U Ukrajinu su počeli da stižu lovci F-16, ali njihov uticaj na trenutnu situaciju ostaje pod znakom pitanja. Kako navodi Vašington post, iako su avioni važan dodatak ukrajinskoj vojsci, “oni neće odmah promeniti odnos snaga u regionu”.

Glavni problem je nedovoljan broj aviona. Prva serija F-16, prema ekspertima, biće korišćena uglavnom za jačanje ukrajinske PVO, a ne za udaranje ruskih trupa i ciljeva u blizini linije fronta.

Zvaničnici kažu da je malo verovatno da će avioni u početku leteti blizu fronta, što dovodi u sumnju njihovu sposobnost da odvrate ruske napade.

Drugi ozbiljan problem su ruski sistemi protivvazdušne odbrane. Krajem prošle godine, Rusija je testirala dalekometnu sposobnost F-16 ispalivši rakete S-400 na aerodrom u Kremenčugu.

Ovo naglašava ranjivost ukrajinskih aerodroma na ruske napade i potrebu da se oni zaštite.

Pored toga, proces nabavke i obuke kasni. Obuka pilota zahteva značajno vreme, uključujući učenje engleskog, koje traje oko četiri meseca.

profimedia0197015522.jpg
Pmil collection / Alamy / Alamy / Profimedia 
foto: Pmil collection / Alamy / Alamy / Profimedia

Koliko će lovaca F-16 dobiti Ukrajina?

Usred tekućih neprijateljstava u Ukrajini, diskusije o nabavci lovaca F-16 dobijaju na zamahu. Kako WP piše, prvi pristižu, ali već postoje izjave da će njihova upotreba biti ograničena i ne bliže od 40 km od linije fronta.

F-16 obuka i priprema

Snabdevanje lovcima F-16 direktno zavisi od obuke ukrajinskih pilota i tehničkog osoblja. Trenutno je najmanje jedna grupa pilota u završnoj fazi obuke, uvežbavaju noćne letove i akumuliraju potreban broj sati.

Vazduhoplovstvo Ukrajine saopštilo je da su ovi piloti već spremni za izvršavanje borbenih zadataka. Grupa tehničara se vratila u Ukrajinu iz Danske i sprema se da primi F-16 u vazdušne baze. U bliskoj budućnosti, još 50 ljudi će početi sa obukom.

Vremena isporuke aviona variraju. Poslednji podaci ukazuju da bi prvoborci trebalo da stignu na borbeno dežurstvo pre kraja leta.

To potvrđuju zvaničnici, uključujući američkog državnog sekretara Entonija Blinkena, koji je na marginama samita NATO-a najavio da je počeo proces prebacivanja F-16 iz Danske i Holandije.

Sa svoje strane, ukrajinski ministar spoljnih poslova Dmitrij Kuleba dodao je da je pitanje snabdevanja "prvog talasa" već rešeno i da se radi na povećanju broja F-16 i transferu drugih aviona.

Holandski ministar odbrane Ruben Brekelmans takođe je potvrdio da partneri aktivno rade na ubrzanju procesa. Međutim, tačni datumi ostaju nepoznati, što unosi element neizvesnosti.

Vreme i faze borbene upotrebe F-16

Prema procenama stručnjaka, transfer aviona i njihova borbena upotreba su dva različita procesa.

Piloti koji završe obuku u avgustu i septembru verovatno neće moći da lete u borbenim misijama do oktobra. To je zbog potrebe da se obezbedi ne samo spremnost pilota, već i infrastruktura, održavanje i interakcija sa drugim rodovima vojske.

Da bi se efikasno suprotstavila avijaciji, Ukrajini je potrebno najmanje 128 višenamenskih lovaca F-16, barem tako tvrde.

f-16.jpg
Shutterstock 
foto: Shutterstock

Trenutno su partneri Kijeva najavili nameru da obezbede oko 80 aviona, među kojima i iz Danske, Holandije, Belgije i Norveške. Isporuka ovih aviona će se vremenom produžavati. Prema rečima predsednika Zelenskog, Ukrajina očekuje 6 jedinica do kraja leta i ukupno 20 do kraja godine.

Stručnjaci veruju da će prvih 20 pilota moći efikasno da opslužuju jednu standardnu eskadrilu od 12 jedinica. Ove godine se očekuje da avioni budu isporučeni u konfiguraciji 6+6, što je prilično težak posao za pilote i tehničko osoblje.

Manevrisanje snaga i logistička podrška

Jedan od ključnih aspekata korišćenja F-16 je logistika i održavanje. Posebno su Rumunija i Poljska spremne da pruže pomoć po mnogim pitanjima.

U Rumuniji je već otvoren centar za obuku, gde se isporučuju simulatori, a Holandija poklanja avione za obuku. Poljska možda priprema depo za skladištenje aviona koji će biti prebačeni u Ukrajinu.

To će omogućiti da se F-16 remontuju i prebacuju ne iz Danske, Holandije, Belgije i Norveške, već iz susednih zemalja, što će značajno smanjiti vreme logistike i povećati borbenu gotovost aviona.

Tako će biti moguće izvesti takozvani "manevar silom", prebacujući lovce na potrebne delove fronta, u zavisnosti od situacije.

U prvim fazama, borbeni avioni će biti uključeni u obezbeđivanje PVO za presretanje ruskih dronova i raketa. Glavni cilj je razvoj sistema vazdušne podrške i interakcija sa drugim rodovima vojske.

Dugoročni izgledi i uticaj na frontu

Prema ukrajinskim resursima, prvi lovci će biti korišćeni za napad na sisteme PVO. Međutim, za to će biti potrebno više F-16 i dovoljan broj obučenih pilota.

Očekuje se da će prvi F-16 biti korišćeni za presretanje krstarećih raketa i dronova, a zatim postepeno raspoređeni u operacije na prvoj liniji.

Ukrajina, međutim, priznaje da će biti nemoguće postići paritet u vazduhu sa ruskim lovcima koji koriste samo avione. Mora se uzeti u obzir da ruske rakete vazduh-vazduh imaju domet do 250 km, što će stvoriti ozbiljne prepreke ukrajinskim F-16.

(Kurir.rs/Oružje online/Preneo: A.N.)