Predlogom zakona o slobodi veroispovesti crnogorske vlasti slede ukrajinski scenario, igrajući na istu crkveno-nacionalnu kartu kako to rade u Kijevu.

To je izjavio, piše Sputnjik, ruski ekspert za religiju Roman Lunkin.

Crnogorske vlasti, kaže Lunkin, koji je i rukovodilac Centra za izučavanje problema religija i društva pri Evropskom institutu RAN, nisu odolele iskušenju da manipulišu situacijom oko crkve i zloupotrebe veru u svoje političke ciljeve.

Kako izgleda ukrajinski scenario

"Upravo smo to videli i na teritoriji Ukrajine kada su (bivši) predsednik Petro Porošenko i Konstantinopoljski patrijarhat praktično na silu ne samo osnovali novu crkvu Ukrajinsku crkvu, nego su i administrativnim putem hteli da podele Ukrajinsku pravoslavnu crkvu Moskovskog patrijarhata. Postojali su planovi da joj se onemogući registracija i da se deo prihoda, a samim tim i deo hramova, podvede pod drugu jurisdikciju", naveo je on.

ap-risto.jpg
AP/Risto Božović 

Crnogorske vlasti, uveren je Lunkin, igraju na tu istu crkveno-nacionalnu kartu u svojim političkim igrama i kartu narodnog raspoloženja.

S jedne strane, služe se potpuno razumnom idejom o tome da narod treba i ima pravo da ima svoju nacionalnu crkvu, a s druge, grubo krše prava vernika.

"Ta ideja nacionalizacije crkve, počev od Ukrajine, širi se po Evropi. I u Crnoj Gori se to koristi na isto tako grub način kao i u Ukrajini", kaže ruski ekspert.

Prema njegovim rečima, postavlja se pitanje da li će se u tom naumu uspeti, jer u Ukrajini, bez obzira na svu administrativnu vlast Porošenka, zahvaljujući čemu su bile donete određene crkvene, kanonske odluke izazvavši samo podele u društvu, sve to je faktički dovelo samo do pojedinačnih slučajeva diskriminacije prema Ukrajinskoj pravoslavnoj crkvi Moskovskog patrijarhata.

"A sama crkva je očuvana", dodaje on.

ap-risto-bozovic.jpg
AP/Risto Božović 

Vernici će sami braniti svoje crkve

Roman Lunkin upozorava, s druge strane, da mešanje u verski život uz pomoć ovog zakona u Crnoj Gori, pa čak uz plemeniti izgovor, može samo da dovede do raskola u društvu i do novih slučajeva diskriminacije i kršenja verskih sloboda u Crnoj Gori.

"Mislim da će u ovom konkretnom slučaju sami vernici stati u odbranu svoje crkve, jer je Mitropolija crnogorsko-primorska SPC — nacionalna crkva Crne Gore. Verujem da će i EU uputiti ozbiljne primedbe Crnoj Gori u slučaju da crkvena imovina bude oduzimana od SPC", rekao je Lunkin za Sputnjik.

Slični problemi se, kaže on, dešavaju i u vezi sa makedonskom crkvom i njenim pokušajima da se odvoji od matične crkve, sličnih problema ima i u Moldaviji, gde postoji Besarabijska mitropolija Rumunskog patrijarhata, ali i pokušaji da se podeli Moldavska mitropolija Ruske pravoslavne crkve.

epa03.jpg
EPA/Boris Pejović 

Nekakvi odvojeni, ali marginalni, izdanci autokefalne crkve postoje i u Belorusiji.

"Moći ćemo da vidimo čitav niz takvih primera u slučaju kada se Konstantinopoljski patrijarhat meša i pokušava da podeli crkve. Na primer, u Letoniji je takođe bila prilično marginalna inicijativa za stvaranje autokefalne pravoslavne crkve. Pored toga, postoje i pokušaji da se neke crkve, na primer u Češkoj, priklone autokefalnoj pravoslavnoj crkvi Ukrajine", dodao je on.

Sve to, konstatuje Lunkin, provocira svetske političare da igraju na tu versko-nacionalnu kartu. "Njima se čini da tako mogu lako da manipulišu crkvama i njihovim jurisdikcijama. A u stvari, to dovodi samo do još većih podela u društvu", zaključio je Lunkin.

Kurir.rs/Sputnjik

Foto: EPA/Boris Pejović