Slušaj vest

Tanker ruske "flote u senci" Eagle S, na koji su se na Božić ukrcali specijalci finske obalne straže zbog sumnje na sabotažu podmorskog kabla na Baltiku, imao je instalirane uređaje koji su mu omogućili da postane svojevrsni špijunski brod za Rusiju.

Neuobičajena oprema za trgovački brod

Visokotehnološka oprema na brodu bila je neuobičajena za trgovački brod i trošila je puno energije iz brodskog generatora, što je dovelo do opetovanih nestanaka struje. 

Još jedan tanker iz istog vlasničkog klastera, Swiftsea Rider, koji je isto tako pod sankcijama Ujedinjenog Kraljevstva, takođe je imao instaliranu sličnu opremu.

Eagle S, koji plovi pod zastavom Kukovih ostrva, te Swiftsea Rider, koji plovi pod zastavom Hondurasa, dva su od 26 starijih tankera povezanih s Rusijom s nejasnim vlasničkim strukturama.

Sumnja na sabotažu

Tankeri kojima se zaobilaze sankcije kupljeni su između 2022. i 2023. i stavljeni u ugovore o unajmljivanju s Eiger Shippingom, brodskim ogrankom ruskog naftnog trgovca Litaska. Na Eagle S su se ukrcale finske snage koje su istraživale nedavnu sabotažu podmorskog kabla Estlink 2, koji je prekinuo Estoniji struju iz Finske. 

Tanker je oko podneva 25. decembra usporio i vukao sidro po dnu, saopštila je finska policija, dodavši da su tom prilikom oštećena još tri kabla.

Izvor, koji je govorio pod uslovom anonimnosti, dostavio je Lloyd's Listu najmanje 60 poverljivih dokumenata o Eagle S u junu, uključujući izveštaj o proveri u kojem su navedeni mnogi sigurnosni nedostaci otkriveni tokom inspekcije preduzete dok je bio na sidru u danskim vodama tog meseca.

Ovi dokumenti i drugi koji se odnose na tankere "flote iz senke" koji pružaju poverljive i privatne informacije o klasi, osiguranju i zastavi te drugim tehničkim i regulatornim zahtevima, u to vreme su bili potvrđeni kao autentični.

U julu je Lloyd's List izveštavao o ozbiljnim nedostacima na brodu Eagle S koji su ugrozili sigurnost okoline i posade te je naglasio loše održavanje i nepoštovanje regulatornih i tehničkih standarda "flote u senci".

Na brodu bila i osoba koja nije pomorac

Izvor je od tada dao dodatne informacije, rekavši za Lloyd's List da je na brodu Eagle S identifikovana neovlaštena osoba, koja nije bila pomorac. 

Oprema za prisluškivanje i snimanje dopremljena na 20 godina stari tanker pomoću "ogromnih prenosnih kofera" zajedno s "mnogim prenosnim računarima" koja su imala tastature za turski i ruski jezik.

Prijemni uređaji korišćeni su za snimanje svih radiofrekvencija, a po dolasku u Rusiju iskrcani su na analizu.

"Nadzirali su sve brodove i avione NATO-a", rečeno je Lloyd's Listu.

Rastuća napetost

"Koristili su ih radijski operateri iz Rusije, Turske i Indije", rečeno je. Eagle S takođe je ispustio "uređaje nalik senzorima" u La Manš tokom tranzita, dodao je izvor. 

Tvrdnje da se trgovački brodovi povezani s Rusijom koriste za špijunažu i sabotažu u Baltičkom moru, gde je Rusija okružena NATO saveznicima, naglašavaju rastuću geopolitičku napetost u regiji usred poziva evropskih političkih čelnika na pojačanu odbranu pomorske infrastrukture.

Oštećenje kabla Estlink 2 je drugi put da su ključni podmorski kablovi između članica NATO-a oštećeni u zadnja dva meseca, ali prvi put da su vlasti upale na komercijalni brod osumnjičen za sabotažu.

U novembru je brod Yi Peng 3 pod kineskom zastavom optužen da je povukao sidro kako bi oštetio komunikacijski kabl C-Lion 1 koji povezuje Finsku i Nemačku.

Sumnja na kineski brod

Brod je proveo više od četiri nedelje u međunarodnim vodama u danskim kanalima dok su nemački, švedski, danski i finski zvaničnici istraživali, ali je na kraju isplovio prošle subote. 

Posada broda Eagle S bila je svesna špijunskih aktivnosti "jer to nije moglo da se sakrije", ali su bili "pod pretnjom smrću, pa su ćutali", rekao je izvor.

Stvarni vlasnici brodova Eagle S i Swiftsea Rider skriveni su iza složenih korporativnih struktura. Registrovani vlasnik broda Eagle S je firma koja navodno ima kancelariju u poslovnom centru luksuznog hotela u Dubaiju.

Upravitelja broda Peninsular Maritime India Private Limited, sa sedištem u Mumbaju, nije bilo moguće kontaktirati. Na jedan od telefonskih brojeva navedenih na internet stranici kompanije niko se nije javljao, a osoba koja se javila na drugi broj odmah je spustila slušalicu na pitanje "da li je to telefonski broj za Peninsular Maritime". Nije odgovoreno ni na mejl.

Internet stranica kompanije tvrdi da je registrovana u Engleskoj, što ukazuje da se verovatno radi o "copy-paste" šablonu kakav obično koriste brodarske kompanije "flote u senci", zaključuje Lloyd's List.

(Kurir.rs/Lloyd's List/Index.hr)