Automobilska mafija je izuzetno razgranat oblik kriminala u svim balkanskim zemljama, a ubijeni sarajevski policajci Adis Šehović i Davor Vujinović najverovatnije su žrtve strašne kriminalne mašine koja, kako upozoravaju stručnjaci, godišnje samo u BiH otme oko 100 miliona maraka (50 miliona evra)!

Njihova smrt se kao bumerang vratila godinama žmurenja pred ovom pošasti, koja hara BiH. Naime, auto-mafijaši, a posebno grupe iz manjeg be-ha entiteta, sa Sokoca, Pala, iz Mokrog, Bijeljine i Zvornika, toliko su organizovani da su skoro uvek na korak-dva ispred istražitelja.

Istina je da su rađene velike akcije na suzbijanju auto-kriminala, ali sve je ostalo na sitnim kaznama, a mnogi od optuženih odmah po izlasku iz pritvora nastavili su s lopovlukom. Radi se o pukom prividu uklanjanja organizovanih grupa za auto-kriminal, jer mnogi od njih rukovodili su akcijama krađa čak i iz pritvorskih ćelija!

Isplativije se baviti krađom vozila nego švercom droge, tvrde mnogi advokati, jer su kazne blaže, a zarada je basnoslovna. Na nivou BiH ne postoji zvaničan registar ukradenih automobila, ali, kako anonimno otkrivaju izvori iz policijskih agencija, samo u Sarajevu godišnje bude ukradeno više od hiljadu vozila!

Prema podacima BIHAMK-a, 2017. godine u Bosni i Hercegovini ukupno je bilo registrovanih 1.021.120 drumskih motorna vozila, od kojih u glavnom gradu 143.428, što je za auto-bande švedski sto.

Poznato je da automafijaši kradu samo luksuzne vozila, koja na crnom tržištu, kako navode pojedini policajci, prodaju u proseku za najmanje 15.000 maraka (7,500 evra), i ispod stvarne tržišne vrednosti dolazimo do cifre od 15 miliona maraka (7,5 miliona evra) koje kriminalci zgrnu na godišnjem nivou samo u prestonici BiH.

Ako se uzme u obzir da se krađe svakodnevno dešavaju i u Banjaluci, Doboju, Bijeljini, Tuzli, Zenici, Mostaru, naš izvor otkriva da organizirane kriminalne grupe godišnje zarade i do 100 miliona KM (50 miliona evra) prodajom ukradenih vozila i njihovih delova.

Naravno, veliki deo zarade ide na podmićivanje nekolicine prljavih policajaca, iako se većina njih bori protiv kriminala, ako osoba iz pravosuđa, zatim na nabavljanje specijalizovane opreme, takozvanih dekodera, oružja, pancira, skenera za slušanje policijskih frekvencija i druge logistike. Plaćene su i osobe koje prate gde se luksuzna vozila parkiraju, to su takozvani dojavljivači ili “tiperi”.

Svoj deo dobijaju i takozvani majstori, koji prekucavaju brojeve šasija, kao i pojedinci koji “sređuju” dokumentaciju, tako da četverotočkaš granicu BiH napušta potpuno “legalno”. U zavisnosti o kom se klanu radi, vozila često završavaju u Crnoj Gori, u Srbiji ili Hrvatskoj. Na naše tržište dolaze ukradena vozila iz Mađarske, Rumunije i Bugarske.

U regionu se najviše automobila ukrade u Sarajevu i Beogradu. Frapantan je podatak Interpola da automafija godišnje zgrne u Evropi čak osam milijardi evra, a da za isti period bude ukradeno skoro 1.200.000 vozila.

Prema podacima Interpola i Europola, centri automafije na Balkanu su Sarajevo, Banja Luka, Bijeljina, Podgorica, Priština, Sofija, Skoplje, Beograd, Novi Sad, Šabac, Split i Zagreb.

U zavisnosti od modela koji je na meti, lopovi koriste različitu opremu. Postoje posebni dekoderi, s posebnim šiframa kojima se dešifruje kompjuter u vozilu pa se omogući da se upali i vozi.

Kradljivci u akciju idu najčešće u dva vozila, od kojih je jedan takozvani čistač, koji u slučaju da naiđe patrola, namerno pravi saobraćajni prekršaj da bi ga ona zaustavila i kontrolisala, a za to vreme ostatak bande produži dalje ukradenim vozilom.

Za otvaranje i paljenje vozila, prema svedočenjima pojedinih policajaca u Kantonalnom sudu u Sarajevu i u Državnom sudu, ne treba duže od dve minute.

Kurir.rs/Avaz.ba

Foto: Avaz.ba