Umesto da ih štite, u spotu za kampanju apeluju na ljude za volanom da „primete pešaka pre nego što ga udare“

BEOGRAD - Nesrećan izbor reči!
Agencija za bezbednost saobraćaja Republike Srbije u okviru kampanje za bezbednost pešaka u saobraćaju emitovala je spot koji vozačima šalje poruku „da primete pešake pre nego što ih udare“, odnosno suprotnu od one koja je zamišljena kampanjom!

Naime, na kraju ovog spota u prvom planu ispisana je poruka: „Primeti pešaka pre nego što ga udariš!“, što je prema mišljenju građana, ali i stručnjaka, nesrećna lingvistička konstrukcija. Zato nije ni čudo što je ova skandalozna poruka izazvala reakcije gledalaca, koji su na forumima i društvenim mrežama poslednjih dana s nevericom komentarisali slogan koji, prema mišljenju nekih, podstiče agresiju.

Nakaradno

Milka Canić, lektorka i supervizor televizijskog kviza „Slagalica“, kaže da je ova poruka vrlo dvosmislena i da bi bolje rešenje bilo kada bi se reklo: „Primeti pešaka kako ga ne bi udario“.


- Nisam začuđena jer je veliki broj reklama pogrešan i nakaradan. Čitav rad može da se napiše na tu temu. Sećam se da je godinu dana išla reklama u kojoj se izgovaralo „plizim te“, umesto „molim te“ - ističe Milka Canić, dok Damir Okanović, direktor Srpskog komiteta za bezbednost u saobraćaju, smatra da je ova reklama pogrešno postavljena i da ne ispunjava svrhu.

Bitna reakcija

- Začuđeni smo kad je reč o sloganu, ali i o kompletnoj postavci. Cilj ovakvih reklama mora da bude da promene stav i izdaju konkretno uputstvo vozačima. Ovde ne postoji ništa osim podataka o broju poginulih - naglašava Okanović.

Direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Stojadin Jovanović kaže da je njihova namera bila da se pažnja usmeri na pešake koji stradaju i da spot treba da izazove pažnju.
- Poruka je da se skrene pažnja na pešake koji stradaju jer ih vozači ne primećuju. Nismo imali nameru da bude dvosmisleno, ali je možda i dobro što je ovako jer privlači pažnju gledalaca da se zainteresuju - navodi Jovanović i dodaje da su spot radili u dogovoru s produkcijskom kućom „Samaljot prodakšn“, čiji su konačni predlog odobrili.

„Samaljot prodakšn“
PROMENIĆEMO SLOGAN IAKO
NE MISLIMO DA JE DVOSMISLEN

Direktor „Samaljot prodakšna“ Marko Popović kaže da su zbog reakcija koje je izazvao spot, u dogovoru s Agencijom za bezbednost saobraćaja, odlučili da slogan bude promenjen iako oni smatraju da dvosmislenost ne postoji.
- Mislimo da nije bilo propusta i da su sva lingvistička pravila ispoštovana. Međutim, kako su se pojavile nedoumice, želimo da isključimo svaku kontroverzu, tako da će se ubrzo pojaviti spot sa drugačijom kombinacijom reči.

ČINJENICE
Reklame s lošim porukama

- Reklama za loto u kojoj „srećni“ igrač koristi čak i broj neopravdanih izostanaka s časova svog sina i jedinicu iz vladanja kako bi pronašao dobitnu kombinaciju.
- Kompanija „Rosan armature“ objavila je reklamu na kojoj se vidi dečak koji je povukao svoje pantalone da bi devojčici pored sebe pokazao „ono“. Ona, s rukama iza leđa, viri u njegove gaće, a ispod njihove slike prikazan je novi model slavine i natpis „Vidi, imam nešto novo!“
- Brojne šovinističke reklame za pivo u kojima se muškarci dvoume između žene i piva i na kraju odaberu ovaj „muški“ napitak.