Cena karte na mesečnom nivou u zemljama Evropske unije manja je od pet odsto prosečnih primanja, dok kod nas zaposleni neretko odvajaju više od 20 odsto zarade za mesečnu „bus-plus“ kartu

BEOGRAD - Sramota!
U zemljama Evropske unije za mesečnu kartu u javnom gradskom prevozu treba da se izdvoji manje od pet odsto od prosečne zarade, a u Beogradu se odvaja i do 21,66 odsto primanja jer je plata srpskih radnika neretko i 15.000 dinara! Ovu računicu izveo je građanski pokret „99 posto“, koji se zalaže za besplatan gradski prevoz, na osnovu poređenja naših i cena karata u gradovima Evrope. Da zlo bude veće, od kada je gradonačelnik Dragan Đilas naložio uvođenje sistema „bus-plus“, prevoz je dodatno poskupeo.

Plata 15.000

- Ispada da za mesečnu markicu u Beogradu, koja košta 3.200 dinara, treba da se izdvoji između 21,66 odsto i 13 odsto od ukupne plate, koja iznosi od 15.000 do 25.000 dinara. Najgore je što veliki broj ljudi radi i za manje - kažu oni i dodaju da kada gledate cenu „bus-plus“ karte, ispada da nam je standard jači nego u ostatku Evrope. U stvarnosti, samo oni srećnici kojima je plata veća od 60.000 dinara za prevoz izdvajaju manje od pet odsto svojih primanja, što je slučaj i u EU.

Kritičan stav prema gradskim čelnicima koji utiču na cenu javnog prevoza odnosi se i na to što mesečna karta ne važi u noćnom prevozu, pa je onima koji rade noću uskraćeno 150 sati vožnje koji bi trebalo da uđu u cenu! Opaska je upućena i na činjenicu da građani većine zemalja Evropske unije jednom platom mogu da kupe nekoliko hiljada pojedinačnih karata, a u Srbiji samo par stotina.

Skupi krševi

Vera Vida iz Centra za zaštitu potrošača Srbije kaže da je tačno da je naš prevoz dosta skuplji u odnosu na region, ali i Evropu.
- Pored hrane koja je skupa, jer nas potrošačka korpa umesto predstavljenih 55.000 staje 110.000 dinara, visoka je i cena prevoza. Razlog je taj što nema konkurentnosti, pa prevoznik radi što mu je volja!

Skoro sam se vratila iz Poljske i Austrije i tamo je jeftinije nego kod nas, a vozila su mnogo pristojnija - navela je Vida, sa kojom se slaže i Goran Papović, predsednik Udruženja za zaštitu potrošača.
- Dajte nam evropski kvalitet i standard, pa nas bombardujte i njihovim cenama - rekao je Papović i naglasio da je naš problem što uvek sve ide preko grbače potrošača.

Direkcija: Direktor je na sastanku!

Direkcija za javni prevoz Sekretarijata za saobraćaj grada Beograda zadužena je za formiranje cene karata, ali nam do zaključenja broja njihov direktor Zoran Šarac nije odgovorio na osnovu kojih kriterijuma kreiraju cenovnik.
- Direktor je na sastanku pa nije bio u mogućnosti da vam se javi! - rekli su iz njegovog kabineta.