Ministar je najavio krupne promene u obrazovanju. On je naglasio da to znači bolji društveni i materijalni status nastavnika, dostojne osnovne škole i studije prilagođene društvenim potrebama

BEOGRAD - Ministar prosvete Tomislav Jovanović najavio je danas "krupne promene u obrazovanju". On je naglasio da to znači bolji društveni i materijalni status nastavnika, dostojne osnovne škole, studije prilagođene društvenim potrebama, ali i povratak stranih studenata na naše fakultete.

"Takođe, predstoji nam i rangiranje fakulteta, a za neke segmente treba razmisliti o angažovanju naših stručnjaka dokazanih u svetu ili stranaca, kao konsultanata u vitalnim projektima za državu i društvo", rekao je Jovanović.

Jovanović je istakao i da Vukova diploma neće biti ukinuta.

Mada je vlada usvojila ekonomske mere štednje, ministar Jovanović podseća da je obrazovanje investicija, koja treba da daje rezultat u budućnosti.

"Zato treba dobro razmisliti da li ćemo redukovati ionako malu, nisku investiciju u obrazovanje", rekao je Jovanović.

I u vremenima štednje moramo da vodimo računa o zdravstvu, obrazovanju, nauci i tehnološkom razvoju, rekao je Jovanović i naveo da se o posebnostima ovih oblasti s nijim saglasio i ministar finansija.

"Ubeđen sam da ćemo naći rešenje da popravimo društveni i materijalni status obrazovnog kadra, počev od učitelja i onih koji rade u predškolskim ustanovama pa sve do vrhunskih naučnika i akademika", rekao je Jovanović.

Naglasivši da Ministarstvo prosvete ostaje verno principima Bolonjske deklaracije, ministar je najavio promene u visokom obrazovanju, kako bi se bolonjski cilj, kvalitetno obrazovanje iz koga ćemo da produkujemo stručan kadar i istraživače, dostigao.

Promene treba da se odnose na modernizovanje nastavnih sadržaja, smanjenje opterećenja studenata, udžbenike, kako bismo izbegli situaciju da naši studenti ne mogu da zadovolje najniže kriterijume predviđene bolonjskim procesom.

Ministar ukazuje na to da se najbolji đaci upisuju na fakultet, ali da ne mogu da ispune zacrtane standarde.

"Moramo da porazgovaramo šta se to dešava kada najbolji đaci odjednom ne mogu da postignu ni zadovolje uslove koje smo sami zadali", rekao je Jovanović.

Ipak, kako kaže, naši fakulteti imaju kvalitet, a dokaz za to je interesovanje pojedinih zemalja razvijenog sveta da upućuju mlade ljude na školovanje kod nas.

"Imamo zahtev da upišemo nekoliko desetina hiljada stranih studenata", rekao je ministar i naveo da je to priznanje našem obrazovnom procesu, ali i izazov, smatrajući da značaj jednog fakulteta nije u tome koliko njegovih studenata odlazi u inostranstvo, nego u tome koliko će stranih studenata privući.

Ministar smatra da rangiranje fakulteta treba da obavi Komisija za akreditaciju.

"Stimulisaću i ideju da se u okviru istog univerziteta rangiraju fakulteti, da se u Srbiji rangiraju univerziteti bez obzira da li su u državnom ili privatnom vlasništvu", rekao je on, ističući da u pravljenju liste presudan treba da bude kvalitet studija, a ne broj upisanih studenata.

On smatra da domaće studije treba da budu fleksibilnije, prilagodljivije društvenim potrebama, a da studenti, nastavnici i država zajednički podele obaveze, prava i odgovornost. Prava i obaveze bi, kako ističe, mogli biti definisani ugovorom studenata sa fakultetom.

Odgovarajući na pitanje kako će naredne godine izgledati mala matura za osmake, test koji je poslednji put obilovao propustima, ministar Jovanović poručuje deci da će nastojati maksimalno da ih rastereti na završnom ispitu, ali da moraju učiti.

Detalji će biti poznati do 20. oktobra, rekao je ministar navodeći da matura treba da predstavlja rezultat kontinuiranog rada, a ne kampanjskog učenja.

"Poruka osmacima je da uče, a ne samo da se spremaju za maturski ispit, nego da uče i gradivo, za koje znam da je preobimno, ali takvo je dok ga ne promenimo", istakao je on, navodeći da je uloga države, Ministarstva prosvete da obezbedi da svako dete ostvari svoju realnu želju za upis u srednju školu.

"To može bez velikog stresa i dodatne nastave. Učiniću sve da pitanja budu maksimalno lagana, neopterećujuća, opšteg tipa, pitanja koja će pokazati snalaženje učenika, inventivnost, a ne nešto što predstavlja zbir podataka koje će da nauče samo tada i više im nisu potrebni", obećao je ministar i naveo da Vukove diplome, iako je bilo nekih predloga, neće biti ukinute.

"Državi, obrazovanju, đacima, neophodna je Vukova diploma", rekao je Jovanović, smatrajući da angažovanje najboljih đaka mora biti nagrađeno posebnim priznanjem koje nosi ime jednog od najpoznatijih Srba, Vuka Stefanovića Karadžića.

On je ubeđen da imamo mali procenat nezasluženih Vukovih diploma i da zbog toga ne treba ukidati nešto što predstavlja tradiciju, priznanje, koje motiviše.