Intervju Milutina Folića
GRADSKI ARHITEKTA ZA KURIR: Pešaci će voditi glavnu reč u Beogradu
Očekuje nas potpuna promena hijerarhije u saobraćaju, u kojoj će na vrh piramide doći pešak, zatim ide biciklista, pa javni gradski prevoz i tek na dnu će biti automobil
BEOGRAD - Kamen temeljac za izgradnju „Beograda na vodi“ postavljen je ovih dana, radovi uveliko traju, a gradski arhitekta Milutin Folić za Kurir ocenjuje da je ovo izuzetno značajan projekat, na koji smo čekali decenijama.
- Napornim radom prethodnih godinu dana Grad je uspeo da raščisti teren za prvu fazu projekta, što je doskoro delovalo nezamislivo. Projekte uveliko rade domaće firme. Nesporno je da će domaća građevinska industrija imati ogroman benefit od ovog projekta, a posledično i sve druge privredne grane i svi građani - kaže on.
Na čemu, kao gradski arhitekta, posebno insistirate kada je reč o ovom projektu?
- Na tome da se velika pažnja posveti uređenju javnog prostora. Za to su angažovani najveći svetski stručnjaci, a rezultat je otvaranje prvog dela od 200 metara Savske promenade, koja će imati 1.800 metara uređenog šetališta s biciklističkom stazom, igrališta za decu, zelenilo s drvoredima, amfiteatre i druge sadržaje. Gotovo sve ulice u projektu imaju planirane drvorede i biciklističke staze, čime ćemo dobiti prvu pravu biciklističku mrežu sa ove strane reke.
Kako teče pretvaranje centra grada u pešačku zonu?
- Ulica Vuka Karadžića je uveliko u radovima i biće popločana i uređena do kraja novembra. Nakon toga sledi plato kod „Crvenog petla“ s česmom kao centralnim motivom, onda Zmaj Jovina i Obilićev venac do Carice Milice, i to je prva faza koja će imati isti karakter kao Knez Mihailova. To će biti završeno do kraja 2016.
Zanimljiv je i projekat IME (identitet, mobilnost i ekologija)...
- Ovim projektom je obuhvaćena standardizacija gradskog mobilijara, širenje pešačke zone, uvođenje bicikla kao javnog gradskog prevoza, te uređenje velikih i malih javnih gradskih površina i urbanih džepova. Očekuje nas i uređenje i osvetljenje fasada i javnih površina, uređenje gradskih pijaca, ali i kulturno-istorijskih celina, kao što je Kalemegdanski park i jezgro Zemuna. Jedan od rezultata ovog projekta biće potpuna promena hijerarhije u saobraćaju, u kojoj će na vrh piramide doći pešak, zatim ide biciklista, pa javni gradski prevoz i tek na dnu će biti automobil. Grad će biti funkcionalniji i lepši.
Prestonici nedostaju i garaže. Da li se radi na rešavanju tog problema?
- „Parking servis“ je u procesu pripreme tehničke i druge dokumentacije za 20 novih garaža. Od toga će pet garaža ići na javno-privatno partnerstvo, čime će grad biti delimično rasterećen finansijski. Izgradnjom podzemnih garaža u centru dobićemo više slobodnih javnih površina za pešake.
(B. K.)
- Napornim radom prethodnih godinu dana Grad je uspeo da raščisti teren za prvu fazu projekta, što je doskoro delovalo nezamislivo. Projekte uveliko rade domaće firme. Nesporno je da će domaća građevinska industrija imati ogroman benefit od ovog projekta, a posledično i sve druge privredne grane i svi građani - kaže on.
Na čemu, kao gradski arhitekta, posebno insistirate kada je reč o ovom projektu?
- Na tome da se velika pažnja posveti uređenju javnog prostora. Za to su angažovani najveći svetski stručnjaci, a rezultat je otvaranje prvog dela od 200 metara Savske promenade, koja će imati 1.800 metara uređenog šetališta s biciklističkom stazom, igrališta za decu, zelenilo s drvoredima, amfiteatre i druge sadržaje. Gotovo sve ulice u projektu imaju planirane drvorede i biciklističke staze, čime ćemo dobiti prvu pravu biciklističku mrežu sa ove strane reke.
Kako teče pretvaranje centra grada u pešačku zonu?
- Ulica Vuka Karadžića je uveliko u radovima i biće popločana i uređena do kraja novembra. Nakon toga sledi plato kod „Crvenog petla“ s česmom kao centralnim motivom, onda Zmaj Jovina i Obilićev venac do Carice Milice, i to je prva faza koja će imati isti karakter kao Knez Mihailova. To će biti završeno do kraja 2016.
Zanimljiv je i projekat IME (identitet, mobilnost i ekologija)...
- Ovim projektom je obuhvaćena standardizacija gradskog mobilijara, širenje pešačke zone, uvođenje bicikla kao javnog gradskog prevoza, te uređenje velikih i malih javnih gradskih površina i urbanih džepova. Očekuje nas i uređenje i osvetljenje fasada i javnih površina, uređenje gradskih pijaca, ali i kulturno-istorijskih celina, kao što je Kalemegdanski park i jezgro Zemuna. Jedan od rezultata ovog projekta biće potpuna promena hijerarhije u saobraćaju, u kojoj će na vrh piramide doći pešak, zatim ide biciklista, pa javni gradski prevoz i tek na dnu će biti automobil. Grad će biti funkcionalniji i lepši.
Prestonici nedostaju i garaže. Da li se radi na rešavanju tog problema?
- „Parking servis“ je u procesu pripreme tehničke i druge dokumentacije za 20 novih garaža. Od toga će pet garaža ići na javno-privatno partnerstvo, čime će grad biti delimično rasterećen finansijski. Izgradnjom podzemnih garaža u centru dobićemo više slobodnih javnih površina za pešake.
(B. K.)
O sukobu interesa
SVE U MILIMETAR PRECIZNO
Nedavno ste optuženi da ste u sukobu interesa jer je navodno dozvole za gradnju na Vračaru dobila firma u kojoj ste suvlasnik. Kakav je vaš odgovor?
- Nema sukoba interesa. Prema zakonu, sva upravljačka prava sam pri stupanju na dužnost preneo na partnera. U pitanju je investicija iz 2012, što je dve godine pre stupanja na dužnost 2014. Sam urbanistički projekat, koji je bio osnov za izdavanje građevinske dozvole, urađen je i usvojen još 2013. na planskoj komisiji za vreme prethodne vlasti. Dozvola, kad god da je izdata, izdata je u milimetar prema tom dokumentu.
NIMALO SE NISMO UPLAŠILI SILEDŽIJA, NE DAMO IM SRBIJU! Vučić se obratio građanima: Srbiju im nećemo dati nizašta na svetu, jer Srbiju volimo više od svega