UŽIVO KOSTA KONKORDIJA: 500 ljudi uspravlja nasukani brod
RIM - Velika operacija uspravljanja olupine luksuznog broda za krstarenje "Kosta Konkordija" počela je danas sa tri sata zakašnjenja zbog jakog nevremena koje je noćas zahvatilo italijansko ostrvo Điljo u Tirenskom moru.
Inženjeri koji su jutros počeli akciju uspravljanja potonulog broda "Kosta Konkordija" uspeli su da olupinu broda odvoje od grebena. Tela zasad nisu pronađena.
Ovakvu akciju, koja do sada nije nikad izvedena za tako veliki brod, sprovodi tim od 500 ljudi i trebalo bi da traje oko 12 sati. "Kosta Konkordija" je delimično potonula kod ostrva Điljo 13. januara 2012. posle nesreće u kojoj je poginulo 32 ljudi. Šef projekta Franko Gabrijeli je rekao novinarima jutros da se neće menjati plan.
"Nevreme nas je sprečilo da noćas postavimo plutajuću strukturu, na koju treba da bude postavljen kontrolni punkt. Sada treba da nadoknadimo to izgubljeno vreme", rekao je Gabrijeli i dodao da ovakvo nevreme nije moglo da se predvidi. Dvadeset meseci posle nesreće, italijanske vlasti juče su dale zeleno svetlo za operaciju ispravljanja broda, ocenivši da su jačina vetra i visina talasa u granicama najviših izvodljivih vrednosti proračunatih za rotaciju.
"Dokazaćemo da će se sve što smo zamislili i proračunali dogoditi kao što je planirano", rekao je juče Franko Gabrijeli ispod velikog belog šatora podignutog u luci za oko 400 novinara koji prate ovu operaciju. Optimisti su i zvaničnici grupe Kosta, vlasnici broda, i američka matična kuća Karnival (Carnival), koja će platiti ovu mamutsku operaciju, koja je do danas koštala više od 600 miliona evra.
Ovakva akcija nije nikada ranije izvedena, i timovi koji rade na izvlačenju broda upozoravaju da rizici postoje, pre svega mogućnost da bi olupina mogla da se raspadne na delove tokom izvlačenja, jer se ne zna u kakvom je stanju potopljeni deo do kojeg se ne može prići.Uspravljanje broda trebalo bi da traje 10 do 12 sati, ali stručnjaci koji upravljaju tom operacijom ukazali su da je teško predvideti koliko će tačno vremena biti potrebno da se brod odvoji od stena i, uz pomoć pomoćnih konstrukcija, uspravi.Brod bi trebalo, kada se uspravi, da bude odvučen u luku, što može da potraje nekoliko meseci.
Brod "Kosta Konkordija" dug je 290 metara, visok kao desetospratna zgrada i težak 114.000 tona. U procesu pripreme konstrukcija predviđenih za uspravljanje broda upotrebljeno je 30.000 tona čelika. Sav pomorski saobraćaj oko ostrva biće obustavljen. Poslednji trajekt ka kopnu krenuo je jutros u 6.00 i vratiće se tek kad se operacija završi. Operacijom će iz kontrolne sale na daljinu upravljati 12 ljudi, svaki ispred svog kompjutera i svaki s konkretnim zadatkom.
Čak će se kontrolisati i "otkucaji srca" Nika Slouna, svetskog stručnjaka za ovakve operacije koga je angažovao američko italijanski konzorcijum Titan-Mikoperi da nadzire ove radove, našalio se Gabrijeli. Sloun direktno nadzire ekipu od 500 ljudi koji učestvuje u ispravljanju broda."Konkordija" je u noći 13. januara 2012. udarila u greben u blizini ostrava Điljo i prevrnula se kada je kroz rasekotinu dugačku 53 metra voda prodrla u potpalublje. Od 4.200 putnika i članova posade, poginule su 32 osobe, a tela dve zrtve nisu nađena, te se pretpostavlja da su na dnu olupine.
U TRENUCIMA KADA SE SUOČAVAMO SA NAJVEĆIM IZAZOVIMA, NAŠ ZADATAK JESTE DA NE DOZVOLIMO DA SRBIJA STANE Vučić: Daćemo sve od sebe da Srbija nastavi da ide napred