Nutri-Score - Slovni putokaz do zdravije ishrane
Kako bi kupcima olakšala izbor zdravije i izbalansirane ishrane, kompanija Delez Srbija je ceo asortiman privatne robne marke obeležila Nutri-Score semaforom. Nutritivna vrednost proizvoda nalazi se na prednjoj strani artikla sa oznakama u pet boja – od nijansi zelene, narandžaste do crvene i pet slova – od A do E. Prateći slovne oznake prilikom odabira artikala kupac na jednostavan način može da dobije informaciju o njihovom nutritivnom kvalitetu, jer upravo pripadajuće slovo i boja upućuju na odnos makronutrijenata proizvoda.
O navikama u ishrani, nutritivnom kvalitetu proizvoda i dodatnom obeležavanju artikala koji kupcu pomaže u dnevnom balansu u ishrani, na panelu „Vaš slovni putokaz do zdravije ishrane“ u organizaciji kompanije Delez Srbija, govorili su Maja Prlinčević, Sektor za javno zdravlje i programsku zdravstvenu zaštitu Ministarstva zdravlja, Jovan Todorić, menadžer za održivost i zaštitu životne sredine kompanije Delez Srbija, nutricionistkinja Ivana Mišić i Maja Anokić, predsednica Centra potrošača Srbije.
Tim povodom predstavljeni su rezultati istraživanja kompanije Delez Srbija o značaju izbalansirane ishrane i Nutri-Score sistemu obeležavanja namirnica. Istraživanje je pokazalo da većina ispitanika misli da je zdrava ishrana važna, ali i da to nije uvek lako primeniti u životu. Takođe, oko 90 odsto ispitanika tvrdi da čita deklaracije, najčešće za specifične kategorije ili kada kupuje proizvode prvi put. Oko 60 odsto ispitanika deklaracije čita povremeno u zavisnosti od tipa proizvoda, dok 20 odsto njih čita samo kada je u pitanju neki novi proizvod. Artikli na kojima se najviše čitaju deklaracije su mleko i mlečni proizvodi, meso i mesne prerađevine, sir i čokolade. Kupci obraćaju pažnju samo na određene informacije sa deklaracije koje su njima od značaja poput ugljenih hidrata, soli, masti.
„U poslednje vreme, zdravija ishrana je u sve većem fokusu. Ljudi sve više pažnje obraćaju na namirnice koje kupuju, čitaju deklaracije i edukuju se. Nutri-Score sistem obeležavanja je mnogostruko koristan jer nam pomaže da lakše odaberemo namirnicu koja nutritivno odgovara našim željama i potrebama. Nutri-Score sistem obeležavanja podrazumeva da se ne treba fokusirati isključivo na proizvode sa oznakama A i B, a potpuno se odreći oznaka D i E. Suština je upravo u ravnoteži – proizvode koji imaju „zelenije“ boje poželjno je konzumirati češće i u većoj meri u odnosu na proizvode obeležene crvenom ili narandžastom bojom za koje se opredeljujemo povremeno“, objašnjava nutricionistkinja Ivana Mišić.
Zanimljivo je da je nutritivna tablica i dalje najzastupljeniji način informisanja o nutritivnom sastavu proizvoda, a 41 odsto ispitanika prepoznaje Nutri-Score kao sistem za nutritivno obeležavanje proizvoda.
„Nacionalni program prevencije gojaznosti dece i odraslih, koji je usvojen 2018.godine ima nekoliko važnih ciljeva u okviru pomocije i očuvanja zdravlja, kao što su smanjivanje faktora rizika za hronične nezarazne bolesti putem aktivnosti promocije zdravlja i prevencije bolesti, bolje razumevanje uticaja načina ishrane i fizičke aktivnosti na zdravlje, kao i pozitivnog uticaja preventivnih aktivnosti, podsticanje razvoja, jačanja i implementacije politika i akcionih planova usmerenih na unapređenje ishrane i povećanje fizičke aktivnosti na globalnom, regionalnom, nacionalnom nivou i nivou zajednice u koje su uključeni svi sektori društva i monitoring nad naučnim podacima o ključnim faktorima koji utiču na ishranu i fizičku aktivnost“, ističe Maja Prlinčević, Sektor za javno zdravlje i programsku zdravstvenu zaštitu Ministarstva zdravlja.
Širok asortiman kvalitetnih proizvoda sa Nutri-Score oznakom u Maxi, Mega Maxi, Tempo i Shop&Go prodavnicama omogućava da se napravi idealan jelovnik izbalansirane ishrane.
„Kao kompanija koja je strateški posvećena temi zdravije ishrane kontinuirano pronalazimo različite načine da kupcima olakšamo svakodnevne izbore. U protekle dve godine radili smo na nutritivnom obeležavanju svih proizvoda naše privatne robne marke i kroz nutritivni semafor potrošačima omogućili da prilagode svakodnevnu ishranu svojim potrebama. Drago mi je što kupci sve više prepoznaju važnost zdravije ishrane, a mi ćemo nastaviti da radimo na dodatnoj edukaciji kako bismo pružili doprinos stvaranju njihovih još zdravijih navika i olakšali im zdraviji izbor“, kaže Jovan Todorić, menadžer za održivost i zaštitu životne sredine kompanije Delez Srbija.
Prema istraživanju, oko 60 odsto ispitanika tvrdi da se zaista zdravo hrani. Pod zdravijom ishranom ispitanici najčešće smatraju kuvanu i raznovrsnu hranu, konzumiranje voća i povrća u većim količinama i uzimanje dosta tečnosti. Kao glavni razlozi koji ih sprečavaju da se zdravo hrane istaknuti su nedovoljno vremena za pripremu obroka i percepcija da je zdravija hrana skuplja.
Predsednica CEPSa istakla je da prodavnice u Srbiji sadrže širok asortiman zdravijih proizvoda, što je za kupca veoma važno jer na jednom mestu može da pronađe kvalitetnu i proverenu zdraviju ishranu.
„Kao neko ko predstavlja glas potrošača, a svi smo potrošači, od najmlađih do najstarijih građana, imamo potrebu da naglasimo koliko je važno na prvom mestu informisanje o samoj ideji zdrave ishrane, kao i na koji način mogu doći do potrebnih informacija na tu temu. Treba napravitii dobar plan edukacije o benefitima zdrave i izbalansirane ishrane, kao i o načinu na koji svaki potrošač, pa i onaj sa najskromnijim mogućnostima kada govorimo o potrošačkoj korpi, može to sebi da priušti. Nadamo se i smatramo da zajedničkim delovanjem na ovom polju možemo u velikoj meri doprineti podizanju svesti naših potrošača, a samim tim i zdravijim izborima u budućnosti“, kaže Maja Anokić, predsednica CEPSa.
Oko 80 odsto ispitanika koji prepoznaju Nutri-Score sistem obeležavanja smatraju da je inovativan, dok 91 odsto njih kaže da je ovakav način obeležavanja proizvoda jedinstven. Kod oko 58 odsto ispitanika Nutri-Score oznaka ima uticaj na kupovinu namirnica, a manje od polovine bi kupovalo proizvode sa svim oznakama. Gotovo 90 odsto ljudi koji imaju osnovne informacije o Nutri-Score sistemu smatra da je potrebno i da drugi brendovi uvedu ovaj način obeležavanja proizvoda.
Istraživanje je sprovela istaživačka kuća onSpot tokom januara meseca na uzorku od 1036 ispitanika.
Promo tekst
NIMALO SE NISMO UPLAŠILI SILEDŽIJA, NE DAMO IM SRBIJU! Vučić se obratio građanima: Srbiju im nećemo dati nizašta na svetu, jer Srbiju volimo više od svega