GENERAL ŽIVAK: Garantujemo bezbednost srpskog neba!
BEOGRAD - Suverenitet vazdušnog prostora Srbije se ne dovodi u pitanje, ali ukazujem na potrebu da se ulaže u tehniku i ljude, kako bi tu sposobnost mogli da održimo i u narednih pet do 10 godina, rekao je general major Ranko Živak komandant Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije.
Živak je u emisiji „Dozvolite..." na RTS-u rekao da je srpsko vazduhoplovstvo u 101. godini svog postojanja ispunilo svoje zadatke i da je ostvareno sve ono što je realno u datim uslovima.
"Sistem kontrole i zaštite suvereniteta vazdušnog prostora u saradnji sa nadležnom kontrolom letenja je funkcionisao besprekorno. Mi štitimo i kontrolišemo svoj vazdušni prostor", rekao je Živak.
Kao važna postignuća u prethodnoj godini general Živak je naveo vežbu srpskog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane "Vatreni udar 2013", zajedničku vežbu sa rumunskim vazduhoplovstvom "Er solušn", zatim gađanje raketnim sistemima PVO na poligonu Šabla u Bugarskoj, i transport opreme za pripadnike VS u mirovnim misijama.
Transportni avioni Vojske Srbije An-26 leteli su na Kipar i u Liban, a nedavno i u Džibuti na Rogu Afrike ( udaljen više od 4.000 kilometara od Srbije).
Govoreći o stanju naoružanja i vojne opreme koje je staro i po više decenija Živak je ukazao da je ono određeno godinom proizvodnje i tehničkim karakteristikama.Prvi čovek srpskog vazduhoplovstva ističe da za svaki aviona, radar, helikopter, raketni sistem postoji tačan podatak o životnom veku, do kada može da se koristi za borbene zadatke, a da istovremeno i ljudi koji na njima rade budu bezbedni.
"Mi tačno znamo šta ćemo imati od tehnike za godinu dana, dve ili pet godina. Međutim, ukazujemo na potrebu da se ulaže u tehniku u ljude kako bi mi mogli da održimo sposobnost da kontrolišemo svoj vazdušni prostor i u narednih pet do 10 godina", rekao je general major Ranko Živak.
Na pitanje da li mali broj sati naleta srpskih vojnih pilota predstavlja problem, Živak je odgovorio da se broj sati naleta razlikuje kod pilota u zavisnosti na kom vazduhoplovu lete, koji su im zadaci i kolika je potrošnja goriva.
"Taj nalet nije na onom nivou koji sam ja imao na početku svoje karijere ili koliko imaju piloti u nekim drugom vazduhoplovstvima", rekao je Živak i dodao da su bez obzira na to srpski vojni piloti sposobni da izvrše sve zadatke što pokazuju međunarodne vojne vežbe i transport opreme za specijalce avionima do Džibutija u Africi.
Modernizacija uprkos kriziOdržavanje i zadržavanje nivoa sposobnosti vazduhoplovstva u narednih pet do 10 godina je najveći izazov za V i PVO Vojske Srbije, istakao je general Živak.
"Ukoliko ne dođe do nekog značajnijeg opremanja može nas dovesti u situaciju da ne možemo garantovati za bezbednost vazdušnog prostora. Vazdušni saobraćaj u ekspanziji, a posebno ističem prevoz opasnih materija i letove posebne namene, koje mi sa posebnom pažnjom pratimo", rekao je Živak.
Ove godine Ministarstvo odbrane je i pored rebalansa budžeta uložilo novac u modernizaciju radara, raketnog sistema KUB, školsko-borbenog aviona "super galeb G-4" na nivo MD, a ponovo je posle pauze od kraja 2012, počeo da se proizvodi i školski aviona "lasta 95".
"Lasta" će uskoro ući u operativnu upotrebu, modernizacija raketnog sistema KUB je u toku, a za "super galeb" je izrađena dokumentacija, modernizacija će početi 2014. godine, najverovatnije u saradnji sa stranim partnerom i sredstava su isplanirana za narednih nekoliko godina.
Za 2014. godinu nije planiran aero-miting na Batajnici, a prethodna dva 2009. i 2012. bila su vezana za jubileje.Selekcija pilota za novi avionGovoreći o pripremama za uvođenje u naoružanje novih višenamenskih borbenih aviona Živak je rekao da se trenutno radi na iznalaženju ekonomsko-finansijskog modela za nabavku aviona.
"Konkretne pripreme će biti kada budu izvesno koji ćemo vazduhoplov kupiti, u kojoj količini i onda se ide pripreme. Mi već imamo jasno definisan plan šta te pripreme podrazumevaju", rekao je general Živak i dodao da je već napravljena selekcija pilota koji bi mogli da lete na novim avionima.
Kada se donese odluka koji će avion biti nabavljen krenuće se sa redovnom procedurom pripreme za korišćenje novog vazduhoplova, koja podrazumeva upoznavanje sa tehnikom, obuku na zemlji i preobuku za lete na savremenom avionu.
"Kod nas je bitno obezbediti kontinuitet, jer bez toga nema ni efikasnosti. Prosto, dovedemo pilota na neki nivo osposobljenosti, izvršimo preobuku i ako nemamo uslove da nastavimo njegovo borbeno osposobljavanje, posle izvesnog vremena njegova sposobnost pada i onda moramo sve ispočetka, što je neracionalno trošenje sredstava", zaključio je general major Ranko Živak.
VUČIĆ ODRŽAO SASTANAK SA VOJNIM VRHOM I ŠEFOVIMA SLUŽBI: Srbija mora biti sposobna da zaštiti svoj narod od svakog agresora! (FOTO)