„Područje masovnih informacija u budućnosti će se obrađivati isključivo elektronskim putem. Današnje izdavačke kuće koje se još nisu „prebacila“ na ove nove medije, teško će zarađivati svoj novac“, rekao je Sven Gabor Janžki, šef preduzeća „2b Ahead“ koje se bavi istraživanjem trendova

FRANKFURT - Broj izdanja dnevnih novina velikih imena i kvalitetnog novinarstva u Nemačkoj sve više opada, neki dnevnici su nestali ili se nalaze pred zatvaranjem, zbog slabe prodaje, a stručnjaci predviđaju samo opstanak luksuznih magazina.

Stečaj je prijavio list Frankfurter rundšau, a nedavno je objavljeno i poslednje novinsko izdanje lista Fajnenšel tajms Dojčland.

Drastičnu štednju najavio je i jedan od najuglednijih listova u Nemačkoj, Zidojče cajtung, a krizom su pogođene i brojne regionalne novine, prenosi Dojče vele.

Razlog ovoj zabrinjavajućoj situaciji je slaba prodaja i to što mlade generacije radije besplatno čitaju vesti i tekstove preko interneta.

„Područje masovnih informacija u budućnosti će se obrađivati isključivo elektronskim putem. Današnje izdavačke kuće kao i druga preduzeća koja se još nisu „prebacila“ na ove nove medije, teško će zarađivati svoj novac“, rekao je Sven Gabor Janžki, šef preduzeća „2b Ahead“ koje se bavi istraživanjem trendova.

Prema njegovom mišljenju, štampana izdanja raznih novina ubuduće će imati sve manje šansi za opstanak jednostavno zato što su prespora.

„Potrošači će i u budućnosti želeti da dođu do informacija ma gde da se nalaze, a do njih će najbrže doći na primer, preko pametnog telefona. Osim toga, razni elektronski filteri će ubuduće sve više preuzimati ulogu i posao novinara. Time će ponuda informacija koja će biti drugačija. biće „skrojene“ prema mojim ličnim interesima i željama“, dodaje Janžki.

Zatvaranje dnevnih novina neće ujedno značiti i gašenje štampanih izdanja novina uopšte.Prema mišljenju tog stručnjaka, štampana izdanja će postati „luksuzna roba“.

„Ubuduće bi mogli da postoje samo još magazini, novine koje se objavljuju jednom nedeljno, jednom mesečno ili tek svaka tri meseca. Znači, u njima više neće biti dnevnih informacija, već dužih tekstova koji objašnjavaju pozadinu nekih događaja, analize ili slično“, kaže Janžki.

Već sada se ovaj trend može primetiti na primeru nedeljnika "Cajt" koji iz sedmice u sedmicu beleži nove rekorde po broju prodanih štampanih izdanja.

S druge strane, gašenje dnevnih novina i opstanak samo „luksuznih magazina“, će prema njegovom mišljenju ostaviti traga na celokupan kvalitet novinarstva.

„Doživećemo da će se kvalitetno novinarstvo povući u jednu nišu koja će biti prilično skupa i koja će biti namenjena samo određenoj ciljnoj grupi“, upozorio je Janžki.

Profesor novinarstva Klaus Majer smatra da će u budućnosti paralelno postojati kako elektronska tako i štampana izdanja novina.

„Dnevne novine će izlaziti dva puta nedeljno, dok će aktuelne informacije biti praćene preko interneta“, kaže on. Hoće li ove promene ostaviti traga na kvalitet novinarstva, to će, kaže Majer, zavisiti od toga za koji će se model ponude i potražnje informacija odlučiti pojedina medijska kuća.

On je ocenio da će, ukoliko želi da prežive, novinarstvo morati da dobije pomoć od raznih fondacija pa čak i države.

„U SAD već postoje fondacije koje novinarima i redakcijama prilikom istraživanja određenih tema pomažu preko raznih stipendija“, rekao je Majer.