SAT LETA KOŠTA 16.500 DOLARA?! Hrvati će zaplakati od muke kad im stigne eskadrila POLOVNIH RAFALA! NE ZNAJU NI GDE ĆE SA NJIMA
Đorđe Aničić, penzionisani potpukovnik protivvazduhoplovne odbrane Vojske Jugoslavije, smatra da je odluka francuskog predsednika Emanuela Makrona da naoruža Hrvatsku uslovljena tradicionalnim prijateljstvom i saradnjom dve države.
Zagreb će inače lovačku eskadrilu "rafala" platiti više od milijardu evra i to je ujedno najveća hrvatska narudžbina oružja od raspada bivše Jugoslavije. Letelice su stare 10 godina, a prvi od 12 "rafala" trebalo bi da stignu u Hrvatsku 2023. godine.
Aničić, istinski heroj iz 1999. godine, koji je kao jedan od dvojice rukovaoca gađanjem "skinuo" američki avion F117 kod Buđanovaca, navodi da je teško govoriti o motivima koji su uticali na odluku hrvatskog državnog vrha da se opredeli za "rafale".
- U odnosu na avijaciju na tenderu, između švedske i izraelske kompanije, taj višenamenski francuski avion, što se tiče dužine trajanja i resursa leta aviona, nalazi se na trećini prognozirane dužine trajanja upotrebe u ratnom vazduhoplovstvu Hrvatske. Amerikanci imaju uslov da mogu da se prodaju njihovi avioni, ali mimo opreme, što je bio i slučaj sa Izraelom", objasnio je Aničić i dodao da očekuje dugotrajnu saradnju Francuske i Hrvatske.
Andrej Mlakar, urednik rubrike "Planeta" u Kuriru, kaže da Makron prodaje Hrvatima polovne avione iz 2012. godine.
"Tih 12 aviona je kupila Hrvatska, a 12 Grčka. U toku je polemika u hrvatskoj javnosti o tipu radara koji će imati i da li će imati pasivnu ili aktivnu faznu rešetku. Odlični su avioni, ali su troškovi ogromni. Sat leta košta 16.500 dolara, a tome treba dodati troškove obuke pilota, mehaničara, rezervnih delova i smeštajnih kapaciteta", naznačio je Mlakar.
Ukazao je i na problem da se Hrvatska kao članica NATO obavezala da vojni budžet iznosi minimum dva odsto BDP budžeta.
"Dolaze u situaciju kao i Austrijanci kada su kupili "jurofajtere" pa su se kasnije hvatali za glavu kad su videli da troškovi sata leta iznose 20.000 dolara. Onda su ih jednom ostavili na snegu, pa su se zaledili. Šteta je procenjena na 12 miliona dolara, a sad ih na kraju prodaju, što će verovatno biti i slučaj ovde", napomenuo je Mlakar.
Naglašava da je ovde posredi strateško partnerstvo.
"Makron želi da umesto Angele Merkel bude nosilac nove evropske politike. On ima želju da kroz integraciju odbrambene industrije stigne do formiranja evropske vojske. Boreljeva vizija i izveštaj na 28 strana nagoveštava i Makronovu želju da se smanji zavisnost od Amerikanaca u Evropi", podvukao je Mlakar i dodao da se treba videti kakva će biti saradnja Hrvatske i Francuske na ostalim poljima.
Aničić dodaje da je u regionu, do zaključenja ovog sporazuma, Mađarska imala najkvalitetniju avijaciju.
"Sam broj aviona je definisan tako da avijacija treba da služi za kontrolu vazdušnog prostora sopstvene države. Ova avijacija koju Francuzi nude treba da zameni dotrajale avione Hrvatske. Nabavka će koštati milijardu evra, a oni na godišnjem nivou izdvajaju 1,7 odsto ukupnog BDP države, što će reći da je to praktično jednogodišnji BDP Hrvatske. Oni će povećati vazduhoplovne resurse na uštrb kopnene vojske i mornarice", rekao je potpukovnik u penziji.
Aničić kaže da treba obučiti i pilote, usvojiti tehnologiju, dok Mlakar dodaje da je problem to što Hrvatska nema prilagođenu infrastrukturu skladištenja i čuvanja aviona.
(Kurir.rs)
Bonus video:
"DO 31. MARTA GRAĐANI ĆE VIDETI NAJŽEŠĆU BORBU PROTIV KORUPCIJE U POSLEDNJIH 24 GODINE" Vučić: Biće posebni mehanizmi, velike promene u narednih 100 dana