Skoro 2,7 miliona građana Srbije, od danas će moći da izabare jednog od devet ponuđenih opertera fiksne telefonije. Naravno ukikliko budu nezadovoljni usluga ponuđenog operatera građani će moći da se vrate starom ili izaberu nekog tzrećeg, ali tek pošto istekne vreme ugovora kojeg su potpisali

BEOGRAD- Devet operatera od 1. aprila započelo je tržišnu bitku za preuzimanje, odnosno zadržavanje korisnika fiksne telefonije, kojih u Srbiji ima oko tri miliona. Moguće je svoj broj fiksnog telefona preneti kod drugog operatera bez dodatnih troškova, odnosno uz doplatu maksimalno dozvoljenih 198 dinara, sa uključenim PDV.

S obzirom na broj korisnika, od kojih je oko 2,7 miliona građana, dok ostatak čine firme, razumljivo je da telekomunikacione kompanije žele da „prevedu“ što veći deo njih pod svoje okrilje. Naravno, on će, ukoliko bude nezadovoljan uslugom novog operatora moći da se vrati kod starog, ili da izabere nekog trećeg, ali tek po isteku ugovora koji potpiše.

Ako je suditi po slobodnom prenosu brojeva u mobilnoj telefoniji, gde je za tri godine svega dva odsto korisnika promenilo operatera, ne bi trebalo očekivati veća iznenađenja ni u fiksnoj. Ipak, niko od zvaničnika, pa ni Republička agencija za elektronske komunikacije, ne želi da se bavi procenama. Čeka se da prenos zaživi, a svi eventualni problemi rešavaće se „u hodu“.

Prema Pravilniku o prenosu broja u fiksnoj telefioniji, oko 700.000 korisnika ADSL veze neće moći da uz telefonski broj prenesu i taj internet priključak.

Od oko tri miliona vlasnika fiksnih telefona u Srbiji, svoj broj ipak neće moći da prenese oko 540.000 korisnika Telekoma Srbije, jer se njihovi brojevi nalaze na zastarelim, analognim centralama.

- Nemam parametre na osnovu kojih bih mogao da procenim koliko će korisnika fiksne telefonije promeniti operatera - kaže Stefan Lazarević, državni sekretar u Ministarstvu trgovine i telekomunikacija.

- Očekujem da uslugu prenosa fiksnog broja telefona kod drugog operatera uglavnom koriste biznis korisnici, dok će kod građana presudnu ulogu odigrati ponuda paketa usluga. To znači da će neko, ko sad koristi TV preko jednog operatera, mobilni preko drugog, fiksni telefon preko trećeg, a internet preko četvrtog operatera, sada moći da objedini sve, ili deo usluga, kod jednog operatera, što bi prvenstveno trebalo da se ogleda kroz povoljniju cenu. Jer, upravo bi niži mesečni trošak mogao da opredeli korisnika da promeni mrežu.

Na naše pitanje da li to praktično znači da će od prenosa fiksnog broja najveću korist imati upravo operateri koji mogu da objedine sve četiri usluge u jednom paketu, dok će ostali na tržištu biti uskraćeni po tom osnovu, Lazarević kaže:

- Upravo to će te kompanije naterati da ulažu u dalji razvoj mreže i usluga, što je i smisao prave konkurencije.

Izaberi jednog od devet operatera

Usluge fiksne telefonije nude „Telekom Srbija“, najveći operater fiksne telefonije u finansijskom i tehničkom smislu; „Orion telekom“, „SBB“, „Ikom“, „Invest inženjering“, „Beogrid“, „Najt development suport“, „Džet TV“ i kompanija „Telenor“, koja nudi velikim i srednjim preduzećima prenos fiksnog broja u svoju mrežu, uz objedinjavanje fiksne, mobilne telefonije i interneta.