Ministar odbrane Hrvatske kaže da je tema poskupljenja nametnuta javnosti.

Ministar obrane Mario Banožić u četvrtak je, nakon sednice saborskog Odbora za obranu na kojoj se raspravljalo o nabavi francuskih aviona Rafala, poručio kako je odbačena teza puštena u javnost o njihovu poskupljenju, što je svima bilo jasno kada je objavljen budžet i projekcije za iduće godine.

"Odbačena je tema nametnuta u javnosti o povećanju cene nabavke jer su pojašnjeni sklopljeni ugovori, kao i pojedinosti ugovora koje se odnose na vrstu naoružanja te procesi koje ćemo prolaziti u iduće četiri godine po pitanju uvođenja Rafala u sistem", izjavio je Banožić novinarima, naglasivši da je iz proračuna sve jasno.

Pojasnio je kako se uz iznos iznesen u javnosti, u visini 999 miliona evra i dodatnih 63 hiljade evra, to odnosi na cenu koja je potpisana u okviru tehničkog sporazuma i tri tehnička ugovora koja se odnose na tri francuske firme, bez kojih je nemoguće u sistem HV-a uvesti Rafale F3R3, prenosi Jutarnji list.

Cena u kunama, naveo je, iznosi nešto više od 7,5 milijardi kuna, na Vladi je komunicirano 8,6 milijardi, najvećim delom je reč o stavci PDV-a i to je stavka koja će biti zabeležena na Glavi MORH-a, a razdužiće se na Glavi Ministarstva finansija.

"Dakle, taj novac nigde ne odlazi iz Hrvatske, ali zbog zakonskih propisa mora biti plaćen i PDV se plaća na onu robu i usluge koji su novi, a avioni su polovni i na njih se ne plaća PDV. Imamo i indeksaciju cena, što je normalna klauzula u svakom ugovoru koji se radi na više godina, a u kojem uvek morate imati određeno predviđanje što se može dogoditi s indeksacijom cena", rekao je ministar.

Dodao je kako je drugi deo iznosa koji se spominjao, oko 17,5 miliona kuna, za 2022. godinu, u projekciji za 2023. iznos od 71 milion kuna i 126 miliona za 2024. godinu.

Tih 215 milijuna kuna tako je, rekao je Banožić, razdvojio kako bi se dobila jasna slika za što su namenjeni, a to je obuka tehničara i pilota.

Reč je, naveo je, o više od 80 ljudi koji će provesti više od 19 hiljada sati na obuci u francuskim firmama i to je trošak Hrvatske za pilote, smeštaj, obnovu postojeće infrastrukture koja se nije obnavljala više od 20 godina, za izgradnju hangara u kojima će ti avioni biti smešteni i objekata u kojima će biti smešteni simulatori.

Dodao je kako je reč o trošku Hrvatske koji će biti u funkciji realizacije ovog projekta, "jer ne možemo očekivati od Francuza da plaćaju za naše pilote".

Rafali će se sigurno koristiti idućih 40 godina

Ministar je naglasio kako je reč o najmodernijem tipu višenamenskih borbenih aviona koji se trenutno koriste u francuskoj vojsci i koristiće se sigurno idućih 40 godina.

"Dakle, to nije postupak koji se završio kada smo potpisali ugovor i kada su avioni došli u Hrvatsku. Reč je o strateškom sporazumu između Hrvatske i Francuske i o sistemu ratnog vazduhoplovstva koji će se graditi uz francusko ratno vazduhoplovstvo koje je u ovom trenutku najmodernije, najviše ulaže i razvija se na području Evrope", poručio je on.

Takođe je ddbacio teze da je u stalnom sukobu s predsednikom države Zoranom Milanovićem nego, istakao je, ima jasne stavove po pitanju poštovanja Zakona o obrani i Zakona o fiskalnoj odgovornosti "i tu su za mene stvari jasne".

O nedavnim predsednikovim istupima rekao je da svako najbolje govori sam o sebi svojim rečima i delima.

Kurir.rs