Trebalo bi zadržati princip reciprociteta po kojem bi skoro 90 odsto kupoprodajne cene bilo kompenzovano delovima za Erbasove avione proizvedenim u Srbiji i RS

BEOGRAD - Samostalni sindikat saobraćajnih pilota Srbije uputio je apel Vladi Srbije i kompaniji Erbas (Airbus) da nađu rešenje za dugogodišnji spor oko ugovora za nabavku aviona za Jat ervejz (Airways).

Kako se navodi u saopštenju, 14 godina nakon potpisivanja ugovora situacija je drugačija, ali bi uz korekciju cena trebalo zadržati princip reciprociteta po kojem bi skoro 90 odsto kupoprodajne cene bilo kompenzovano delovima za Erbasove avione proizvedenim u 20 kompanija Srbije i Republike Srpske.
Samostalni sinidikat saobraćajnih pilota podsetio je da je ugovor potpisan u maju 1998. godine i predstavljao početak strateškog partnerstva između EU i Srbije.
Taj ugovor trebalo je da donese novu flotu Jatu i izvozni posao za srpsku avioindustriju, a Erbas se obavezao da obezbedi kreditnu liniju za projekat po najpovoljnijim uslovima, navodi se u saopštenju.
Kako se ističe, projekat je doveden u pitanje bombardovanjem 1999. godine u kojem su kao vojne mete birane upravo fabrike koje je trebalo da proizvode za Erbas.
Zbog toga, situacija se promenila i trebalo je proceniti koji su kapaciteti srpske namenske industrije da posle pretrpljene štete proizvode za tako veliki posao, dodaje se u saopštenju.
Prema navodima beogradskim medija, Erbas je najavio da će 30. marta prestati da pokušava da reši probleme sa Jatom oko ugovora o nabavci osam aviona, koji je potpisan 1998. godine. To bi moglo da znači raskid ugovora ukupne vrednosti 580 miliona dolara i arbitražu pred međunarodnim sudom.
Ukoliko slučaj završi na sudu, postoji opasnost da Srbija izgubi 23,5 miliona dolara koje je dala kao avans, plus dodatnih 25 miliona dolara koje bi Erbas tražio kao odštete. Prema navodima medija, potencijalni gubitak bi tako iznosio oko 48 miliona dolara, što je za tri miliona više od cene jednog novog aviona A320.