Ministar odbrane Bosne i Hercegovine Sifet Podžić potpisao je 12. decembra 2022. godine u Sarajevu Ugovor o nabavci rezervnih delova i usluzi održavanja oklopnih transportera i tenkova Oružanih snaga BiH, koje će sprovoditi firma vojnopomorske industrije ASFAT iz Ankare.

U ime firme ASFAT, ugovor je potpisao glavni direktor firme Esad Akgun, u prisustvu ambasadora Republike Turske u BiH Sadika Babüra Girgina, turskog vojnog atašea u BiH brigadira Mustafe Sitkija Tatara i ostalog osoblja firme ASFAT.

„Uvek smo spremni da pomognemo Oružanim snagama BiH i tako ćemo nastaviti i ubuduće. Vrednost ovog ugovora nije samo u tome što će OS BiH dobiti rezervne delove i uslugu održavanja ove tehnike, već je značaj i u tome što će tehničari OS BiH moći nadgledati celi proces te biti i sami obučeni za dalje održavanje svojih oklopnih transportera i tenkova“, rekao je tim povodom ambasador Girgin.

Ministar Podžić je ovom prilikom istakao veliki značaj uspješne saradnje Bosne i Hercegovine i Republike Turske, a posebno ministarstava odbrane dveju zemalja. On se posebno zahvalio na kontinuiranoj pomoći u školovanju kadrova OS BiH na turskim vojnim školama.

„Sa firmom ASFAT već smo radili na održavanju naših helikoptera, a drago mi je da ovim ugovorom rješavamo i pitanje održavanja oklopnih transportera i tenkova Oružanih snaga BiH. Republika Turska nam značajno pomaže u postizanju i održavanju NATO standarda u OS BiH i velika joj hvala na tome“, zaključio je ministar Podžić.

Ova vest kod sarajevskih vojnih analitičara izazvala je oduševljenje i zanos, ali se nekima nije dopala jedna izjava i zapažanje koju je izneo Vladimir Ivanović tenkovski stručnjak koji živi u Banjaluci i koji poznaje sve tenkove M-84 od Triglava do Vranja, a njegovo ime se ogovri sa strahopoštovanjem i u Kini i Pakistanu, ali i Iranu. Svuda gde se govori i radi o tenkovima.

Naime, Ivanović je blokiran zbog svog komentara, a onda je Ministarstvu odbrane Bosne i Hercegovine napisao poduži mejl. Uz njegovu dozvolu prenosim mejl u celosti:

"Juče ste me blokirali na Fejsbuku nakon mog teksta o održavanju tenkova u OS BiH. Ovo je taj tekst. U OS BiH ima 16 tenkova M84. Od toga jedan je u Derventi. To je tenk iz prve serije tenka M84, broj šasije 00006014D, nekadašnji registarski broj JNA 21073. Razlikuje se po nekin delovima od ostalih tenkova M84. Na Manjači ima 15 tenkova M84, tj, deset tenkova M84 (druga, treća i četvrta serija tenka) i pet tenkova M84A (peta serija tenka M84). Na Manjači je i jedan rashodovani tenk M84A, registaski broj 21445 (peta serija tenka M84, 1989 godina) i jedan tenk T72 (registarski broj 20644), T72 obrazac 1979 godina, fabrika tenkova Ural Vagon Zavod, Njižni Tagil, sada u Rusiji. Dajte mi ugovor i imaćete sasvim ispravno svih 16 tenkova M84. Tenkovi M60 koji su donirani BiH od Turske su puno lošiji od tenkova M84. Radio sam za vojsku Irana u Teheranu na tenku M60 i uverio se koliko su tehnološki zastareli. Kasnije sam radio za drugu iransku vojsku, Čuvare revolucije u njihovoj fabrici tenkova u Dorudu na njihovom novom tenku Al Karar.

screenshot-44.jpg
Foto: Printscreen Youtube/Vladimir Ivanović 

Ali Turskoj je bili jeftinije nekom ih pokloniti nego ih izrezati u staro gvožđe, jer se više potroši acetilena na rezanje nego što je vrednost otpadnog čelika. Svaki tenk M84 ima u sebi moj potpis. Sve i jedan proizvedeni. Radio sam na konstrukciji, proizvodnji, tehnologiji, servisu itd tenka M84, predavao u školskim centrima JNA, obučavao majstore u tehničkim remontnim zavodima, bio u ratu u Kuvajtu i Saudijskoj Arabiji (nas devet iz SFRJ) sa tenkom M84AB, operacija Pustinjska oluja 1991 godine, kasnije dugo bio u Kuvajtu na održavanju tenkova M84AB, radio sam konstrukcije tenkova za Kinu, Pakistan, za obe iranske vojske, itd.

screenshot-43.jpg
Foto: Printscreen Youtube/Vladimir Ivanović 

Prilikom zadnjeg gađanja sa tenkovima M84 na Manjači u martu 2017 godine popravio sam i podesio tenkove za gađanje. Ovih 16 tenkova M84 puno više vrede za OS BiH, nego ovi zastareli američki tenkovi M60 koje je SAD prodala Turskoj, a iz Turske poklonjeni u BiH. Top na tenku M84 2A46, 125 mm je neuporedivo bolji od topa L7, 105 mm (stari NATO kalibar), te se svi u NATO snagama rešavaju starih kalibara. Primer je nedavno poklanjanje tenkova M55S iz Slovenije u Ukrajinu. Dajte mi ugovor i imaćete ispravne tenkove M84. Već sam održavao tenkove M84 za OS BiH, a ove sve tenkove koje sam nabrojao sam održavao od kako su napravljeni nfabrici Đuro Đaković, pa naovamo", napisao je Ivanović u svom mejlu.

Takođe Vladimir Ivanović u razgovoru za Kurir dodao je i sledeće:

"T su tenkovi dati kao donacija Turske u BiH. Isporučeni su u luku Neum, ali ni jedan nije mogao da upali motor, te su preveženi vučnim vozom u TRZ Hadžiće. Ustvari, rezanje tako tvrdog čelika kao što je na M60 je skuplje nego dobijeni otpadni čelik, te se tako nešto poklanja. Isti problem ima i Izrael sa svojim tenkovima Merkava 1 kojih ima oko 1.000 komada. Ali nikad ni jedna Merkava nije izašla iz Izraela. Održavanje tih tenkova je skuplje nego novi tenk", dodaje Ivanović, koji ne razume zašto je blokiran od strane ministarstva za koje je održavao tenkove u ispravnom stanju i odlično poznaje oba tenka koja se nalaze u sastavu OS BiH.

Kurir.rs/A.Mlakar