16 ĆE MORATI DA LETE NISKO DA PREŽIVE U suprotnom su laka meta ruskog PVO bilo gde u Ukrajini, KAKO ONDA ISPALITI RAKETE?
Foto: Shutterstock

ANALIZA FORBSA

PILOTI F-16 ĆE MORATI DA LETE NISKO DA PREŽIVE U suprotnom su laka meta ruskog PVO bilo gde u Ukrajini, KAKO ONDA ISPALITI RAKETE?

Planeta -

Ukrajinski piloti koji će upravljati američkim borbenim avionima F-16, kada oni budu isporučeni Kijevu, imaće problem pošto će morati da lete nisko kako bi preživeli, a to ometa ispaljivanje raketa.

To navodi Forbs koji objašnjava da rakete koje se lansiraju iz aviona "vole" visinu, ali će opasnost od dejstva ruske protivvazdušne odbrane (PVO) primoravati ukrajinske pilote da lete bliže zemlji.

Navodi se da je jasno šta bi ukrajinsko Ratno vazduhoplovstvo moglo da uradi sa 85 supersoničnih F-16 koji su do sada pripadali evropskim zemljama, a koji bi narednih nedelja trebalo da počnu da pristižu u Ukrajinu.

Ukrajinci bi mogli da ove avione iskoriste za presretanje ruskih lovaca-bombardera Suhoj koji su do sada ispalili oko 3.000 klizećih bombi sa satelitskim navođenjem na ukrajinske trupe i civile.

Na ovo rusko "čudo od oružja" Ukrajina do sada nije imala odgovora pošto Su-34 koji leti visoko i brzo može da izbaci ovu bombu sa dodatim krilcima sa daljine do 65 kilometara.

Međutim, iako će F-16 moći da se nose s ovim Suhojima, ovi ruski avioni neće biti glavni problem za ukrajinske pilote.

Ukrajina, Rusija, F 16, pilot
foto: Shutterstock

To će biti ruska PVO na zemlji zbog koje F-16 neće smeti da se kreću na velikim visinama praktično nigde na nebu Ukrajine, a pogotovo na razdaljini do oko 160 kilometara od linije fronta, što je opseg dejstva ruskih S-400 raketa zemlja-vazduh.

Iako je moguće da Ukrajici za svoje F-16 nabave rakete vazduh-vazduh AIM-120D dometa upravo do 160 kilometara kako bi Suhoje rušili sa same granice opsega ruske PVO, u praksi te rakete ne bi mogle da postignu maksimalni domet.

F-16
F-16foto: Shutterstock

Analitičar Džastin Bronk je u novoj studiji koju je objavio Kraljevski institut ujedinjenihh službi iz Londona objasnio da bi "u blizini linije fronta ukrajinski piloti morali da lete na veoma malim visinama kako bi izbegli da ih višesloojna ruska PVO otkrije i obori".

- Na tako malim visinama, rakete (iz F-16) kreću iz gustog vazduha koji ima dosta aerodinamičnog otpora i moraju da se penju više uprkos gravitaciji kako bi dostigli visine na kojima su njihove mete. Kao rezultat toga, do trenutka kada njihovi raketni motori izgore posle nekoliko sekundi, one nisu dostigle ni izbliza dovoljnu brzinu niti visinu u odnosu na onu koju bi dostigle da su lansirane iz borbenog aviona koji leti u retkom vazduhu i pritom se kreće supersoničnom brzinom - naveo je Bronk.

Ruski PVO sistem S-400
Ruski PVO sistem S-400foto: Kirill Kallinikov / Sputnik / Profimedia

On je ocenio da bi rešenje ovog problema bilo da Ukrajinci nabave evropske rakete vazduh-vazduh Meteor koje imaju domet od 200 kilometara u optimalnim uslovima, ali one nisu kompatibilne sa F-16 niti sa borbenim aviona Miraž 2000-5 koje je Kijevu obećala Francuska.

Ove rakete mogu da nose jedino švedski avioni JAS-39 Gripen, ali je Stokholm, iako je iskazao volju da Ukrajini donira višak tih borbenih letelica, to stopirao sve dok Kijev prvo ne dobije početnu tranšu F-16.

(Kurir.rs/Forbes/Preveo i priredio: N. V.)

Bonus video:

03:39

DA LI ZNATE ŠTA JE TO ŠTO JE MIZERNO U POŠILJCI BORBENIH AVIONA F16 UKRAJINI?

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track