Najveći problem prosvete ne leži u samoj prosveti, nego u dešavanjima u čitavom društvu, rekao je Verbić

BEOGRAD - Objedinjavanje resora nauke i visokog školstva, osamostaljivanje istraživačkih institucija, stvaranje motivacije za učenje, a pre svega veća odgovornost, neki su od prioriteta novog ministra prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Srđana Verbića, koji ističe da ključne probleme u prosveti treba rešavati međuresorno, kroz promene u čitavom društvu.

„Najveći problem prosvete ne leži u samoj prosveti, nego u dešavanjima u čitavom društvu“, rekao je Verbić, ocenivši da zbog relativno lošeg obrazovnog sistema, između ostalog, imamo slabije tržište radne snage.

Ukazujući na vezu obrazovanja i zapošljavanja, Verbić podseća da zemlje koje imaju jako tržište rada nužno „proizvode“ bolje obrazovanje, stvaraju bolje uslove za obrazovanje.

„Mi nažalost nemamo tržište rada koje bi primilo ljude sa završenom školom i odmah ih uposlilo“, navodi novi ministar prosvete i ističe da je u takvom okruženju smanjena i motivacija bilo koga da uči.

„Mladi čovek ne vidi šta će sa tim znanjem kada izađe iz škole“, rekao je on, ocenivši da se obrazovanje kod nas najčešće svodi na to da se dobije diploma, svedočanstvo, koje vrlo malo znači u realnom, surovom svetu zapošljavanja i velike konkurencije.

„Osim ako se neko upošljava u administraciji, tada je dovoljna samo diploma“, rekao je Verbić i ukazao na Kinu kao dobar primer povezivanja obrazovanja i sveta rada, gde postoji velika potražnja za radnom snagom svih profila.

Tamo je, kako kaže, broj studenata porastao nekoliko puta poslednjih godina, a nekada su samo retki, privilegovani studirali. Danas, međutim, u Kini svi hoće da studiraju, ali ne zbog diplome, nego da nauče nešto da budu konkurentni na tržištu radne snage, rekao je Verbić i istakao da ka tome i naša zemlja mora da ide.

srdjan-verbic.jpg
Tanjug 

Međutim, naši učenici i studenti uglavnom uče zbog diplome, navodi novi ministar prosvete, smatrajući da motivacija za učenje ne može da se promeni unutar samog obrazovnog sistema, već zajedno sa ostalim promenama i dešavanjima u društvu.

Zato je, kako najavljuje Verbić, u planu bliža interministarska saradnja, bolja koordinacija među resorima, na kojoj radi potpredsednica vlade Kori Udovički.

„Međutim, ovoj vladi tek predstoji pronalaženje ključnih problema na kojima treba sarađivati“, rekao je Verbić i istakao da je u prosveti ključna reč - odgovornost.

Ali, kako kaže, kada se priča o odgovornosti u obrazovanju, obično se misli na odgovornost nastavnika, direktora škola, a zapravo treba da se odnosi na sve nas.

„Odgovornost nas kao roditelja, šta kažemo detetu pre nego što ode u školu, odgovornost medija za ono što pišu o obrazovanju, odgovornost poslodavaca i njihova interakcija sa obrazovnim sistemom, svi mi moramo da imamo malo drugačiju odgovornost za to što radimo“, rekao je on.

Verbić je među prioritetima najavio i rad na većem osamostaljvanju istraživačkih instituta.

Treba ih, kako je rekao, osposobiti da ostvaruju dobit, osnivanjem malih start ap (start up) kompanija i kroz komercijalne projekte.

„Ka tome moramo da idemo“, rekao je ministar prosvete i najavio drugačiju preraspodelu poslova u Ministarstvu prosvete, drugačiji tim saradnika, međutim, kako navodi, to u ovom trenutku nije prioritet.

U ovom resoru ima dosta tekućih stvari koje radi aktuelni tim i svakako nije prioritet da se sada menjaju saradnici, nego da se odrade započeti poslovi, rekao je on i kao novinu najavio objedinjavanje resora nauke i visokog školstva.

U svakom slučaju, obrazovanje svima nama mora da bude na prvom mestu, kako bismo, ako ne sada, bar za buduće naraštaje obezbedili najbolje moguće uslove u kojima će moći da rade, rekao je novi ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.