Hrvatska je 28. maja ove godine konačno saopštila da je posle skandala od pre četiri godine kada je poništen tender za nabavku novog lovačkog aviona, konačno izabran francuski višenamenski avion "Rafal F3". Međutim, malo ko danas zna i u Srbiji, ali i u Hrvatskoj tek da je sredinom 1990 tih Zagreb planirao da nabavi u Rusiji i lovac MiG-29, ali ta priča nikada nije uspešno bila završena.

Priča o hrvatskoj nabavci lovca MiG-29 stara je malo manje od same hrvatske države, ali ta priča uprkos spektakularnim najavama u hrvatskoj tabloidnoj štampi nije nikad zaživela.

196594260-505747640870218-3055324798642169906-n.jpg
Kurir/A.M. 

Valja potsetiti da je se lovac MiG-29 dugo vremena smatrao za jedan od novih lovaca Hrvatskog ratnog vazduhoplovstva. Prva razmišljanja o njemu javila su se 1993. godine kada je u Hrvatsku dovezena kompletna tehnička baza za lovac MiG-29. Posle završetka građanskog rata Zagreb nije odustao od ove priče, pa su se u Moskvi vodili razgovori o nabavci lovca, ali nikad nisu bili uspešno zaključeni.

Ceo proces vodio je tada najodlikovaniji hrvatski general, koji barut nije ni omirisao general Vladimir Zagorec koji je bio direktor državne firme za kupovinu i prodaju naoružanja RH Alan. Za njega govorili su da je nabavljao najbolje oružje ne pitajući za cenu.

194076085-842529563279603-4115739198610180816-n.jpg
Kurir/A.M. 

Zašto su hrvatski vojni planeri tražili baš MiG-29. Na to je uticalo više faktora a glavni je bio što bi prelaz sa kovca MiG-21 na MiG-29 bio najprirodniji i najlakši za pilote, kao i da se ne zahteva prilagođavanje infrastrukture, MiG-29 koristi postojeće oružje sa MiG-21 tako da nema nikakvih dodatnih zahteva u opsluživanju naoružanja, Rusija bez ograničenja i uslova nudila je i široku paletu oružja, zbog sličnosti u eksploataciji i održavanju s MiG-21, pa Hrvatskoj ratnoj avijaciji nije bio potreban dodatni personal za održavanje.

Prvi put ova priča pojavila se u leto 1997. a onda je kako se pojavila, tako je i nestala. Ova priča je nekako od tad lebdila u javnosti, ali je niko nije za ozbiljno i uzimao.

Priča je imala svoj nastavak u septembru 2010. kada je u Zagreb stigla ruska ponuda kada je Hrvatskoj predložena kupovina 12 aviona MiG-29M/M2 za iznos od 500 miliona evra u kombinaciji s obilatom ekonomskom kompenzacijom.

40645167-148074656122404-1301622424969674752-n.jpg
Foto: Andrej Mlakar 

Ponuda je ponovo aktivirana u oktobru 2012. kada je Ministarstvo odbrane Hrvatske službeno zatražilo detalje ukupne cene paketa aviona i mogućnosti plaćanja na rate sa odlaganjem. Rusi su odgovorili na ovou ponudu i garantovali Hrvatskoj da su kupili lovce MiG-29 međuremontni resurs od 10 godina, modernizaciju prema NATO i ICAO standardima, isporuku kompletne zemaljske opreme i preobuku letačkog i tehničkog osoblja. Ova eskadrila, uz celi ponuđeni paket, hrvatski državni budžet ne bi koštao više od 150 miliona evra. Rusi ponudili i paket „offseta“ što se tiče brodogradnje, građevine. Te su godine od proizvođača „RSK MiG“ hrvatski predstavnici dobili i su svu tehničku dokumentaciju o stanju tih aviona, a čak je manja delegacija bila u Rusiji i gledalap onuđene avione, ali od svega toga nije bilo ništa.

Depeša američke ambasade u Zagrebu 2013. godine presudila je svim ruskim ponudama.

Ulazak Hrvatske u NATO savez i Europsku uniju, uz prenos dela državnog suvereniteta na te državne i vojne saveze, ograničio je mogućnosti samostalne političke saradnje sa Rusijom s čime je ta priča na veoma dug period zaboravljena.

Kurir.rs/A.Mlakar