Vodeći ruski istraživački institut za razvoj nuklearne energije, Institut Kurčatov, postigao je sporazum sa ruskim gasnim gigantom Gaspromom za razvoj podmornice za transport tečnog prirodnog gasa (LNG) Severnim morskim putem.

Projektantski radovi su počeli, rekao je predsednik Kurčatovskog instituta Mihail Kovalčuk. On je vest saopštio na forumu OMR 2024 posvećenom razvoju pomorske i visokotehnološke opreme za Arktik, koji se ove nedelje održava u Sankt Peterburgu.

Ideja o prevazilaženju teških ledenih uslova plovidbom pod ledom nije nova. Institut Kurčatov i Dizajnerski biro Malahit (koja je projektovala ruske napadne podmornice na nuklearni pogon, uključujući klase Novembar, Viktor, Alfa, Akula, Jasen i Lajka) su ranije razmatrali i razgovarali o planu izgradnje podmornice na nuklearni pogon za transport iz arktičke zone.

Cilj: Azijska tržišta

Međutim, ovo je prvi put da su projektanti objavili sporazum o namerama sa Gaspromom, energetskom korporacijom u većinskom vlasništvu Kremlja. Direktor Gasproma Aleksej Miler i Mihail Kovalčuk ​​održali su 11. oktobra radni sastanak na kome su razgovarali o realizaciji projekta nuklearne energije za ruski arktički pojas, preneo je energetski portal Neftegaz.

Gasprom je ostao bez cevovodne prodaje gasa Evropi i suočio se sa prvim neto gubitkom 2023. godine.

Nova tržišta su u Aziji, ali bi izgradnja cevovoda na jugu i istoku potrajala i postala bi teža jer topljenje permafrosta čini tlo nestabilnim. Nuklearna podmornica sa ogromnim LNG rezervoarima mogla bi da obezbedi transport gasa tokom cele godine sa terminala duž severne obale Zapadnog Sibira, tvrdi direktor Instituta Kurčatov.

Međutim, Obski zaliv u Karskom moru na severu Rusije je suviše plitak da bi tako džinovska podmornica doplovila pod vodom. Zbog toga bi i dalje bila potrebna pomoć ledolomaca iz luka u Sabeti (Jamal LNG) ili Gidanu (Arktik LNG 2) do dubokomorskih arktičkih voda severno od Sibira.

Nestvarni brojevi

Osim male fabrike LNG Portovaja u Baltičkom moru, Gasprom nema sopstveni kapacitet za proizvodnju LNG.

Mihail Kovalčuk ​​tvrdi da će podmornica povećati bezbednost u odnosu na površinske brodove i gasovode. Nekoliko takvih podmornica, tvrdi on, biće dovoljno za transport iste količine gasa koju može da transportuje podmorski cevovod.

Preliminarne studije projekta pokazuju da bi LNG podmornica trebalo da bude dugačka 360 metara, što je duplo duže od uobičajeno ogromnih ruskih strateških podmornica klase Tajfun iz hladnog rata.

(Kurir.rs/Jutarnji list/Preneo: Đ. M.)