Slušaj vest

Agencija Evropske unije za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) upozorila je danas na "pojačane rizike" za avione koji nadleću Rusiju zbog nedostatka koordinacije sa vojskom koja se pokazala, kako je navedeno, u nedavnom padu azerbejdžanskog aviona.

U obaveštenju o bezbednosti u zonama sukoba EASA je ponovila preporuku aviokompanijama da ne lete zapadnim ruskim vazdušnim prostorom, koji je Moskva ranije i zabranila za prevoznike sa sedištem u EU ali ga i dalje koriste avioni Kine, Turske, Indije, iz Persijskog zaliva i neki drugi.

Zona o kojoj je reč nalazi se "zapadno od 60. istočnog meridijana na svim visinama i svim nivoima leta", dodala je evropska agencija, koja nezavisno od mera koje je preduzela Rusija preporučuje izbegavanje nadletanja dela te teritorije od početka ruske invazije u Ukrajini u februaru 2022.

U novom obaveštenju agencija ukazuje da sukob stvara rizike za civilne avione koji mogu nenamerno postati mete, zbog mogućih nedostataka koordinacije između civilinih i vojnih vlasti, kada počne da deluje protivvazduhoplovna odbrana.

Ukazuje se na tragičan slučaj leta 8243 "Azerbejdžan erlajnsa".

Pad azerbejdžanskog aviona u Kazahstanu Foto: EPA Kazakhstan Emergencies Ministr, AP

Trideset osam osoba je poginulo u udesu tog aviona koji je 25. decembra leteo između Bakua i Groznog, glavnog grada ruske republike Čečenije.

Ruski predsednik Vladimir Putin priznao je da je protivvazduhoplovna odbrana delovala na dan nesreće zbog napada ukrajinskih dronova, ali Kremlj je ponovo juče odbio da prizna svoju odgovornost za pad aviona, uprkos insistiranja Bakua.

 EASA je u svojoj objavi navelda da Rusija nije pokazala da je u potpunosti sposobna da smanji rizike za civilne avione, u vezi sa sukobom u svom vazdušnom prostoru.

Agencija je dodala da nijedna evropska aviokompanija trenutno ne leti u Rusiju niti koristi ruski vazdušni prostor, pošto ga je Moskva zatvorila kao odgovor na zapadne sankcije uvedene na početku ruske invazije Ukrajine.

Mesto pada azerbejdžanskog putničkog aviona u Kazahstanu Foto: Murat Usubali / AFP / Profimedia, AP Azamat Sarsenbayev

Međutim, EASA je dodala da više aviokompanija zemalja izvan EU nastavljaju da koriste taj vazdušni prostor uprkos rizika od rata.

Tu su kineske aviokompanije, zatom turski, indijski avioprevoznici i oni bazirani u Persijskom zalivu.

EASA može samo da izda preporuke.

Svaka nacionalna uprava za civilnu avijaciju može da zabrani ili ograniči nadletanje nekih zemalja ili zona za aviokompanije pod njeno jurisdikcijom.

(Kurir.rs/Beta-AFP)