- Sredinom ove godine Grad je uspostavio novi sistem javnog prevoza koji je prilagođen potrebama Beograđana. Raskidom ugovora s "Kentkartom" ukinuti su validatori, zatim ulaz u vozila samo na prednja vrata, komplikovan način kupovine karata, sistem od četiri zone i sedam tarifa, a uspostavljen je sistem kupovine karata putem SMS poruka, uz samo dve zone (A i B) i dve tarife - navode iz uprave Grada.
Foto: Fonet/Marko Dragoslavić
Najviši standardi
Sertifikacija vozila
Kako bi sva vozila koja učestvuju u javnom prevozu Grada Beograda ispunjavala najviše standarde, a kvalitet usluge bio podignut na najviši nivo, Grad je uveo i institut sertifikacije vozila. Proces podrazumeva postavljanje strogih uslova koje svako vozilo mora da ispuni da bi moglo da saobraća u okviru gradskog prevoza.
- Prvi put za prethodnih više od tri decenije, Grad ima tačan i jasan uvid u kakvom su stanju vozila. Predstavnici Sekretarijata za javni prevoz ušli su u svako vozilo koje učestvuje u javnom prevozu u Beogradu, izvršili pregled i utvrdili šta ona imaju od opreme, odnosno na čemu će morati da porade kako bi svi propisani standardi bili ispunjeni, tako da gradska uprava sada, praktično, poseduje "ličnu kartu" svakog vozila. Vozila koja ispunjavaju sve uslove dobijaju status "sertifikovano vozilo" i on se jasno ističe, kako bi ceo proces bio potpuno transparentan. Vozila koja nemaju neki od navedenih elemenata dobijaju status "u procesu sertifikacije" i rok u kome nedostatak moraju da otklone i nabave svu propisanu opremu - objasnili su iz gradske uprave.
Novi sistem je gotovo prepolovio cenu karata te je prvi put javni prevoz za penzionere i srednjoškolce potpuno besplatan. Cena povlašćenih karata za socijalne kategorije, koja se ranije kretala u rasponu od 1.090 do 1.730 dinara, sada je ista za sve i iznosi 1.000 dinara.
Foto: Zorana Jevtić
Šta sve mora da ima sertifikovano vozilo
Ispravnu vozačku konzolu s pratećom opremom
GPS uređaj za praćenje u Operativno-kontrolnom centru Sekretarijata za javni prevoz i na aplikaciji za informisanje putnika
Zvučnike za obaveštavanje putnika
Unutrašnje displeje za obaveštavanje putnika
Uređaj za plaćanje karata putem platnih kartica
Kamere i brojače putnika
Ispravan sistem za klimatizaciju i grejanje
Mesečna karta, koja je u prethodnom sistemu koštala, u zavisnosti od zone, od 2.990 do čak 4.990 dinara, sada iznosi za zonu A i B 2.200, a za obe zone 3.300 dinara. Umanjene su i cene dnevnih karata, uvedena je nedeljna karta, koja u prethodnom sistemu nije ni postojala, dok je cena karte koju su Beograđani najviše kupovali, za 90 minuta vožnje, umanjena je sa 89 na 50 dinara.
Foto: Grad Beograd, Tamara Trajković
Stroga kontrola
Napisane kazne vredne 150 miliona dinara
Kontrolu karata vrše službena lica Grada, to jest "Beli", koji jedini mogu građanima izdati prekršajni nalog, dok im asistenciju pruža 150 kontrolora koje je Grad preuzeo, zaposlio i znatno im uvećao zarade, nakon što su im u "Kentkartu" uručeni otkazi. Pored kontrole karata, svakodnevno se vrši i stroga kontrola svih vozila, kako GSP tako i svih privatnih prevoznika koji učestvuju u javnom prevozu.
U ranim jutarnjim časovima na početnim pozicijama linija gradskog prevoza vrši se kontrola čistoće vozila, ispravnosti klimatizacije u letnjim i grejanja u zimskim mesecima. U toku leta napisano je kazni u iznosu koji premašuje 150 miliona dinara, a primera radi, u prethodnih desetak godina napisano je svega nekoliko miliona dinara kazni, navode iz gradske uprave.
Mesec dana nakon uspostavljanja novog sistema javnog prevoza obezbeđena je i mogućnost kupovine karata u papirnom obliku, na nekoj od 608 trafika širom grada ili na prodajnim mestima JKP "Naplata prevozne usluge". Nova aplikacija "Beograd plus", pored informacije kada autobus, stiže pruža i mogućnost kupovine karte, ali i prijavu bilo kakvih nepravilnosti u vozilima javnog prevoza. Koliko je vozilo udaljeno od stajališta i za koliko minuta stiže, moguće je proveriti i putem SMS poruke, odnosno slanjem USSD koda.
Vozni park i informativne table Predsednik privremenog organa Grada Beograda Aleksandar Šapić nedavno je najavio postavljene najmodernijih informativnih tabli na više od 1.000 stajališta gradskog prevoza širom Beograda.
- Do kraja novembra biće postavljene najmodernije informativne table, koje postoje u svega nekoliko evropskih metropola, na kojima će biti informacije o linijama koje dolaze na to stajalište, za koliko vremena stiže koje vozilo i koliko stanica je udaljeno - poručio je Šapić i naglasio da će u narednih nekoliko dana biti raspisana nabavka za 25 novih tramvaja i 280 do 300 autobusa na gas.
- To će biti najveća nabavka tramvaja u poslednjih dvadeset do trideset godina, kao i najveća nabavka autobusa sprovedena poslednjih nekoliko decenija. Ideja je da se svake godine raspisuju nove nabavke dok Grad ne dođe do brojke od 100 novih tramvaja. Privatni auto-prevoznici takođe kupuju nova vozila i obnavljaju vozni park u skladu sa ugovorom koji su potpisali sa Gradom - rekao je Šapić te izrazio očekivanje da će u roku od dve do tri godine vozni park biti potpuno oporavljen.
- Mere koje je Grad preduzeo u cilju vraćanja poverenja Beograđana u javni prevoz naišle su na odobravanje građana, pa je procenat naplate karata za samo nekoliko meseci povećan za čak 55,7 odsto u odnosu na isti period prethodne godine - saopštile su gradske vlasti.
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore