TITOVA PLOVEĆA REZIDENCIJA POSTAJE MUZEJ: Jahta Galeb bila je i ratni brod, polagač mina! Izvlačili ga sa dubine od 22 metra!
Muzej Grada Rijeke uputio je danas javni poziv svim građanima Hrvatske i šireg regiona bivše Jugoslavije, ali i Italije, Nemačke, Austrije i Velike Britanije da se uključe u pripremu muzejske postavke čuvenog broda Galeb i izložbe bogate istorije tog broda nekadašnjeg predsednika bivše Jugosalvije Josipa Broza Tita.
Predmeti, fotografije, živopisna sećanja - sve dolazi u obzir, a poziv se odnosi na građane Hrvatske, ex-Yu država i ostalih zemalja koje su bile povezane s brodom kroz njegovu bogatu istoriju, stoji u saopštenju Grada Rijeka.
Poziv je objavljen na sajtovima Grada, Muzeja Grada Rijeke i Turističke zajednice Grada Rijeke, a odnosi se na sve koji poseduju i žele sa širom javnošću da podele predmete, fotografije, video snimke ili samo živopisna sećanja na brod.
Kako se navodi, Muzej Grada Rijeke prikuplja na pozajmicu ili trajno korišćenje fizičke uspomene, ali i one neopipljive, dostupne u svedočanstvima ljudi povezanih s brodom na različite načine, u obzir dolaze predmeti, ali i ljudske priče koje se mogu odnositi na sva razdoblja iz života broda.
Obnova broda Galeb finansira se evropskim sredstvima kroz EU projekat „Turistička valorizacija reprezentativnih spomenika riječke industrijske baštine“.
Brod se trenutno nalazi na obnovi u brodogradilištu Dalmont u Kraljevici, veći deo nameštaja s broda je restauriran i čeka povratak u izvorne prostorije u kojima se nekad nalazio.
U saopštenju se podseća da je Galeb najpoznatiji kao Brod mira i ploveća rezidencija Josipa Broza Tita koji je njime putovao u zemlje Pokreta nesvrstanih.
Izgrađen je u Italiji kao transportni brod, potom je postao ratni brod i polagač mina. Dva puta je ozbiljno nastradao, a bio je i školski brod Jugoslavenske ratne mornarice i Titov brod, a nakon raspada Jugoslavije i prodaje grčkom brodovlasniku koji je bankrotirao, brod je svoje utočište pronašao u Rijeci gde će postati prvi hrvatski brod-muzej, piše u saopštenju.
Nakon oslobođenja Rijeke i kraja II svetskog rata započelo je čišćenje luke od olupina pa je godine 1947. otpočelo i vađenje Kibicove (kako se tada zvao) olupine sa dubine od 22 metra. Vađenje potonulog broda izveo je splitski Brodospas. Prilikom vađenja Kibica prvi put je na istočnoj obali Jadrana primenjena tehnika vađenja broda pomoću cilindara i vazduha pod pritiskom. Brod je naposletku izvađen početkom 1948. godine, delimično rastavljen i rekonstruisan u pulskom brodogradilištu.
Brod je potpuno i vrlo luksuzno i moderno uređen i predat Jugslovenskoj ratnoj moranrici kao školski brod Galeb, koji je uz to postao i rezidencijalna jahta predsednika SFRJ Josipa Broza Tita. U novoj ulozi koja se veoma razlikovala od originalne namene broda, Galeb je služio sledećih 30 godina.
Kurir.rs / Fonet, Foto: Profimedia, HEINRICH SANDEN / AFP
"SRBIJU I NJEN RAZVOJ NE SMEMO DA ZAUSTAVIMO" Oglasio se Vučić i poslao snažnu poruku: "Daću sve od sebe u naredne dve godine..." (VIDEO)