MISTERIOZNI KINESKI BORBENI AVIONI ŠOKIRALI SVET! Pred Novu godinu prikazali UBITAČNO IZNENAĐENJE, analitičari zaprepašćeni - "Ovo je nešto NAJNAPREDNIJE IKADA"
Kina je postigla ogroman napredak u razvoju borbenih aviona nove generacije, otkrivši dva nova stelt lovca bez vertikalnih stabilizatora (repa). Fotografije i video snimci letelice, koja bi mogla da bude najsofisticiranija borbena letelica sa posadom ikada napravljena, počeli su da kruže društvenim mrežama, a vojni analitičari pokušavaju da otkriju njihove ključne karakteristike.
Prva letelica, sa delta krilima, dolazi iz kompanije Chengdu Aircraft Corporation, dok je druga, manja letelica, sa zakrivljenim "lambda" krilima, proizvod rivalske kompanije Shenyang Aircraft Corporation. Ove dve kompanije decenijama prednjače u razvoju kineskih borbenih aviona, pri čemu Čengdu stoji iza modela J-10 i J-20, dok je Šenjang poznat po serijama Flanker i J-35.
Avion koji proizvodi Čengdu ima impresivnu unutrašnju zapreminu koja mu omogućava da nosi veliku količinu goriva, oružja i naprednih senzora. Njegov dizajn bez repa i delta krila sa izbočenim linijama značajno smanjuju radarski odraz. Avion takođe ima kontrolni sistem bez repa, sa sofisticiranim kontrolnim površinama na zadnjim ivicama krila, što mu daje bolju stabilnost i kontrolu. Posebno je zanimljiv raspored usisnika za vazduh, pri čemu se jedan nalazi na vrhu trupa i dva na donjoj strani, što je izazvalo spekulacije o mogućoj upotrebi tri motora. Ovo bi mu moglo pružiti vrhunske performanse pri velikim brzinama i visinama.
Šenjangov borbeni model je manji i klasičniji dvomotorni dizajn, sa usisnicima vazduha koji se nalaze duž trupa, ispod korena krila. Njegova "lambda" krila imaju izdužene trouglaste zadnje ivice koje se protežu iza izduvnih mlaznica, omogućavajući mu da smanji radarski presek i poveća aerodinamičku stabilnost pri velikim brzinama.
Problem upravljivosti
Ova konfiguracija takođe poboljšava upravljivost tokom složenih manevara, posebno pri ekstremnim uglovima napada, i omogućava lakšu integraciju naprednih senzorskih sistema i oružja, obezbeđujući maksimalnu operativnu fleksibilnost u borbenim misijama. Iako se čini da je ovaj model namenjen borbenim dejstvima, još uvek je nejasno da li je reč o letelici sa posadom ili o dronu.
Oba modela koriste naprednu konfiguraciju bez vertikalnog ili horizontalnog repa, što omogućava bolje performanse pri velikim brzinama i dužim letovima, ali zahtevaju sofisticirane sisteme kontrole leta kako bi se kompenzovalo moguće smanjenje manevrisanja. Prednosti dizajna bez repa uključuju nisku širokopojasnu uočljivost u odnosu na niz tipova radara na različitim frekvencijama, kao i značajno smanjenje radarske refleksije sa strane i pozadi. Unutrašnja zapremina omogućava veći kapacitet goriva i oružja, što je neophodno za veći borbeni radijus i produženo stacioniranje, dve ključne potrebe u azijsko-pacifičkom regionu.
Međutim, dizajn bez repa može negativno uticati na stabilnost i manevrisanje, zahtevajući napredne digitalne sisteme kontrole leta. Jedna opcija za smanjenje ovih nedostataka mogu biti motori za vektorski potisak, koje je Kina već testirala.
Ovi novi modeli predstavljaju značajan korak napred za kinesku avijaciju i njene ambicije da predvodi razvoj borbenih aviona šeste generacije. Sa mogućnostima dugog dometa, povećanim stelt karakteristikama i integracijom sa dronovima, ovi avioni bi mogli značajno da izmene ravnotežu snaga u Pacifiku.
Kineski pristup razvoju aviona
Govoreći za portal The War Zone, stručnjak za kinesku avijaciju Andreas Rupreht rekao je da su to demonstratori borbenih aviona iz Šenjanga i Čengdua, koji su bliži konceptu lovaca nego bombardera.
- Korišćenje kategorije aviona šeste generacije može biti malo preuranjeno, ali mislim da smo sada na tački kada možemo reći da su Kinezi po prvi put pokazali svoju viziju vazdušne borbe i lovca nove generacije - rekao je Rupreht.
Kina sada očigledno poseduje dva različita, veoma napredna dizajna borbenih aviona. Jedan od njih je manji od drugog, što donosi određene prednosti u pogledu cene, složenosti i performansi. Takođe je moguće da su zamišljeni kao komplementarni nekom budućem razvoju borbenih aviona sa posadom.
Ovo bi pratilo kineski pristup razvoju aviona, gde su prethodno kombinovali jednomotorne J-10 i dvomotorne serije J-11/16, a kasnije su sarađivali na razvoju srednje teškog J-35 i većeg J-20 stelt lovaca. U jednom trenutku se činilo da će J-35 prvenstveno biti namenjen izvoznim tržištima i kineskoj mornarici, ali se sada zna da Peking razvija i novu, manju i bržu verziju lovca.
(Kurir.rs/Jutarnji list/The War Zone/Preneo: Đ. M.)
"DO 31. MARTA GRAĐANI ĆE VIDETI NAJŽEŠĆU BORBU PROTIV KORUPCIJE U POSLEDNJIH 24 GODINE" Vučić: Biće posebni mehanizmi, velike promene u narednih 100 dana