Kad ste žena, svi vam veruju
Dama za komandnim pultom neke vrhunske trkačke ekipe nije čest prizor.
Kler Manjan zauzela je to mesto pre pet godina, kad je imala svega 23. U timu DAMS, učesniku GP2 serije i Formule Reno, dokazala je da sićušna devojka može biti tim menadžer. Kuriru je ispričala koje su dužnosti šefice na autodromu i koliko joj taj posao znači.
♦ Koji je vaš zadatak u ekipi DAMS?
- Brinem o svakodnevnim stvarima, o logistici, transportu, o svemu što se dešava s inženjerima i mehaničarima. Glavni deo mog posla je odnos s vozačima, njihovo pronalaženje, zakazivanje testova. Započinjem pregovore o ugovorima, a kad se stvar pokrene, dolazi naš generalni direktor Fransoa Sikar i završne pregovore vodimo zajedno.
♦ Kako je biti žena u muškom svetu trka?
- Došla sam u DAMS kad sam imala 23 godine, počela sam kao tim koordinator. Tad je šef bio Erik Bulije, sadašnji direktor tima Lotus F1. Bila sam nova, mlada, devojka, a od mene su tražili da potpuno promenim imidž i identitet ekipe. Tada je bilo teško. Trebalo mi je manje od godinu dana da se potpuno integrišem, ali kad ljudima objasnite šta tražite od njih i zašto, kad uspostavite dobar odnos, ne morate stalno da ih kontrolišete. Na početku je teško nametnuti se, ali ako to uradite kako treba, čak je i lakše kad ste žena jer vam svi veruju.
♦ Vi ste inženjer. Da li ste tokom studija verovali da ćete raditi u auto-sportu?
- Bila sam na obuci u Formuli Reno 2.0 kao inženjer za prikupljanje i obradu podataka i poželela sam da ostanem u auto-sportu, u manje tehničkoj ulozi. Razmišljala sam da upišem školu za marketing, ali nije bilo potrebe jer su me zaposlili u DAMS odmah posle diplomiranja.
♦ Voleli biste da je više žena u ovom poslu. Pomažete li im u tome?
- Prilično je teško, ne dobijamo mnogo prijava, za poslove trkačkih inženjera i mehaničara javljaju se samo muškarci. Ženske biografije stižu uglavnom za poslove u vezi s medijima i marketingom, ali mi tu nemamo stalno zaposlenih. Za poslove u logistici i organizaciji niko se ne javlja.
♦ Nosite izrazito muški časovnik i „pandora“ narukvicu. Dve strane iste ličnosti?
- Volim ovaj sat jer je trkački, ne znam da li je muški ili ženski, to nema ni veze. Volim žensku garderobu, van staze sam uvek u haljini ili suknji, volim ženski deo sebe. Mislim da sam ženstvena.
♦ Imate dovoljno vremena za nešto što nisu trke?
- Trkanje mi nedostaje kad god nisam na stazi. Slobodno vreme ispunjavam šopingom, obožavam ga, kao i svaka žena.
Mesto u timu košta i do dva miliona evra
- Koliki je budžet potreban za Svetsku Reno seriju, a koliki za GP2?
- GP2 serija uvek je malo skuplja, jer je s Formulom 1 i uživa prednosti F1 podrške i TV pokrivenosti, plus, vozi se i u Aziji. Za GP2 sezonu, za 12 trka i sve testove budžet je do 1,9 miliona evra, a za Formulu Reno, za devet rundi u Evropi i predsezonske testove do milion.
- Koliko novca vozač mora doneti da bi nastupao u nekom od tih šampionata?
- Za Reno seriju tražimo od vozača da donese do milion evra. Mesto u slabijem GP2 timu „košta“ oko 1,6 miliona, a u vrhunskom i do dva miliona. Ni najboljeg vozača bez pratećeg budžeta ne možemo ubaciti u GP2 ili Reno seriju. Naš vlasnik Žan-Pol Drio ne želi da zarađuje, već da na kraju samo bude na nuli.
Aleksandar Babić
"PONOSAN NA ČINJENICU DA U PREMIJERU ORBANU IMAMO ISKRENOG PRIJATELJA" Predsednik Vučić se oglasio iz Budimpešte posle sastanka s mađarskim premijerom (foto)