Helmut Marko, sportski direktor Red bul rejsinga, doktor prava, bivši trkač i pobednik Le Mana, vodi Red bul junior program, čiji je jedan od idejnih tvoraca i osnivača. Savetnik, analitičar i posrednik, on nije prva violina u austrijskom orkestru, ali mu, tragajući za talentima, obezbeđuje uspešno trajanje i u budućnosti.

♦ Red bul junior tim počeo je u F3000, prvi vozači bili su Bernoldi, Garsija, Frizaher i Maurisio. Kako ste ih odabrali?
- O, to je bilo tako davno! Patrik Frizaher je, naravno, Austrijanac, što je koristilo u to vreme. Bernoldi je mnogo obećavao u F3, Maurisio je takođe ponekad bio brz. U osnovi, uzeli smo ih na osnovu performansi.

♦ To je bilo pre 14 godina. Koji su danas kriterijumi za ulazak vozača u RB junior program?
- Pošto Red bul danas ima dva F1 tima, to se prilično dramatično promenilo. Više nije cilj da ljude samo dovedemo u Formulu 1, već da otkrijemo vozače koji mogu uspeti u njoj, da osvoje gran pri. Nažalost, već u juniorskim kategorijama nema ih tako mnogo. Tražimo samo momke koji mogu da pobeđuju. Ali to nikad ne možete znati, istinu vidite tek kad ih stavite u Formulu 1. Nema garancije da će neko ko je osvojio sve niže kategorije biti uspešan u F1. Sve se zasniva na performansama, ni na čemu drugom. Moramo tako da radimo, jer imamo i pobednički F1 tim i junior tim. Ako se neko od naših vozača povuče ili nas napusti i treba da ga zamenimo, nadamo se da to možemo da uradimo s nekim iz junior tima.

♦ Kako pronalazite mlade vozače?
- Relativno je lako. Posmatramo samo glavna prvenstva - Formulu Reno 2.0, Svetski karting šampionat, GP3, Formulu 3... Recimo, Italija ima F3 šampionat, ali je bezvredan. Pratimo samo kategorije s kvalitetom. Odatle biramo. Informacije dobijamo od mnogih ljudi. Ponekad, ako nismo potpuno sigurni, organizujemo test, kao u Eštorilu pre dve ili tri godine.

♦ Ko odlučuje o ulasku vozača u RB junior tim?
- Ja.

♦ Kad ubacite momka u neko prvenstvo, tražite li od njega da odmah osvoji titulu?
- Prvo odaberemo tim koji je u 99 odsto slučajeva pobednička organizacija. Mi to platimo, a vozač ima pravo na tri sponzora na kombinezonu. Neki vozači tako zarađuju novac, neki plaćaju troškove. Od svih očekujemo da osvajaju trke, da budu u vrhu u prvoj godini. Ako vozač to ne pruži, nije naš čovek. Ne verujemo u učenje kroz praksu. Osvajanje šampionata je druga stvar, jer ima mnogo okolnosti, kao što su tehnički kvarovi, udesi... Ali brzina mora da postoji. Ako je brzina tu, analiziramo zašto šampionat nije osvojen i gledamo da li ćemo nastaviti.

♦ Po kom kriterijumu odabirate partnerske timove?
- Moraju biti sposobni da osvoje šampionate. Ali performanse timova se tokom godina menjaju, ponekad nisu dovoljno efikasni, glavni inženjeri ih napuštaju... Zato ne pravimo s njima desetogodišnje ugovore. Ako su uspešni i ako imamo vozača u određenoj kategoriji, onda ih obnavljamo. Ako ne, prelazimo na tim koji obećava više. Sve se konačno zasniva na performansama, i u junior i u F1 timu.

♦ I o tome vi odlučujete?
- Da.

♦ Vaši vozači trkaju se u Formuli Reno 2.0, Britanskoj F3 i Formuli Reno 3.5.
- Ove godine prvi put ulazimo u GP3. Pažljivo istražujemo, pratimo tržište, biramo najbolje za uloženi novac. Nema smisla potrošiti 1,5 miliona ako vas to ne vodi u F1 ili ako se ne prelazi dovoljno kilometara. Prvi smo ušli u Formulu Reno 3.5. Sad svi važniji vozači koji žele u Formulu 1 slede taj put.

♦ Gde će se 2013. trkati RB juniori?
- Najmlađi će biti Južnoafrikanac O’Kif u ADAC Formuli master. Imamo Toma Blomkvista u F3, Kvjata i Sainca u GP3 i Da Koštu u Formuli Reno 3.5.

♦ Fetel je najbolji „proizvod“ RB programa. Ko mu je blizu?
- Ispod njega sad imamo Rikarda, Vernja i Da Koštu. Očekujemo da će neko od njih biti zaista uspešan u Formuli 1. Ali mi ne tražimo novog Fetela jer verujemo da svako ima svoj karakter, svoje performanse, svoj stil. Ne želimo da kopiramo, tražimo sledeću F1 zvezdu ako Fetel odluči da ode, što neće biti u bliskoj budućnosti.

♦ Ne biste nikog od njih posebno istakli?
- Ne mogu vam reći ko je u čemu jači ili slabiji, ali svi znaju da će izbor zavisiti od performansi. Zavisi od njih.

♦ Da li je nekom od otpalih iz junior programa malo nedostajalo do najveće scene?
- Ima ih nekoliko. Jedan je bio lenj, drugi nije mogao da izdrži presiju, treći nije bio dobar u kvalifikacijama, neki nisu bili dovoljno ozbiljni... Svi su bili brzi, ali kompletan paket nije bio tu. Mnogi su sada uspešni u drugim kategorijama, dobri su trkači, ali ne dovoljno dobri da pobeđuju u F1.

♦ Nije li ceo RB junior program „zakočen“ jer nijedan mlađi vozač nije zauzeo drugo sedište u Red bul rejsingu?
- To je zato što niko nije bio dobar koliko je u ovom trenutku Mark Veber. Dok je tako, on je naš izbor. Mark ima samo jednogodišnji ugovor. Ako se mlađi pokažu, šansa postoji. I moramo uzeti u obzir to da Mark nije baš najmlađi. Sam je rekao da bi mogao da se povuče u bliskoj budućnosti. Od njega zavisi kad će, ali moramo biti spremni ako reši da to učini.

♦ Da samo od vas zavisi, Veber ne bi vozio za Red bul?
- Nije tačno, to je pogrešna interpretacija. Rekao sam da je Fetel tako moćan da je teško boriti se s njim. Veber ponekad ne može da vozi brzo kao Fetel. Na ponekim trkama je brži, ali da bi nadmašio Fetela, mora biti savršen. U ovom trenutku, Fetel i Veber su najbolji F1 par koji možemo imati.

♦ Neki vozači se žale da zahtevate previše i biraju da ne sarađuju s vama. Ako u tome ima istine...
- Ne. Pre svega, postoji jedan holandski vozač kome se nikad nismo obratili (Robin Frajns, sada treći vozač Zaubera, prim. aut.). Nikad. Kad god bi njegov menadžer došao, a dolazio je mnogo puta, govorili smo da nismo zainteresovani.

♦ Taj vozač priča da vas je odbio.
- A sada se žali što u Zauberu neće imati dovoljnu kilometražu. Možda on ne zna šta radi i šta priča. Njegov menadžer poslao nam je pisano izvinjenje. Ne poznajem nijednog vozača koji nije prihvatio našu ponudu. Ali kad platimo 600.000 evra i tražimo od nekog da se preseli u Englesku, a on kaže: „Ne, to je previše za mene“, onda taj mora da ode. Da li je iko - osim Frizahera, koji je bio i austrijski političko-novčani projekat - napustio Red bul junior tim i stigao do F1? Ako su toliko dobri, zašto ih drugi ne uzmu?

♦ Ne bojite li se ipak da biste nekog mogli da propustite?
- Ne možemo imati sve. Pitanje je i finansija. Ne radimo kao pre, ne uzimamo nikoga „za svaki slučaj“. Vrlo pažljivo biramo i, bez rizika da zvučim uobraženo, veoma smo uspešni u našem programu.

♦ Huan Pablo Montoja je 1997. bio vozač vašeg tima. Da li je kasnije mogao postati prva velika zvezda Red bul rejsinga?
- Tada nismo imali Red bul sponzorstvo, a Red bul nije bio ni blizu vlasništva u F1 timu, bio je tek mali partner Zaubera. Montoja je bio izuzetno talentovan, po brzini je mogao biti prvak sveta. Ali njegov karakter... Bilo je teško raditi s njim. Kasnije smo bili u poziciji da pregovaramo, ali on je odabrao Naskar.

Najdublje poštujemo Ferari

♦ Povremeno se upustite u verbalnu razmenu vatre s Ferarijem...
- Alonso govori da se trka protiv Njuija. A ja pogledam startnu listu, i tamo ne nalazim vozača koji se zove Njui. Naravno da ponekad moramo da odgovorimo. Međutim, mi najdublje poštujemo Ferari. Bez sumnje, mi smo miljama daleko od onoga što je Ferari postigao u sportu, ali u ovom trenutku mi pobeđujemo i pokušaćemo da nastavimo dokle god možemo.