Elektroprivreda BiH i Elektra Zagreb imaju 13, odnosno 15 stavkim a najmanje ih ima Elektroprivreda Crne Gore - osam

BEOGRAD - Novi račun za struju u Srbiji, iako pojednostavljen ima najviše stavki u poređenju sa računima u svim zemljama regiona, saopštila je danas Asocijacija potrošača Srbije (APOS).

Račun u Srbiji ima 23 stavke, dok Elektroprivreda BiH i Elektra Zagreb imaju 13, odnosno 15 stavkim a najmanje ih ima Elektroprivreda Crne Gore - osam.

U periodu kada su organizacije potrošača dostavljale svoje predloge za izgled računa, APOS je istakla da račun mora da bude jasan prosečnom potrošaču, a da istovremeno zadovolji sve obaveze davaoca usluge za preciznom i tačnom izraženom cenom i količinom kupljene usluge.

"Smatrali smo da nikome nije potreban podatak o jednogodišnjoj potrošnji koji potrošaču nije dovoljno razumljiv. Istakli smo da nije primereno naplaćivati svim građanima naknadu za povlašćene proizvođače iz OIE, bez obzira na to što je ta naplata predviđena Uredbom Vlade Srbije. Umesto toga, korisnije bi bilo da račun za struju sadrži savete za uštedu energije," navodi se u saopštenju.

Na primerima računa članica EU, jedna od najvidljivijih stavki je broj kol-centra i besplatnog info broja. Srbija se takođe kroz novi račun nije pripremila ni za informisanje potrošača o pravu promene distributera, koju će i potrošači uskoro imati kao mogućnost.

"Prema analizi kolega iz Centra za zaštitu potrošača - FORUM iz Niša, računi za struju u kojima postoje dve tarife (viša i niža) i tri boje uz dodatak izmišljenih fiksnih delova i stavkom kamata, su nepoznanica za elektroprivrede zemalja EU. I oni takođe navode da je statistika koja je sastavni deo računa sasvim nepotrebna, a i najveći broj građana to neće razumeti", dodaje se u saopštenju.

Očekivalo se da će konačno računi za struju biti jasni, da će se konačno znati kolika je stvarna cena kilovatsata električne energije i da će se potrošnja meriti u dve
tarife: niža tarifa i viša tarifa. Međutim i u novim računima ćemo pored dve tarife imati i tri boje, što ne primenjuje nijedna elektroprivreda u Evropi, navodi se u saopštenju FORUM-a.

APOS navodi da, prema mišljenju Evropske komisije (EK), računi za gas i struju, treba da budu jasni i da sadrže korisne informacije, kao i da pružaju tačne i nedvosmislene informacije o utrošku energije koja treba da se plati.

Evropska praksa je da na računu stoje informacije i prava na promenu dobavljača energije. O tome svedoče primeri računa članica EU na kome obavezno stoji kog
datuma potrošač može da raskine postojeći ugovor i promeni svog dobavljača.

Najvažnije i obavezne stavke prema mišljenju EK su: ime dobavljača i njihovi kontakt podaci (uključujuci njihove besplatne linije i broj za hitne slučajeve), zatim trajanje ugovora i rok za informisanje dobavljača, ako želite da promenite dobavljača, ime potrošača i tarifa, jasna struktura cena za svoju tarifu (osnovna cena, plus sve ostale takse i porezi.

Obavezne stavke bi, po EK, trebalo da budu i jedinična cena energije za izabranu tarifu, iznos koji treba uplatiti, za koji obračunski period, do kada i kako, informacije o tome kako je ovaj iznos izračunat : da li je zasnovano na stvarnom očitavanju brojila ili na osnovu druge procene...

Druge korisne informacije i pogodnosti bi mogle da budu: informacija o tome kako i gde biste mogli da dobijete savete o štednji energije ( npr.link na sajtu ), kao i informacije o tome kako da dobijete račun u alternativnim formatima (npr. u velikoj štampi) za potrošače sa invaliditetom.