Sve veći broj prodavnica širom Evrope i SAD postavlja lutke na kojima se izlažu odevni predmeti, a lutke su opremljene novom tehnologijom AjSi za praćenje kupaca

NJUJORK - U prodavnicama širom Evrope i Sjedinjenih Američkih Država sve se više upotrebljavaju silikonske lutke za praćenje ponašanja kupaca u marketinške svrhe, iako to otvara pitanje etike, a zakonski je dozvoljena samo ugradnja bezbednosnih kamera.

Prema pisanju Blumberga, sve veći broj prodavnica širom Evrope i SAD postavlja lutke na kojima se izlažu odevni predmeti, a lutke su opremljene novom tehnologijom AjSi (EyeSee) za praćenje kupaca za čiju proizvodnju je specijalizovana italijanska firma Almaks SA.

Izložbene lutke koštaju 4.818 švajcarskih franaka po komadu, u njih su ugrađene video kamere koje zahvaljujući posebnom kompjuterskom sistemu registruju na osnovu izgleda lica godine starosti, pol i poreklo kupaca.

Već pet prodavnica koristi ovaj sistem koji omogućava dostavljanje podataka o navikama, ukusu i potrebu klijenata, dragocenih za marketinške svrhe čiji je krajnji cilj rast prodaje.

Tako je jedan od butika opremljen novom tehnologijom posle šesnastočasovnog praćenja situacije na terenu odlučio da zaposli veći broj prodavaca koji govori mandarinski, jer se ispostavilo da je tokom praćenja trećina kupaca bilo kineskog porekla.

Upotreba ovog sistema nameće pitanje etike, jer zakon u SAD i Evropi dozvoljava postavljanje samo bezbednosnih kamera, tako da su prodavnice koje koriste ovakvu vrstu informativnog sistema u obavezi da o tome obaveste svoje klijente.

Špijuniranje klijenata u marketinške svrhe bez dobrovoljnog pristanaka praćenih, nije u skladu sa zakonom.

Italijanska firma, međutim, tvrdi da njena tehnologija ne omogućava presnimavanje video materijala i lični podaci o potrošačima ostaju strogo čuvana tajna, preneo je švajcarski list "24 sata".