Arhitektonski, Medicinski i Građevinski fakultet u Beogradu prešli na integrisano studiranje, što znači da su osnovne i master studije spojene

BEOGRAD - Studiranje po bolonjskom sistemu, najavljivano kao velika reforma obrazovanja, u Srbiji deset godina kasnije doživljava fijasko!

Većina fakulteta odlučila je da se vrati na stari sistem studiranja 4+1 (četiri godine osnovnih studija i jedna godina za master), umesto 3+2 (tri godine osnovnih studija i dve za master).

Diplomirani master

- Doneta je takva odluka zbog toga što niko neće da zaposli svršenog studenta sa tri godine osnovnih studija - objašnjava Endre Pap, direktor Komisije za akreditaciju i proveru kvaliteta.

Tako su Arhitektonski, Medicinski i i Građevinski fakultet u Beogradu s bolonjskog sistema prešli na integrisane studije, što u praksi znači da su osnovne i master studije spojene, a studenti ovih fakulteta će po završetku studiranja imati zvanje diplomiranog mastera.

Miodrag Zec, profesor ekonomije na Filozofskom fakultetu u Beogradu, kaže da je bolonjski sistem besmislen i pita se zašto ga, ako je tako dobar, nisu implementirali Oksford ili Kembridž.

- Sa Zapada su nas uterali u Bolonjsku deklaraciju i doneli nam škole u kojima treba da školujemo upravnike samoposluga i pumpi! Ostajemo bez kapitalnog znanja, sutra neće imati ko da nam operiše srce! Školstvo je bazična društvena stvar, a nama to propada i trenutno vlada zaglupljivanje nacije - kaže profesor Zec.

Preobimni udžbenici

Milan Petković, predsednik Studentske konferencije univerziteta Srbije, kaže da je bolonjski sistem samo kozmetička forma.

- Bodovi se formiraju kako se nekom ćefne, gleda se da se zadovolje apetiti profesora ne radi se u kontinuitetu... - objašnjava Petković.

Reagovanja

Profesor Vesna rakić Vodinelić, nekadašnji dekan Pravnog fakulteta Union
Poenta Bolonjske deklaracije bila je vratiti studente na fakultete i omogućiti im tranzit sa domaćih na inostrane fakultete i obrnuto. Međutim, svoj posao nisu valjano uradili ni Komisija za akreditaciju, a ni Nacionalni savet za visoko obrazovanje. Napravljeni su mnogi kompromisi i od čitavog obračunavanja bodovanja i predispitnih obaveza ostalo je jedino da studenti dođu na vežbe i prebace ispite iz jedne godine u drugu.

Prof. Miodrag Mateljević, dekan Matematičkog fakulteta u Beogradu
Bolonjska deklaracija je kao reka koja talasa levo-desno dok ne nađe svoj tok. Tako i mi. Slažem se sa studentima da su udžbenici preopširni, nastavni kadar staromodan, studentske grupe preobimne, bodovanje je kvazibodovanje, studenti su često preopterećeni, a dubina njihovog znanja je smanjena.

Prof. Branko Kovačević, dekan Elektrotehničkog fakulteta u Beogradu
Bolonjski proces se menja i u jednom momentu će u potpunosti postati prošlost. Ali sam proces daje veliku autonomiju državama da ga implementiraju kako žele. Čak i da smo ostavili stari način studiranja i stare predmete, a izdavali diplome po novome, promenili nazive nivoima studija, mogli bismo da kažemo da smo uveli bolonjski sistem na fakultete.

Šta bolonjski sistem podrazumeva

- Uvođenje Evropskog sistema prenosa bodova (ESPB)
- Sve se boduje: prisustvo, seminarski radovi, kolokvijumi, ispiti, vannastavne aktivnosti, pa čak i loša prolaznost na ispitu za profesora
- Usvajanje nove strukture studija sastavljene od tri ciklusa - akademske studije (prvi stepen), master studije (drugi stepen), specijalističke akademske studije (drugi stepen) i doktorske akademske studije (treći stepen)