"NIJE MI JASNO KAKO SE TAJ HELIKOPTER TU NAŠAO" Naši poznati piloti o nesreći na nebu iznad Vašingtona: Sve i da ih je samo jedan kontrolor vodio...
Putnički avion kompanije "Amerikan erlajnz", na letu iz Vičite za Vašington, sudario se sa vojnim helikopterom tokom prilaza Nacionalnom aerodromu "Ronald Regan" u Vašingtonu. Obe letelice pale su u reku Potomak.
U avionu je bilo 60 putnika i četiri člana posade, dok su se u helikopteru nalazila tri vojnika. Preživelih nema. Prve analize ukazuju na mogućnost ljudske greške. Avion je imao prednost u vazdušnom prostoru, a helikopter je, prema rečima stručnjaka, trebalo da preduzme manevar izbegavanja.
Ipak, detalji nesreće još nisu potvrđeni. Istražni timovi su pronašli jednu crnu kutiju. Među putnicima aviona bilo je i nekoliko istaknutih američkih i ruskih klizača i njihovih trenera. Predsednik SAD Donald Tramp je izneo kritike na prethodne administracije zbog, kako je naveo, loših standarda u vazduhoplovstvu i politike zapošljavanja.
Istraga je u toku, javnost očekuje odgovore – Pitamo kako je došlo do ove sudara aviona i helikoptera i ko snosi odgovornost?
Gosti "Usijanja" koji su odgovoroili na ovo pitanje bili su Biljana Šahrimanjan-Obradović iz Centra za stratešku analizu, pilot Stevan Ignjatović i vojni pilot Velibor Vukašinović.
- Avion je bio u proceduri normalnog sletanja, vi imate oblastnu kontrolu letenja, prilaznu kontrolu letenja i aerodromsku kontrolu letenja. Dakle, avion je već bio u domenu aerodromske kontrole letenja, uskoro je trebalo da sleti, bio je opremljen uređajem za razdvajanje, odnosno ukazivanje opasnosti od drugih aviona, što ovaj helikopter nije posedovao i nije mi jasno kako se taj helikopter našao u prilaznoj ravni. Sve i da ih je samo jedan kontrolor vodio, on je mogao da ih razdvoji, te ne znam šta je radio u prilazu za sletanje aviona. Imajte u vidu da je u Americi počelo letenje sa braćom Rajt, imajte u vidu da je prvi komercijalni let napravljen na Floridi, da su SAD i po proizvodnji aviona i obimu vazdušnog saobraćaja šampioni i mnogo su napredniji, pa mi nije jasno kako se ovo desilo.
Ignjatović je još ranije konstantovao da je uzrok ovoga ljudska greška, pa je obrazložio svoje sumnje:
- Kao što kolega reče, dosta toga je još uvek nejasno, a tvrdim da će u vrlo kratkom periodu ljudima koji se razumeju u avijaciju stvar biti jasna. Helikopter je bio na teražnom letu, svi koji znaju šta je to biće im jasno da je to let koji se obavlja u svrhu teraže ili obuke drugog člana posade. Takav let noću je rezultirao da su piloti na svojim kacigama imali i naočare za noćno letenje jer helikopteri imaju posebne kamere koje im omogućavaju da noću između brda, planina, šuma, lete nisko zbog potrebe. Dolazimo u situaciji gde imamo aerodrom maltene u centru grada, koji ima tri piste, sa jedne se poleće, sa druge sleće i helikopter koji se tu vrti u nekom cilju vežbe. Popratio sam i došao do informacija da je helikopter leteo, došlo je do pojačanja vetra, promena piste za poletanje i sletanje. Kontrolor koji je vodio avion pitao je da li može pilot da sleti i on je potvrdio, te je upitao helikopter da napravi vizeulnu seperaciju između njih i aviona, ali nije rekao kog aviona. Helikopter je potvrdio, došlo je do zabune, on je video avion koji je poleteo, ali nije primetio ovaj koji je bio na 120 metara visine, to je maltene samo sletanje, na pola minuta od tačke dodira. Sada kada uzmete u obzir i sva svetla aerodroma, grada, došlo je do zabuna i jednostavno nije popratio avion i krenuo je da preseče tu ravan.
Šahrimanjan-Obradović je rekla zbog čega avion nije uočio helikopter na vreme:
- Dosta sam čitala američke medije i izjave njihovih pilota, a ono što je rečeno jeste da je ovo jedna od najvećih vazduhoplovnih nesreća koja je zadesila SAD u poslednjih 15 godina. Međutim, specifično za ovaj helikopter jeste da spada u one koji prevozi VIP ličnosti, a na ovom treningu je bilo dva pilota i jedan na obuci, dakle ne tako iskusan, rečeno je da su to piloti sa velikim iskustvom, pa je i u tamošnjim medijima govori da je helikopter bio jako nisko i da je zaista moguće da avion nije primetio tu letelicu upravo zbog pomenutih svetala aerodroma.
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu saodredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.
Kurir.rs
DETALJNA ANALIZA SUDARA HELIKOPTERA I AVIONA IZNAD VAŠINGTONA:
"BRZU SAOBRAĆAJNICU DO GOLUPCA NASTAVIĆEMO KA BRZOJ PALANCI I NEGOTINU" Predsednik Vučić: Ovo će ojačati turizam i privući više investitora