Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić izjavio da je Ministarstvo finansija, na zahtev Grada, donelo mišljenje prema kome će poslodavci morati dokumentovano da dokažu da je novac namenjen za prevoz iskorišćen baš u tu svrhu

Poslodavci će uskoro biti u obavezi da računima opravdaju na šta je zaista iskorišćen novac koji su zaposlenima isplatili na ime gradskog prevoza! Pretpostavlja se da će ovo većinu što privatnih, što državnih firmi naterati da kupuju mesečne pretplatne karte za GSP, umesto da novac radnicima isplaćuju "na ruke".


Naime, zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić izjavio da je Ministarstvo finansija, na zahtev Grada, donelo mišljenje prema kome će poslodavci morati dokumentovano da dokažu da je novac namenjen za prevoz iskorišćen u tu svrhu, što je jedan od koraka ka boljoj naplati karata, a samim tim i kvalitetnijem gradskom prevozu u Beogradu.


- Ukoliko poslodavac nema verodostojne isprave na osnovu kojih dokazuje da je na adekvatan način nadoknadio trošak zaposlenog za dolazak i odlazak sa rada, npr. račun za kupovinu mesečne pretplatne karte, dnevne karte ili karte za jednu vožnju u javnom prevozu, račun za gorivo u slučaju korišćenja sopstvenog vozila, ti troškovi mu se ne mogu priznati kao rashod - rekao je Vesić i dodao:

goran-vesic-filip-plavcic.jpg
Foto: Filip Plavčić

- Država je Zakonom o radu obavezala poslodavce da zaposlenima isplaćuju naknadu za prevoz ukoliko ne organizuju sopstveni. Na ovaj iznos se ne plaćaju porezi, ni doprinosi i zato može da se koristi samo za prevoz. Neki poslodavci zloupotrebljavaju ovu zakonsku mogućnost, pa ovu naknadu uključuju u platu, čime varaju državu jer ne plaćaju doprinose, a varaju i zaposlene, kojima oduzimaju pravo na prevoz.


Prema njegovim rečima, tokom 2018. godine u Beogradu je bilo zaposleno 717.998 osoba mesečno, dok je samo 144.429 njih kupovalo mesečne pretplatne karte, a prema istraživanju, čak 49,2 odsto zaposlenih koristi javni gradski prevoz.


- To znači da oko 250.000 zaposlenih koristi javni prevoz, a da ne plaća kartu, usled čega Grad Beograd gubi minimalno 750 miliona dinara mesečno, ili skoro devet milijardi dinara na godišnjem nivou. Ukoliko bi se broj prodatih pretplatnih karata povećao samo za 100.000, to bi značilo da bi od novonaplaćenog prihoda svake godine moglo da se kupi oko 180 novih autobusa, što bi značilo da bi se za četiri-pet godina mogao obnoviti ceo vozni park JKP GSP Beograd - rekao je Vesić.


Slaba naplata karata, dugovanja, manjak vozila, ali i vozača, pretvorili su javni gradski prevoz u vrzino kolo iz kog godinama nije bilo izlaza.

Zoran Antić:
Manja cena ako se poveća prodaja

Predsednik sindikata GSP Zoran Antić kaže za Kurir da poslodavci nisu u obavezi da kupuju mesečnu kartu, ali da je na njima da odluče kako im je lakše pravdati troškove za prevoz zaposlenih.

- Stiglo je mišljenje Ministarstva finansija, koja podjednako važi i za privatne i za javne kompanije, po kojem su poslodavci dužni da opravdaju da li je novac koji je dat zaposlenom na ime prevoza zaista potrošen u tu svrhu. Većina zaposlenih danas ne plaća javni prevoz, a ljudi ne razumeju da je to jedno vrzino kola u kome potkradamo sami sebe. Novac od naplate karata će se uložiti u kupovinu novih autobusa i cena gradskog prevoza bi mogla da se smanji kada bi ga više ljudi plaćalo - kaže Antić i dodaje da na jesen očekuje nova vozila koja će preporoditi grad.

  • 150 miliona evra Beograd u proseku dotira GSP
  • 150.000 evra u proseku košta autobus
  • 35 miliona evra će rebalansom budžete biti obezbeđeno za nabavku novih autobusa
  • 427 privatnih prevoznika vozi na ulicama Beograda
  • 625 autobusa iz četiri pogona saobraća na ulicama Beograda
  • 114 tramvaja saobraća na ulicama Beograda
  • 98 trolejbusa saobraća na ulicama Beograda

(Kurir.rs/Jelena Pronić)