Braća opet na okupu?
Evropa: Srbi i Hrvati, pravite novi Jat!
Bivšim republikama SFRJ Evropsko udruženje za vazdušni prevoz savetuje spajanje avio-kompanija, koje sada posluju s ogromnim gubicima
BEOGRAD - Braća opet na okupu.
Evropljani bivšim republikama SFRJ savetuju spajanje avio-kompanija jer one same neće preživeti. „Jat ervejz“, „Kroacija erlajns“, „Montenegro erlajns“ i „BH erlajns“ prave sve veće gubitke, dok je država slovenačkoj „Adriji ervejz“ otvoreno rekla - Ili kupac, ili bankrot!
Savet da se udruže bivšoj braći uputio je Ulrih Šulte Strathaus, generalni sekretar Evropskog udruženja za vazdušni prevoz (AEA).
- Vazdušni prevoznici bivše SFRJ morali bi da se povežu ako žele da prežive. Premali su i neefikasni. Regiji je potrebna kompanija koja bi pokrivala lokalne potrebe i obezbeđivala veze s inostranstvom - izjavio je Strathaus za ljubljanski Dnevnik.
Kao i ranije, prvi su se oglasili Slovenci. Ako prodaja „Adrije“ ne uspe, Klemen Boštjančič, direktor, spreman je da konkurentima ponudi plan spajanja „Adrije“, „Kroacije“, „Jata“ i „Montenegra“.
- To je jedini izlaz za sve jer nijedna kompanija ne može sama da prebrodi globalnu krizu - dodao je on.
Njegov kolega Vladimir Ognjenović, direktor „Jata“, kaže za Kurir da su za svaku saradnju, da spajanje lepo zvuči, ali da nije lako. Prvo bi trebalo neko to da predloži, a „Jat“ će to najozbiljnije razmotriti.
- Ima dosta detalja. Na primer, vlasnička struktura, ili ko bi leteo za London, jer sada svi to radimo. Možda je realnije da nas objedini neka strana kompanija kroz ulazak u naše vlasništvo - naveo je Ognjenović.
Ideja o spajanju nije izvodljiva, smatra Predrag Vujović, bivši direktor „Jata“.
- Spojiti četiri loše kompanije? To nigde nije prošlo. Vlasništvo je državno, i to je glavna prepreka, političari bi se mešali. Ali, samo regionalna privatna kompanija će opstati, to je neminovnost, ko će je napraviti, videće se - prognozira Vujović.
Darko Prebežac, profesor Ekonomskog fakulteta u Zagrebu i budući član Nadzornog odbora „Kroacija erlajnza“, ne vidi mogućnost povezivanja pomenutih avio-kompanija, pre svega, jer je ovo područje još politički osetljivo.
- Sasvim sam siguran da nije moguća nikakva balkanska alijansa - kategoričan je profesor Darko Prebežac.
Avio-Poslovanje u zemljama bivše SFRJ
JAT Airways
Broj aviona: 14
10 Boeing 737
4 ATR 72
1.300.000 putnika godišnje
Adria Airways
Broj aviona: 13
1 Airbus 320
2 Airbus 319
4 CRJ 900
6 CRJ 200
1.100.000 putnika godišnje
Croatia Airlines
Broj aviona: 13
3 Airbus 320
4 Airbus 319
6 dash 8-Q400
1.880.000 putnika godišnje
Montenegro Airlines
Broj aviona: 8
5 Fokker 100
3 Embaer 195
600.000 putnika godišnje
BH Airlines
Broj aviona: 2
2 ATR – 72
129.435 putnika godišnje
NIMALO SE NISMO UPLAŠILI SILEDŽIJA, NE DAMO IM SRBIJU! Vučić se obratio građanima: Srbiju im nećemo dati nizašta na svetu, jer Srbiju volimo više od svega