Zaposleni u Hrvatskoj za svoju mesečnu markicu izdvaja 6,67 posto svoje plate. U Sloveniji za markicu zaposleni izdvajaju najmanje samo 3,82 posto svoje plate. U BiH se za mesečnu povlasticu izdvaja 6,64 posto, a Srbija je na poslednjem mestu sa 7,44 posto od prosečne mesečne plate

BEOGRAD - Ovih dana Beograđani najviše brinu o tome hoće li ih ozloglašeni kontrolori „Bus plusa" uhvatiti u švercovanju. Razloga za zabrinutost svakako imaju, naročito kada se uzme u obzir da je pre par nedelja doneta uredba po kojoj će se vožnja bez karte smatrati komunalnim prekršajem.

Prosečan „švercer" će vam, ukoliko ga upitate zašto ne plaća kartu, obično navesti sledeći set razloga: preskupo je, smanjen je broj autobusa, kodovi na stanicama koji bi trebalo da izveštavaju putnike o najbližem autobusu obično ne pokazuju pravo stanje stvari, vozila su u očajnom stanju, i tako dalje...

Upoređivanjem i proverom koliko iznosi karta za javni prevoz u zemljama u regionu pošlo se od prosečne mesečne plate u Srbiji i susednim državama koja tako iznosi u:

Hrvatskoj: 5.530 kuna, odnosno 725 evra (prema navodima portala Biznis.hr). Sloveniji: 1.000,80 evra (prema slovenačkom statističkom zavodu).Bosni i Hercegovini: 826 KM, odnosno 422 evra (prema podacima agencije FENA). Srbiji: 45.610 dinara, odnosno 383 evra (prema podacima Službenog glasnika).

Iz pregleda je vidljivo da Srbija ima ubedljivo najnižu prosečnu platu u regionu. Posle utvrđivanja prosečne plate portal Dnevno.rs predstavio je cene javnog prevoza u državama regiona.

Hrvatska

Jedna pojedinačna karta u vozilima zagrebačkog ZET-a koštaće vas 155 dinara. Dnevna karta (za koju nema podatka koliko traje) košta 467 dinara.Ako pogledamo mesečne karte za povlašćene kategorije, situacija je sledeća:Nezaposleni, srednjoškolci, studenti i penzioneri svoju kartu plaćaju 1868 dinara, odnosno 4.810 ukoliko žele kartu koja važi i za vozove.

Zaposleni će iz svog džepa izdvojiti 5.604, odnosno 9.481 dinara.

Bosna i Hercegovina

U Sarajevu ćete jednu kartu platiti 83 dinara, a ta ista karta kupljena kod vozača koštaće vas 94 dinara. Sudeći po sajtu GRAS-a, nema opcije za dnevnu kartu. Ono što je zanimljivo je da sarajevski GRAS ima podkategorije u kategoriji penzionera, pa se tako cena karte određuje shodno primanjima korisnika.

Tako penzioneri sa primanjima ispod 18.300 dinara imaju besplatan prevoz, najjeftinija mesečna karta iznosi 243 dinara, dok penzioneri sa primanjima preko 36.500 dinara mesečnu kartu plaćaju 852 dinara.Mesečna karta za zaposlene košta 3.224 dinara.

Studentska mesečna karta iznosi 2000 dinara.Za učenike osnovnih škola koji se voze manje od dva kilometra karta košta 1115 dinara, a za kilometražu veću od te, roditelji će izdvojiti 973 dinara.Karta za zaposlene iznosi 3.224 dinara.

Slovenija

Dnevna karta će vas u Ljubljani koštati 142 dinara, dok učenička mesečna povlastica iznosi 2.372 dinara.
Zaposleni (i svi punoletni) svoju mesečnu kartu plaćaju 4.400 dinara. Penzioneri svoju mesečnu kartu plaćaju 2.372 dinara, a nezaposlene povlastica košta 2.000 dinara.Takođe, i sama plastična kartica košta 240 dinara, a deca uzrasta do 6 godina se voze besplatno.

Srbija

Pojedinačna karta će vas u Beogradu koštati 73 dinara. Dnevnu kartu ćete, u zavisnosti od toga da li ćete se odlučiti na onu u trajanju od 75 minuta ili 24 časa, platiti 101 ili 280 dinara.

Zaposleni za svoju mesečnu kartu izdvajaju 3.275 dinara, dok ostale, povlašćene kategorije markicu plaćaju 1.120 dinara.Penzioneri stariji od 65 godina ostvaruju pravo na godišnju kartu koju plaćaju 407 dinara.

Da sumiramo:

Zaposleni građanin Hrvatske će za svoju mesečnu markicu izdvojiti 6, 67 odstvo svoje plate. U Sloveniji je trošak zaposlenih najmanji, pa će tako izdvojiti samo 3,82 odsto svoje plate. U BiH se za mesečnu povlasticu izdvaja 6,64 odsto plate, a Srbija je na poslednjem mestu sa 7,44 odsto od prosečne mesečne plate.

( Dnevno.rs)