Vlada Severne Makedonije na sednici koja je održana u sredu dala je zeleno svetlo da borbeni helikopteri makedonske armije koje je ta zemlja kupila od Ukrajine 2001. za vreme albanske pobune na zapadu te države, predaju ukrajinskoj vojsci.

Posle isporuke tenkova T-72 koji su nabavljeni iz viškova ukrajinske vojske, predaje četiri Su-25 koji su nabavljeni takođe u Ukrajini sad su na red došli i helikopteri.

Ovi borbeni helikopter familije Mil Mi-24 biće isporučeni besplatno.

Naime, ove leteće topovnjače pre osam godina modernizovane su od strane Izraela i to 8 komada. Uprkos svemu Makedonija od ukupno 12 helikoptera Mi-24 ostalo je operativno samo njih 5 dok su ostali prizmeljeni. Tu treba uvrstiti i četiri transportna helikoptera Mi-17 koji se nalaze u različitim stanjima, neki su prizemljeni, a neki operativni.

Ikao se spominjalo da je u pitanju verzija Mi-24 D, radi se o borbenim jurišnim helikopterima u verzijama N i to 10 helikoptera i dve letelice u verziji K.

Inače borbene helikoptere Mi-24 do sad Kijevu su isporučili su: Češka 4 komada u verziji V, dok će Severna Makedonija isporučiti svih 12 helikoptera i time njihovo vazduhoplovostvo ostati bez borbenih helikoptera, dok bi u zamenu za ovaj posao Skoplje trebalo da nabavi transportne helikoptere zapadne proizvodnje.

Prvi helikopteri MI-24V sleteli su na aerodrom Petrovac kod Skoplja. Ovo je bio početak epohe jurišne helikopterske eskadrile, dela makedonskih odbrambenih snaga bez kojih albanska pobuna ne bi bila poražena. Tadašnja makedonska vlasta odlučila je da brzim postupkom nabavke ove letelice jer je u pitanju bio opstanak makedonske države. Odlučeno je da se nabavi 12 helikoptera koji bi se koristili kao podrška jedinicama na terenu. Zbog političkih prepreka i rata koji se u to vreme rasplamsao, bilo je teško naći zemlju voljnu prodati bilo kakvo naoružanje. Samo je Ukrajina bila voljna osigurati tehniku i obuku za makedonske pilote i tehničare.

Prva dva helikoptera Mi-24V preletela su direktno iz Ukrajinskog kontingenta KFOR-a koji su odamh uvršteni u napružanje nove 201. protivoklopne helikopterske eskadrile. Prve ratne nedlje u helikopterima su letele mešovite ukrajinsko-makedonske posade. Dolaskom prvih oficira i tehničara obučavanih u Ukrajini stižu još četiri helikoptera. Zbog brzine uvođenja ovi helikopteri nisu bojani, već su zadržali postojeće maskirne šeme na kojima su nacrtane makedonske oznake i dodati makedonski serijski brojevi od broja 201 do 212 (VAM 201-212). Dva helikoptera sa oznakama 211 i 212 bili su verzija Mi-24K specijalizovani za izviđanje i korekciju artiljerijske vatre. Helikopteri uprkos čestim pokušajima obaranja i velikog broja sati naleta "preživeli" su rat bez ikakvih gubitaka, a korišteni su sa velikom fikasnošću i preciznošću.

Najžešći sukob u kome su učestovovali helikopteri Mi-24 i jurišnici SU-25 bila je u regionu Raduša kad su upotrebljena 4 Su-25 i 6-7 Mi-24V, kao i 4 Mi-8T. Potpisivanje Ohridskog sporazuma označio je kraj borbenih aktivnosti, a sporazumu su najviše doprineli upravo avioni Su-25 i helikopteri Mi-24V.

Izraelska modernizacija

Posle sukoba 2001, Makedonija je težila članstvu u NATO paktu. Zbog loših finansijskih prilika odlučeno je da se izvrši delimična modernizacija makedonske flote helikoptera. Zato je 2003 kao izvođač izabran izraelski Elbit. Prva dva helikoptera dobijaju kodno ime Jasmin brojevi 209 i 2010 u koje se ugrađuje oprema za noćno letenje u navigaciju. Prvi radovi obavljeni su početkom 2004. Ugrađen je optoelektornski sistem za noćno letenje, a kompletni prostor kabine je prefarban crnom bojom. Sistem sadrži i NVG Night Vision Goggles za oba člana posade i promenjeno je osvetljenje instrumenata. Naknadno sličan paket modernizacije dobili su i helikopteri Mi-24V brojeva 202 i 207, a sledeći su bili helikopteri brojeva 201 i 205, koji su dobili nešto opširiniju modernizaciju.

Helikopteri su dobili sistem LOS (Line of sight) za bolju koordinaciju između pilota i operatora naoružanja. Na oba helikoptera ugrađani su bacače IC mamaca i ugradnja višenamenskog stabilizacijskog sistema "COMPASS" treće generacije opremljenog sa termalnom TV kamerom sa zumom, za oči bezbednim laserskim daljinomerom i samostalnom napravom za praćenje. Sve te elektroptične naprave su ugradili u kupolu u nosu helikoptera i na levu stranu helikoptera, pre sam prednji deo kopkita u kome sedi operator oružanih sistema.

Kopkiti modernizovanih Mi-24V dobili su savremenu avioniku kompatibilnu sa polotovim uređajma za noćno osmatranje da dva kolor displeja 15 cm x 20 cm od kojih je jedan višenamenski na dodir MFTD, a drugi je obični višenamenski MFD.

Prednja kabina gde sedi operator ima posebno prilagođenu opremu za izvođenje borbenih zadataka povezanih sa sistemom COMPASS i topovsku kupolu u kojoj je četvorocevni top JAK-B 12,7 tipa getling.

Generalni remont sproveden je u ukrajinskom zavodu Aviocon. Sa ovom modernizacijom helikopteri su dobili naziv Aleksandar Mi 24V (AMI-24V).

Modernizovani helikopteri su bili poznati i po svojoj novoj maskirnoj šemi i po novom sistemu označavanja sa kompletnim servisnim oznakama na engleskom jeziku. Naknadno su još dva primerka remontovan u Ukrajini, a dobili su i nove naprednije motore.

Danas makedonsko vazduhoplovstvo raspolaže sa 8 borbenih helikoptera Mi-24V (AMI-24V), koji su postali deo borbene eskadrile "Noćno nevreme".

Kurir.rs/A.Mlakar