Sekretarijat za saobraćaj raspisao je javnu nabavku za izradu studije "Upravljanje saobraćajem u Beogradu kroz model tarifiranja pristupa centralnoj zoni".

Ugledajući se na London, Singapur, Milano i druge gradove, jedno od rešenja za kolaps u gradu čelnici vide u naplati ulaska u centar.

slavija-taksisti-strajk-blokada-foto-vesna-popovic.jpg
Vesna Popović 

- Sa naglim porastom broja vozila u poslednjih nekoliko decenija javljaju se zagušenja u saobraćaju, posebno u užim centralnim zonama. Posledice su mnogobrojne i ogledaju se u velikom povećanju vremena putovanja, vremenskih gubitaka, potrošnje goriva, zauzetosti površina vozilima, smanjenoj bezbednosti saobraćaja, emisiji štetnih gasova - navodi se u dokumentaciji tendera koji će biti otvoren 26. juna.

Mnogi gradovi u svetu su problem rešili korišćenjem nekog od modela upravljanja saobraćajnim zahtevima, odnosno uvođenjem naplate zagušenja.

Izabrani ponuđač imaće 180 dana da analizira iskustva iz prakse gradova koji primenjuju upravljanje zagušenjima, ali i da anketira građane šta misle o naplati ulaska u centar. Trebalo bi i da predlože odgovarajući model i politiku upravljanja zagušenjima, ali i da ponude tehnologiju kojom bi to moglo da se uradi.

Odabrani stručnjaci takođe bi trebalo da definišu zone u okviru koje bi se upravljalo zastojima. Od njih se zahteva i da urade saobraćajnu analizu, odnosno da uvide kako bi uvođenje naplate za ulazak u centar uticalo na saobraćaj u okviru zone i van nje, odnosno po njenom obodu. Trebalo bi uraditi i finansijsku analizu priloženog modela, kao i analizu pravnog okvira za implementaciju ove ideje.

terazije.jpg
Stefan Jokić 

Saobraćajni stručnjaci napominju da se tražena studija bazira na Smart planu razvoja saobraćaja do 2033. Odnosno, će do tada Beograd imati urađene najbitnije putne pravce poput Unutrašnjeg magistralnog prstena, četiri linije BG voza i dve linije metroa. Napominju da se ne može razmišnjati o naplati ulaza u centar ako se građanima ne ponude alternativni pravci, poput tunela Savska - Dunavska padina koji je tek u planu izgradnje. Prestonica te alternative nema, te su svi prinuđeni da idu kroz centar. Nemoguće je i da se svi preorijentišu na javni prevoz, jer onda sistem ne bi mogao da funkcioniše.

Rafailović:Studija ne znači i naplatu prolaska kroz centar

Gradski sekretar za saobraćaj Dušan Rafailović objasnio je da javna nabavka za izradu studije "Upravljanje saobraćajem u Beogradu kroz model tarifiranja pristupa centralnoj zoni" ne podrazumeva automatsko uvođenje sistema naplate prolaska vozila kroz centar.

skupstina-grada.jpg
Nebojša Mandić 

"Ovo je jedna u nizu analiza koje sprovode Grad Beograd i Sekretarijat za saobraćaj, a koje se tiču protočnosti i bezbednosti u saobraćaju. Studija treba da pokaže kakvi bi bili efekti ovakvog postupka uz obavezno anketiranje stanovnika kako centralnih gradskih zona tako i onih na periferiji. To nipošto ne znači da će sistem po automatizmu biti primenjen nakon izrade studije, već je ovo samo sakupljanje podataka", pojasno je Rafailović, a navodi se u saopštenju Sekretarijata za informisanje.

On je ponovio da samo studija neće biti dovoljna da se zauzme konkretan stav, niti će bilo šta biti urađeno mimo volje građana.

(Kurir.rs/Večernje novosti/Tanjug)