Njujork tajms se u velikom tekstu bavi izgradnjom Pelješkog mosta od strane Kine.

Ističe se da Hrvatska već decenijama želi da poveže dva dela svog kopna koje razdvaja izlaz BiH na more u Neumu, ali da su to zaustavljali ratovi, korupcija, globalne finansijske krize i političko prepucavanje. "Sve dok krajem leta nisu stigli Kinezi", navodi američki list.

Čini se da bi Čajna Roud end Bridž Korporejšn (CRBC), velika građevinska kompanija iz Kine u vlasništvu države, mogla konačno da ga napravi, što je mnogim lokalcima razloga za slavlje.

"Ali projekt je i test za Evropsku uniju, koja je dugo vremena bila suzdržana kada je kineskim državnim kompanijama trebalo da se dodeli sredstva za izgradnju velikih evropskih infrastrukturnih projekata, zbog bojazni da bi kineske kompanije mogle potkopati tržišnu utakmicu, smanjiti prava radnika i plate", piše NT. Naime, Pelješki most je prvi veliki infrastrukturni projekt EU-a koji evropskim novcem gradi kineska kompanija.

Ističe se i da većina poslova koje će stvoriti gradnja mosta neće otići u ruke radnika iz istočne Evrope jer kineske kompanije imaju običaj da dovode svoju radnu snagu iz Kine. Čini se da hrvatske vlasti uopšte ne znaju koliko će CRBC plaćati kineske radnike, s obzirom na to da nisu odgovorile na upit lista o toj temi.

NT je razgovarao s inženjerom Jaroslavom Šegedinom iz Hrvatskih cesta koji kaže da će Pelješki most postati "hrvatski nacionalni simbol", ali ističu se i prigovori konkurenata poput austrijskog Štrabaga koji je CRBC optužio da forsira dampinške cene, ali je tužbu zbog dodele izgradnje mosta Kinezima izgubio na sudu.

Dodaje se kako Kina želi da imati veći uticaj u Hrvatskoj te da je deo te politike i održavanje samita Kine sa zemljama istočne Evrope u Dubrovniku, koji je zakazan za sledeću godinu.

Kurir.rs/Net.hr

Foto: Printscreen YT