Nije tajna da Beograd obiluje podzemnim prolazima i lagumima, često obavijenim velom misterije, a utroba glavnog grada uskoro bi mogla da bude proširena izgradnjom čak četiri nova saobraćajna tunela.

autoput-dragana-udovicic.jpg
Foto: Dragana Udovičić

Neprohodne ulice, zakrčena saobraćajna čvorišta i kolapsi na mostnim prelazima problemi su sa kojima se gradske vlasti godinama bore, a kao sve popularniji odgovor na muke vozača pojavljuju se projekti preusmeravanja vozila sa nadzemnih na trase koje će se protezati ispod površine beogradskog asfalta.

METRO TUNEL

Onaj o kojem se ovih dana najviše priča bez sumnje je tunel ispod Save, koji će, kako stvari sada stoje, predstavljati važnu deonicu decenijama najavljivanog plana o gradskom metrou.

Iako takvo rešenje budi skepsu većine stanovnika prestonice, kako je glavni urbanista Milutin Folić nedavno objasnio, to je jedna sasvim realna opcija u okviru Studije izvodljivosti, na kojoj radi francuska firma “Ežis”.

retrovizor-foto-ap-maj-2015.jpg
Foto: AP/Ilustracija

Tunel bi se prostirao od Savskog trga, prolazio bi ispod bivše zgrade Glavne železničke stanice, te prostora “Beograda na vodi”, da bi sa leve rečne obale završavao u blizini Bulevara Zorana Đinđića.

Pomenuta projektna novina ne bi uticala na već ustanovljen broj linija i njihova početna i završna odredišta, pa bi prva linija povezala Makiško polje i Mirijevo, druga Ustaničku ulicu i Zemun, a ukrštale bi se na već pomenutom Savskom trgu.

ADA CIGANLIJA

Savsko korito u budućnosti čeka još jedne ozbiljne radove, i to ispod najvećeg rečnog kupališta u Beogradu - Ade Ciganlije. Nacrt Generalnog urbanističkog plana nalaže ovaj krupan građevinski potez u okviru projekta magistrale T6, koja će se protezati od Pupinovog mosta do Čukarice.

1604-dragan-kadic.jpg
Foto: Dragan Kadić

Ulaz u tunel dužine 2,3 kilometra našao bi mesto kod tramvajske okretnice u Ulici dr Ivana Ribara, a izlaz u blizini petlje u Trgovačkoj ulici, pa bi se saobraćajnica dalje nadovezala na Ulicu maršala Tolbuhina.

KROZ CENTAR GRADA

Nešto kraća podzemna trasa trebalo bi da prođe i ispod samog centra prestonice - od Savske do Dunavske padine. Zamisao o dve razdvojene tunelske cevi sa po dve saobraćajne trake obelodanjena je prošle godine.

terazijski-tunel-foto-nemanja-pancic-2014.jpg
Foto: Nemanja Pančić/Ilustracija

Ta podzemna saobraćajnica trebalo bi da bude duga nešto manje od dva kilometra, najdublja bi bila ispod Terazija (38 metara), a procene su da bi koštala od 80 pa do 130 miliona evra.

Ideja o ovom tunelu stara je koliko i ona o metrou, a stručnjaci su u prethodnom periodu razmotrili čak 13 različitih varijanti i trasa saobraćajne mreže.

TOPČIDERSKO BRDO

Građevinski radnici posla bi mogli da imaju i u podnožju Topčiderskog brda, budući da su čelnici grada još 2016. prezentovali idejno rešenje za treći sektor saobraćajnice Unutrašnjeg magistralnog prstena, koji nalaže podizanje tunela kroz pomenuto uzvišenje.

saobracaj.jpg
Foto: Nebojša Mandić

Ova obilaznica će, kako je tada pojašnjeno, pored spoljne, olakšati funcionisanje saobraćaja u frekventnom Beogradu, a predviđa prostiranje potezom od petlje Hipodrom do Partizanovog stadiona. Tunel bi bio dug oko 2.170 metara.

(Kurir.rs/Blic/Ana Ristović/Foto: Marina Lopičić)