Operateri odbili „komercijalnu ucenu“ - cenu od jednog evra po korisniku za emitovanje programa Nove BH. Televiziju danas prati zanemarljivo malo ledalaca, a u celoj priči veliku štetu su pretrpeli i oglašivači

Junajted medija primenjuje ucenjivačku poslovnu politiku u svim zemljama u kojima je raširila svoju mrežu i očajnički traži prostor za još veći profit. Ova kompanija primenjuje u BiH sličnu praksu kao i u Srbiji.

Naime, gotovo istovremeno kad se u Srbiji obelodanila prava pozadina spora između ove firme i Telekoma Srbije, u susednoj Bosni i Hercegovini ubedljiva većina operatera je okončala agoniju s Junajted medijom i odustala od dalje saradnje zbog astronomske cene od jednog evra po korisniku, koju traži da bi se emitovao njen dotad najgledaniji kanal Nova BH.

Preko grbače naroda

Operateri koji su odbili ponudu za distribuciju Nove BH nazvali su potez Junajted medije komercijalnom ucenom koja bi, da su je prihvatili, bila naplaćena preko grbače korisnika.

Damir Dizdarević, direktor sarajevskog operatera Logosoft, koji posluje u sastavu Telekom Srbija grupe, kaže da je Junajted medija pokušala da izvede presedan koji bi udario po džepu građane, jer bi neminovno izazvao drastično povećanje pretplate.

0605-damir.jpg
ADMIR KUBUROVIĆ 

- Logosoft je, kao i većina drugih operatera u BiH, uložio napore za nastavak distribucije s vlasnikom sadržaja, i čak smo i duže nego drugi operateri pokušavali postići dogovor, ali je Nova BH svojim postupanjem dovela u nezavidan položaj ne samo operatere već i druge TV kuće koje su korisnici dozvola za televizijsko emitovanje putem zemaljske radiodifuzije s teritorije BiH. Nijedna od tih TV kuća ne naplaćuje operaterima korišćenje njihovog signala, pa bi prihvatanje komercijalizacije za Novu BH dovelo druge emitere u neravnopravan položaj, te otvorilo vrata da i svi drugi traže novac, a to bi na kraju drastično podiglo cene pretplate za sve korisničke servise koji uključuju TV. Većina operatera, uključujući i tri najveća Mtel, BH Telekom i HT Eronet, nije prihvatila ovu komercijalnu ucenu Nove BH, koja je članica Junajted medije, iako smo svesni da je ukidanje TV sadržaja uvek nepopularna mera. Ipak, i u ovom slučaju je do ukidanja signala došlo na zahtev Nove BH, prema svim operaterima s kojima nije postignut dogovor - objašnjava Dizdarević.

Neviđena obmana

PLATILI EKSKLUZIVNI SPORT, PA IH PREVARILI

foto: Printscreen

Junajted medija je pokušala da u Srbiji primeni model koji je već iskoristila u BiH kad je reč o ugovaranju sportskih kanala, koji su i najatraktivniji i najprofitabilniji. Kao što je Kurir juče objavio, Junajted medija je u susednoj BiH brutalno prevarila kablovske operatere, jer im je prvo prodala kanale Sport kluba na tri godine, a zatim sav ekskluzivni sportski sadržaj, zbog kojeg svi i plaćaju emitovanje, seli na svoj novoosnovani kanal Nova sport. Ovaj trik Junajted medije nije prošao u Srbiji, jer je Telekom tražio od vlasnika sportskih kanala da garantuju i za kvalitet sadržaja.

Ostali bez publike

Junajted medija je zapravo prevarila i oglašivače koji su kupili vidljivost za svoje oglase za praktično celu BiH, a sada dobijaju petinu gledalaca. Kako kaže Dizdarević, signal Nove BH je, po nalogu Junajted medije, isključen kod pomenutih operatera i trenutno ga gleda jedva petina gledališta u BiH, s obzirom na to da je ostao u ponudi jedino operatera Telemach i Total TV, koji su deo Junajted medije.

Predrag Ćulibrk

LJUDE ZANIMA SPORT, ZA N1 GOTOVO I NE PITAJU

Nakon što je Junajted medija u Srbiji korisnicima Supernove ukinula 17 kanala, među kojima su Grand, N1, Sport klub i Sinemanija, pretplatnici su zvali da se raspituju isključivo za sportske kanale. To je juče otkrio generalni direktor Telekoma (u okviru kojeg posluje Supernova) Predrag Ćulibrk.

foto: Zorana Jevtić

- Korisnici su zvali raspitujući se za sportske kanale čiji sadržaj im više nije bio dostupan, jer ih to zanima. Za N1 gotovo niko nije ni pitao! Potom je krenuo spin, koji bih nazvao pokvarenom javnom ponudom ili kukavičjim jajetom. Dakle, oni su želeli da animiraju i međunarodne organizacije, OEBS i Evropsku komisiju, kako bi izvršili pritisak na našeg većinskog akcionara, a kako bi on izvršio pritisak na menadžment Telekoma Srbija da bismo prihvatili nešto što nije po zakonu i za šta nemamo nikakav ekonomski interes - kaže Ćulibrk. S druge strane, dodaje, njihov ekonomski interes je kristalno jasan: desetine miliona evra prihoda za tri godine, ali bez pružanja ključnog sadržaja.

- S obzirom na komercijalne uslove koje je Nova BH ponudila Logosoftu, kao i druge otežavajuće uslove za mogućnost pregovaranja za ostale TV kanale koji pripadaju istoj medijskoj grupaciji, stekli smo utisak da se ova grupacija nije potrudila da uopšte pregovara sa operaterima da bi se ovaj kanal zadržao u programskim šemama operatera, uz eventualno proširenje ponude dodatnim kanalima iz ove medijske grupacije. Svakom operateru, pa tako i nama, cilj je da ima što više sadržaja u svojoj ponudi, ali to mora da se ostvari po fer uslovima. Indikativno je zaista da gotovo svi operateri u BiH imaju problem sa samo jednom kompanijom, dok se drugi sadržaji, za stotine ostalih kanala, ugovaraju bez problema i medijske pompe - napominje naš sagovornik.

(Redakcija Kurira / Foto: Printskrin)