Nešto više 80 trolejbuskih vozila saobraća svakodnevno na sedam linija, a prema najavama gradskih čelnika, njih bi u doglednoj budućnosti, zavisno pre svega od finansijskih mogućnosti, mogli da zamene elektrobusi.

Kako je Goran Vesić izložio u ekspozeu prilikom izbora za zamenika gradonačelnika, Beograd će u naredne dve godine nabaviti 200 novih autobusa, od kojih će 50 biti zglobni, kao i 20 minibuseva i 80 elektrobusa.

- Nabavka električnih autobusa je posebno važna jer ćemo njima zameniti trolejbuse, što znači da ćemo da ukinemo mrežu. To radi i Moskva, kao što je gradonačelnik Sobjanin rekao Siniši Malom i meni kad smo ga posetili pre dve godine – rekao je tada Vesić.

Slično je najavljivao i bivši gradonačelnik Siniša Mali u aprilu, pred istek mandata.

– Grad Beograd se bori za što veći broj elektrobusa, trenutno ih imamo pet, ali će ih do kraja godine biti još 80.

trolejbus-foto-aleksandar-jovanovic.jpg
Aleksandar Jovanović 

Beograd je prvi grad u Evropi koji je imao jednu liniju javnog prevoza u potpunosti pokrivenu elektrobusima. Kada nabavimo još 80 vozila bićemo evropski rekorderi po tom pitanju - istakao je tom prilikom Mali.

Inače, ideja o uvođenju trolejbuskog saobraća u Beogradu je postojala još pre Drugog svetskog rata. Tada je Direkcija tramvaja i osvetljenja u dva navrata, 1938. i 1940. godine raspisala licitaciju za nabavku određenog broja vozila. Ipak, projekat nije realizovan, a razrušeni Beograd oslobođenje je dočekao sa gotovo uništenom tramvajskom infrastrukturom, tako da ideja o uvođenju trolejbusa ponovo postaje aktuelna. Odlučeno je da se trolejbuskom zameni tramvajska linija 1 (Kalemegdan-Savinac).

Prvi trolejbus svečano je predstavljen na prvomajskoj paradi 1947. godine, a bio je u pitanju model “fijat 668”. Tokom sedam decenija, beogradskim ulicama saobraćalo je 17 različitih modela ovog prevoznog sredsta.


Elektrobusi, za sada, saobraćaju samo na jednoj liniji, i to pet vozila pod oznakom Eko 1, koja povezuje Vukov spomenik i naselje Belvil. Reč je o kineskim modelima iz fabrike “Hajger”, a distributer je “Čeriot motors”.


Beograd trenutno ima sedam trolejbuskih linija - 19, 21, 22, 28, 29, 40 i 41. Šest od njih sedam kreće sa Studentskog trga ka perifernim terminusima, a “četrdesetica” povezuje Banjicu i Zvezdaru.


Pojedini trolejbusi dobili su nadimak i “mutanti”. Naime, na češke tramvaje devedesetih godina ugrađivani su farovi od “juga”, da bi kasnije beloruske trole dobile farove sa rashodovanih ruskih modela.

(Kurir.rs/Blic/Maša Milojković/Foto: Dragana Udovičić)