“Sa nedostatkom grobnih mesta suočajvaju se sve evropske i svetske metropole. Na grobljima koja su trenutno u nadležnosti JKP „Pogrebne usluge“ Beograd godišnje je potrebno oko 4.500 novih grobnih mesta, koja je JKP „Pogrebne usluge“ u prethodnih desetak godina uspevalo da obezbedi”, kaže u intervjuu za Kurir v.d.direktora JKP „Pogrebne usluge“ Beograd Vladan Đukić.

On navodi da se JKP „Pogrebne usluge“ Beograd staraju o deset gradskih grobalja: Novo, Centralno, Zemunsko, Banjičko, Topčidersko, groblja Stara i Nova Bežanija, Lešće, Orlovača i Zbeg.

- Pored navedenih na široj teritoriji Beograda postoji još blizu 180 manjih grobalja kojima upravljaju gradske opštine i drugi oblici lokalne samouprave. Odlukom Skupštine grada Beograda koja je prepoznala ovaj problem, predviđena je izgradnja novih grobalja: Lešće 2, Bežanija 2, groblja u Kaluđerici i groblja u Batajnici, koja će biti u nadležnosti JKP „Pogrebne usluge“ Beograd. Najbliže realizaciji je novo groblje u Kaluđerici čije je izvođenje predviđeno u četiri faze. Pristupni put i parking su već uređani, pri čemu će prva faza obuhvatiti još i izgradnju pratećih objekata i 1.700 grobnih mesta. Kao jedno od uspešnijih javnih komunalnih preduzeća dobili smo priliku da mi sami izgradimo groblje u Kaluđerici, imajući u vidu da građani velikih gročanskih naselja - Kaluđerica, Grocka i Leštane, vrše veliki pritisak da se sahranjuju na grobljima u nadležnosti našeg preduzeća, jer ne žele da se sahranjuju po seoskim grobljima. Očekujemo da tokom ove godine počnemo s izgradnjom novog groblja u Kaluđerici - ističe Đukić.

Koja je razlika između grobnog mesta i grobnice i kako ih građani mogu zakupiti?

- Pojam grobnog mesta obuhvata grob, grobnicu i kasete za smeštaj kremiranih posmrtnih ostataka (rozarijuma i kolumbarijuma). Grob nije moguće zakupiti za života, jer se isti dodeljuje nakon smrti – prema prebivalištu preminulog lica i to na pomenutim „otvorenim“ grobljima - Lešće, Orlovača, Zbeg i Nova Bežanija. Ostala groblja - Novo, Centralno i Topčidersko, Zemunsko, Banjičko i Staro bežanijsko groblje spadaju u „zatvorena“ groblja, odnosno na njima se mogu sahranjivati lica koja imaju već postojeća porodična grobna mesta. Za života je moguće zakupiti isključivo grobnice i kasete za smeštaj kremiranih posmrtnih ostataka. Zakupljivanje grobnica i kaseta za smeštaj kremiranih posmrtnih ostataka nije ograničeno prebivalištem u trenutku smrti. Grobniice (mesta sa postojećim spomenikom) se mogu zakupiti na „otvorenim grobljima“ u nadležnosti našeg preduzeća, dok su grobnice koje se daju u zakup na nekim od „zatvorenih grobalja“, dostupne svima, u skladu sa njihovim raspoloživim brojem u određenom trenutku. Potražanja za zakupom grobnica je izuzetno velika, ali naše preduzeće je uz značajne napore uspelo da izgradi određen broj grobnica. Ono što trenutno imamo stavićemo na raspolaganje za zakup i do sledeće građevinske sezone neće biti izgradnje novih grobnica, posebno imajući u vidu da će se naše preduzeće intenzivno angažovati na izgradnji groblja u Kaluđerici, navodi Đukić.

Dešava se da u trenutku najvećeg bola i tuge mnogi sugrađani budu izloženi pritiscima sumnjihvih preduzeća, savetujete li im dodatan oprez?

- Tako je, naročito je to primetno u poslednje vreme da kada su suočeni sa gubitkom najmilih, na vrata naših sugrađana čak i pre mrtvozornika kucaju sumnjivi ljudi koji nude "pomoć" predstavljajući se kao radnici "Pogrebnih usluga". Potreseni i u nemogućnosti da racinalno rasuđuju, ožalošćeni prihvataju ponudu za obavljanje sahrane, koja je znatno više od realne cene. Koriste se sve moguće situacije kako bi se ostvario što veći profit

Šta je ono što u toj situaciju treba da probudi sumnju?

- Često se dešava da se svega 15 minuta posle prijave smrti, pojavljuju privatnici koji se predstavljaju kao da su zaposleni u JKP 'Pogrebne usluge', uzimaju ček od penzije i daju cene koje su više od realnih. Savetujemo svima da, nakon konstatacije smrti od strane mrtvozornika, pozovu "Pogrebne usluge" kako bi sa ljudima koji su za to obučeni i profesionalni, ugovorili uslove sahrane. Naravno, građani imaju pravo da kontaktiraju i privatna preduzeća, da uporede kvalitet usluge i cene i odluče se za najprihvatljiviju ponudu, ali situacije u kojima pojedina preduzeća, po dojavama o smrti, čak i pre mrtvozornika, obilaze ili telefonom uznemiravaju ožalošćene i nameću svoje usluge, osuđujemo.

Kome građani da se jave ukoliko im je potrebna neka usluga u nadležnosti vašeg preduzeća?

- Ugovaranje svih vrsta usluga na grobljima (pranje, čišćenje i uređenje grobnih mesta, sađenje i zalivanje cveća, nasipanje zemlje i rizle, uključujući i klesanje slova i druge kamenorezačke radove), obavlja se isključivo u službenim prostorijama ovog preduzeća, kako ne bi postali meta nesavesnih pojedinaca koji se predstavljaju kao radnici JKP „Pogrebne usluge“ Beograd i sugrađanima na prevaru uzimaju novac obećavajući različite usluge. Moram da upozorim građane da sve što treba da se uradi na groblju, to obavezno rešavaju kod nas u našim službeni prostorijama i na na šalterima. Kada uplate novac za te poslove i naši zaposleni ih sprovedu, onda informišu naše korisnike da je posao urađen, a sve mora da ide preko računa. Građani nikome ne bi trebalo da daju novac u ruke samo na osnovu obećanja da će nešto biti urađeno.

JKP “Pogrebne usluge”

Pomoć kada je najteže

Ove telefone pozovite kada se dogodi smrtni slučaj

Zaposleni u Dežurnom centru JKP „Pogrebne usluge“ Beograd spremni su da pruže pouzdanu i profesionalnu pomoć članovima porodice preminulog. Radno vreme Dežurnog centra je od 0 do 24 časa, 365 svakoga dana u godini, a nalazi se na Novom groblju u ulici Ruzveltova 50.

U nastavku su brojevi telefona na koje se sugrađani mogu obratiti, kada se dogodi smrtni slučaj i raspitati se o svim uslovima.

011/2071 333;

011/2071-377;

064/855 4076;

064/855 4096