Gradski menadžer je otkrio da će građani birati i boju autobusa i objasnio da je suština novog tarifnog sistema podela Beograd u četiri zone - granica prve zone je najuži centar grada, a obuhvata Kvantaš, Blok 45, Blagoja Parovića, Pere Velimirovića, Mirijevski bulevar, ugao Bulevara kralja Aleksandra i Ustaničke i kanal Sebeš

BEOGRAD - Novi model unapređenja gradskog prevoza koji podrazumeva novu mrežu linija i novi tarifni sistem samo je deo mera koji Grad Beograd preduzima kako bi GSP stao na noge jer je ovo preduzeće najveći gubitaš Beograda, rekao je gradski menadžer Goran Vesić i dodao da će, između ostalog, do kraja godine biti promenjeno ili uređeno preko 600 stajališta javnog prevoza.

Vesić je predstavio javnosti izgled novih tabli za obaveštavanje građana koje su moderne, veoma pregledne i lako razumljive i uklopljene su u Knjigu standarda grada Beograda, koja će brzo biti predstavljena javnosti a u okviru koje će biti određeni tipovi i izgled svakog primerka urbanog mobilijara u našem gradu.

- Do kraja godine biće zamenjeno ili uređeno preko 600 stajališta javnog prevoza. Već su urađene nove informacione table i stubovi koji će menjati stare stubove. Stajališta će biti ofarbana u boju zone, pa će građani znati kada su u kojoj zoni. U naredne dve godine zamenićemo sve stajališta javnog prevoza u Beogradu – rekao je Vesić.

On je istakao da su do sada u gradskom prevozu postojale brojne nelogičnosti, počev od toga da su putnici za istu relaciju plaćali različite cene do toga da su vozila na pojedinim linijama bila prazna, a na drugim prepuna jer su linije pravljene pre mnogo godina i niko nije uzimao u obzir da se grad u međuvremenu širio.

- Suština novog tarifnog sistema je da će sada Beograd biti podeljen u četiri zone koje će pratiti boje zona iz „Parking servisa”. Granica prve zone je najuži centar grada, a obuhvata Kvantaš, Blok 45, Blagoja Parovića, Pere Velimirovića, Mirijevski bulevar, ugao Bulevara kralja Aleksandra i Ustaničke i kanal Sebeš. Druga zona obuhvata Opovo, Ugrinovce, Boljevce, Lipovičku šumu, Ripanj i Grocku. Treća zona su Barajevo, deo Grocke, Obrenovac i Sopot, a četvrta Lazarevac i Mladenovac. Svaka zona će biti posebno obeležena, a ljudi će to znati po boji stajališta i validatora - rekao je Vesić.

On je naglasio da je grad drastično smanjio cene karata u današnjoj trećoj i četvrtoj zoni, nekadašnjem ITS-u 2 i delimično cene karata u bivšem ITS-1.

- U prvoj zoni je sada cena karata smanjena sa 3.275 dinara na 2.990 dinara, što je skoro devet procenata. To je značajno sniženje ako se zna da u prvoj zoni živi 778 774 stanovnika ili 47,53 odsto svih stanovnika Beograda, a radi 379 566 građana ili 71,57 odsto svih zaposlenih u Beogradu. U zoni 2 je ostala ista cena karata, ali je zato u zoni 3 i 4 ona drastično smanjena. Oni koji koriste samo zone 3 i 4, umesto sadašnjih 3.990 dinara, plaćaće 3.275 dinara. Oni koji koriste zonu 1,2 i 3, umesto 5.298 dinara, plaćaće 3.890 dinara, oni koji koriste zonu 3 i 4, umesto 7.044 dinara, plaćaće 3.890, dok će građani koji koriste sve četiri zone, umesto dosadašnjih 7.740 dinara, plaćati 4.990 dinara. Sniženje cena je između osam i 45 odsto. Sniženje cene od oko osam odsto odnosi se na najuži centar grada, nekadšnji ITS 1, u kome je cena mesečne karte bila 3.275 dinara, sada podeljen u zonu 1, u kojoj je cena 2.990 dinara dok je za korišćenje zone 1 i 2 ostala cena 3.275 dinara. Najveće sniženje cena se odnosi na prigradska naselja, na bivši ITS 2 a sada zone 3 i 4, i tu su cene niže i do 45 odsto! Oko 80 odsto građana Beograda će plaćati nižu cenu karte, a niko neće plaćati skuplje - istakao je Vesić i dodao da građani koji žive u prigradskim naseljima više nisu građani drugog reda jer su dosad cene karata za njih bile bezobrazno visoke.

Prema njegovim rečima, pošto je grad ceo sistem prilagodio građanima, očekuje se veća naplata karata.
- U zoni sadašnjeg ITS2 ima oko 240.000 putnika, a kartu je plaća samo 11.000, dok u ITS1 ima oko 1,3 miliona stanovnika a samo 250.000 njih plaća kartu, a od 530.000 zaposlenih samo oko 105.000 plaća kartu. Sada mi sve radimo kako bismo izašli u susret građanima, ovo je već drugi put u poslednjih godinu dana da se smanjuju cene karata, ali naša poruka je jasna: karta u gradskom prevozu mora da se plaća. Gradski prevoz je najeftiniji i najpovoljniji vid prevoza - rekao je gradski menadžer.

On je istakao da u ovom trenutku prihodi u gradskom saobraćaju iznose 750 miliona dinara, što je veliki uspeh jer su zatekli oko 500 miliona dinara prihoda, a neophodno je oko 950 miliona kako bi sistem mogao da funkcioniše. Kada bi još oko 100.000 ljudi kupovalo karte, sistem bi mogao sam da bude održiv, i to je cilj ove gradske vlasti. Nacrt nove mreže linija nalazi se na sajtu Skupštine grada i biće podeljen opštinama i mesnim zajednicama. Namera je da građani u naredna dva meseca daju svoje primedbe i predloge i ovo je prvi put da građani zajedno sa Skupštinom grada kreiraju mrežu linija.

– Ovo je prvi put da su građani pozvani da zajedno sa Gradskom upravom kreiraju mrežu javnog prevoza. Pozivam građane da šalju svoje primedbe, i budite sigurni da ćemo svaki predlog sa razmotrimo, da će inženjeri Direkcije za javni prevoz Grada Beograda obići lokacije koje predlažete na licu mesta a da ćemo svaki predlog koji ima smisla i opravdan je prihvatiti. Verujem da ljudi koji žive u nekom delu grada bolje znaju od planera u nekoj kancelariji da li negde treba produžiti liniju gradskog prevoza za par stotina metara ili koju stanicu kako bi više ljudi lakše koristilo gradski prevoz - rekao je Goran Vesić.

Vesić je rekao da će građani moći da glasaju i za novu boju autobusa. Do kraja godine 50 novih autobusa stići će na ulice grada i svi će imati klimu, besplatan bežični internet, brojače putnika, kao i ugrađene kamere.

(Tanjug/Studio B)