Dok novi tržni centri niču stari propadaju
BEOGRAD - Beograd, ali i veći gradovi u Srbiji, će u narednih nekoliko godina dobiti nove savremene tržne centre koji će zameniti one koji su sagrađeni pre dvadesetak godina. Ulaganja u novi koncept trgovine će, kako smatraju nadležni, pojačati konkurenciju, sniziti cene i povećati zaposlenost.
Nekada su kroz Tržni centar Čumićevo sokače u centru Beograda išli kupci sa prepunim torbama. Danas ga mnogi koriste samo kao prečicu između Nušićeve i Makedonske ulice. Neki od prodavaca otključaju radnju tek kada se mušterija pojavi.
"Mušterije uđu, pitaju, gledaju, izađu. Novac ne ostavljaju", ističe trgovac u tom tržnom centru Mirjana Slović.
"Devedesetih godina je mesečna renta za jedan lokal od 19 ili 20 kvadrata iznosila između pet i 10 hiljada tadašnjih maraka, a sada takav isti lokal možete da iznajmite između 200 i 250 evra", kaže ugostitelj u Tržnom centru "Čumićevo sokače" Petar Božanović.
I u tržnom centru "Staklenac" u strogom centru prestonice je slično. Lokali okrenuti ka ulici ponešto i prodaju, dok su prvi i drugi sprat pusti.
"Troškovi su povećani. Konkurecija je veća nego što je bila ranije, a prihodi su smanjeni tako da je teško naći neku ekonomsku računicu. Zbog toga zatvaraju lokale, odlaze, pokušavaju da ih izdaju", kaže Miroslav Filipović iz Udruženja vlasnika i zakupaca lokala u "Staklencu".
Novi prodajni prostori imaju raznovrsniju ponudu, može se kupovati, imate gde da predahnete i da parkirate automobil, ali i da odete u bioskop. Kupci ističu da im mnogo olakšava što sve mogu da završe na jednom mestu.
U kragujevačkoj Plazi u prvoj godini poslovanja očekivali su 2.500.000 poseticala, a njih je bilo za petinu više.
"Svesni i krize i društvenog trenutka u kome se nalazimo to nas je možda podstaklo da na bolji način budemo kreativniji i da partnerski pristupimo našim posetiocima zbog kojih smo ovde, i našim zakupcima takođe", ističe direktor kragujevačke Plaze Miša Mirković.
U resornom ministarstvu očekuju da će novi koncept trgovine poboljšati ekonomsko stanje u zemlji.
Državni sekretar Ministarstva spoljnje i unutrašnje trgovine Dragovan Milićević kaže da će država nastojati da stimuliše dolazak krupnih, velikih tržnih centara iz nekoliko razloga.
"Prvi i osnovni jeste povećanje konkurencije i s obzirom na karakter ponude velikih šoping molova ići će se i na varijantu dodatnog zapošljavanja i druge vrste usluga, ne samo klasične trgovine", objašnjava Milićević.
Investitori kažu da će veliki tržni centri privući nove brendove prilagođene džepu prosečnog srpskog potrošača.
NIMALO SE NISMO UPLAŠILI SILEDŽIJA, NE DAMO IM SRBIJU! Vučić se obratio građanima: Srbiju im nećemo dati nizašta na svetu, jer Srbiju volimo više od svega