Analiza Oksfor ekonomiksa pokazala je da će Er Srbija doneti privredi Srbije 710 miliona dolara u 2014. godini, što je 1,5 odsto bruto domaćeg proizvoda

BEOGRAD - Vlada Srbije i kompanija iz Ujedinjenih Arapskih Emirata Etihad početkom avgusta prošle godine potpisali su sporazum o strateškom partnerstvu za „Jat“.

Kompanija iz Ujedinjenih Arapskih Emirata tako je postala vlasnik 49 odsto „Jata“, a zatim je formirana nova kompanija „Er Srbija“, koja je počela da leti od kraja oktobra 2013.

Zvaničnim potpisivanjem sporazuma JAT je postao deo istorije dok je Er Srbija koja je nastala kao plod partnerstva sa Etihadom iz Ujedinjenih Arapskih Emirata postala budućnost.

er-srbija-abu-dabi-stjuardese.jpg
Nebojša Mandić 

Direktor kompanije Etihad Džejms Hogan prilikom potpisivanja sporazuma izjavio je da je novi brend Er Srbija raskid sa prošlošću, ali ne i sa tradicijom koja je ostala pristuna na oznakama nove avio kompanije. On je na ceremoniji otvaranja rekao i da je aviokompanija iz Abu Dabija opredeljena za to da Srbija dobije novu nacionalnu avio kompaniju i da se Beograd pretvori u čvorište vazdušnog saobraćaja čitavog Balkana.

“ Ne bismo bili ovde da ne verujemo da će Er Srbija imati uzbudljivu budućnost. Postavili smo jasne ciljeve profitabilnosti. Ovo je veliki dan ne samo za Er Srbiju već i za sam Etihad, izjavio je tada na svečanoj ceremoniji Hogan.

er-srbija.jpg
Printskrin 

Naime na prvom avionu nove avio kompanije na repu je predstavljen stilizovan grb srednjovekovne Srbije sa dvoglavim belim orlom. Logo je rađen na osnovu elemenata Miroslavljevog jevanđelja i Dušanovog zakonika, čijom je kombinacijom napravljen moderan logo dvoglavog orla.

Idejno rešenje za logo Er Srbije osmislila je Tamara Maksimović, tada još studentkinja grafičkog dizajna, davno pre nego što je još bilo reči o partnerstvu sa Etihadom.

“ Ideja je nastala u diskusiji sa Denijem ( Kondićem) da to bude nešto što će predstavljati Srbiju kao modernu zemlju, a pritom da bude nešto što je inače simbol Srbije. Tako da dvoglavi orao je bila ideja da se uradi nov, moderan grb, simbol, objasnila je tom prilikom autorka loga Tamara Maksimović.

San je postao realnost 19. oktobra prošle godine kada je na aerodrom “ Nikola Tesla” nešto pre 13 sati sleteo prvi avion Er Srbije sa logom kompanije model „erbas A319“ u pratnji dva aviona Vojske Srbije mig 29. Četri dana kasnije izveden je prvi probni let Erbasa nad Beogradom, Novim Sadom i Nišom. Promotivni let obavljen je u pratnji dva MiG-a 29 i Super galeba Vojske Srbije.

er-srbija.jpg
Odbrana 

Sa logom i bojama nove avio kompanije, svoj prvi let kao deo flote "Er Srbija", Erbas je održao 26. oktobra, na promootivnom letu na relaciji Beograd- Abu Dabi.

er-srbija-prvi-let.jpg
Tanjug 

Planovi za Er Srbiju su veliki, a vodi je rođeni Australijanac, poreklom iz Srbije - Dane Kondić.

"Ja pripadam prvoj generaciji Australijanaca srpskog porekla, moji roditelji su emigrirali kasnih pedesetih godina, i ja sam rođen i odrastao u Sidneju, tamo sam završio ekonomiju i MBA studije, nakon čega sam gradio karijeru u avioindustriji i turizmu, gde radim preko 20 godina", objasnio je Kondić.

On je rekao da je njegov cilj transformacija dosadašnjeg JAT ervejza u profitabilno, stabilno i snažno preduzeće. "Novo ime kompanije znači novi start, nagoveštava novi početak. Er Srbija će biti reklama za Republiku Srbiju", rekao je Kondić, i dodao da se ne menja samo ime, veh i flota. Uvode se novi avioni koji, kako je rekao, emituju manje ugljen-dioksida, prave manju buku, i troše manje goriva.

dane-kondic-er-srbija.jpg
Reuter 

"Oni podižu kvalitet kompanije. Postojeća flota je dobro služila, ali je postala ekonomski neisplativa", poručio je Kondić.

- Do 2014. planirano je da se broj vazdušnih linija „Er Srbije“ udvostruči. Na osnovu ukupnog porasta broja vazdušnih linija, u skladu s predloženom putnom mrežom i brojem prevezenih putnika, ta povezanost će doneti prihod srpskoj privredi od oko 54 miliona dolara, što je 0,12 odsto BDP zemlje, stoji u analizi Oksfor ekonomiksa, koja je pokazala da će Er Srbija doneti privredi Srbije 710 miliona dolara u 2014. godini, što je 1,5 odsto bruto domaćeg proizvoda (BDP).

er-srbija.jpg
Tanjug 

er-srbija-fone.jpg
Fonet 

Inače u ovoj analizi, koju je izradio svetski lider u prognoziranju poslovanja kompanija, navodi se da će direktan ekonomski uticaj na srpsku privredu biti povećanje BDP u iznosu od 190 miliona dolara u 2014, što će kroz povećane poslovne mogućnosti, turizam, trgovinu, investicije i globalnu povezanost dostići iznos od 710 miliona dolara.

Profil kompanije

Er Srbija je nacionalni vazduhoplovni prevoznik Republike Srbije, koji obavlja saobraćaj ka preko 40 evro-mediteranskih destinacija direktno sa matičnog međunarodnog aerodroma "Nikola Tesla" u Beogradu. Takođe nude prekomorske destinacije u Aziji, Australiji i Americi posredstvom kode šer. Flota kompanije ima 15 aviona, odnosno 10 Boeing 737-300, 4 ATR-72 i 1 Airbus A319. do kraja 2013 godine nabavljeno je još šest Erbasova, a planirana je nabavka još 4 aviona tokom ove godine.


Etihad jedan od najboljih avioprevoznika u svetu

Etihad je kompanija sa 77 aviona i ima 10 milona putnika godišnje, a putnički i robni saobraćaj obavlja ka 94 odredišta na Bliskom istoku, u Africi, Evropi, Aziji, Australiji i američkom kontinentu sa flotom od 77 aviona Erbasa i Boinga.Etihad ima 29 odsto vlasničkog udela u nemačkom "Er Berlinu", 40 odsto u "Er Sejšelima", oko tri odsto u "Er lingusu", devet odsto u kompaniji "Virdžin Australija" a u toku je preuzimanje 24 odsto indijskog Džet ervejza.


Prvi put u istoriji srpske nacionalne avio-kompanije avionima upravljaju i žene piloti

Biljana Savić, Danijela Miletić i Ivana Milojević su prve tri žene piloti za koje je „Er Srbija“ otvorila vrata kokpita. Sve tri su primljene na konkursu. Znanjem o vazduhoplovstvu, umećem na simulatoru, položenim raznim testovima, oduševile su komisiju i dokazale da su podjednako dobre, pa možda i bolje od kolega muškaraca. Profesionalne dozvole već imaju. Letačko iskustvo, takođe.
Ivana je „startovala“ sredinom februara sa obukom u Beogradu za tip aviona ATR-72, koja traje osam nedelja. Posle toga, kada završe i formalnosti oko upisa tipa letelice u dozvole, sledi linijska obuka - za komandama u avionima pod budnim okom instruktora. A, susret sa putnicima očekuje ih već tokom ove letnje sezone.

Najmlađa, dvadesetsedmogodišnja Biljana Savić, sanja liniju Beograd - Abu Dabi. Za partnerstvo „Er Srbije“ i „Etihada“ kaže da je dobitna kombinacija, pa zato za svoj prvi let u uniformi nacionalne avio-kompanije i priželjkuje Emirate.

Iz Belgije, gde živi, Danijela Miletić je direktno otputovala u Nemačku na obuku za „erbas“. Kako kaže zvanje profesionalnog pilota stekla je u „Ostend er koledžu“ u Belgiji. Radila je za nemačku avio-kompaniju na biznis džet avionu.